Phalaenopsis cadeau voor groentje

• 6 Reacties
  • 1110 Gelezen

Phalaenopsis cadeau voor groentje
« Gepost op: september 25, 2006, 01:17:16 pm »
Vorig jaar op 15 augustus kreeg mijn moeder van iemand een bloeiende Phalaenopsis cadeau. Deze heeft tot begin juli gebloeid, daarna zijn de bloemstengels verdroogd en begonnen de onderste bladeren te verkleuren. Wij hadden totaal geen ervaring met orchideeën dus 't was paniek...

Had tot dan nog geen meststoffen gegeven, enkel regenwater op kamertemperatuur.

Ben dan toch maar begonnen met mest geven en nu zijn er twee nieuwe bladeren en een nieuwe bloemstengel uit het hart van de plant aan't groeien.

De plant staat in de veranda en tot hiertoe is het er overdag nog ruim 20°C, er wordt echter pas verwarmd als het echt gevoelsmatig te koud wordt. Kan ik de plant zo verder laten staan en wanneer bloeit hij dan?
Welk is trouwens de normale bloeiperiode voor deze orchidee?

Er zijn ook nieuw wortels verschenen maar die hangen meer buiten de pot dan er in en de oude wortels beginnen serieus dikker te worden, mag ik nu nog verplanten?

En wat gebeurt er met de oudste bladeren? Is het normaal dat die na enige tijd verkleuren? En vallen die dan ook af?

Fotooke hieronder.

Bedankt op voorhand, minder vragen ging echt niet :?

Werner

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2006, 02:26:20 pm »
Eerst toch even dit. Op de site staat er bij presentaties een groot hoofdstuk over Phaleanopsis. Ik nodig je uit om dat eens na te lezen, normaal vind je daar al je antwoorden.

- Kwestie meststoffen: Die planten hoeven echt niet zo veel meststof, als je gewoon kamerplanten meststof geeft, neem dan een kwart van de opgegeven verhouding voor kamerplanten! Hoe meer je mest hoe sneller je zal moeten verpotten.

- Wortels uit de pot: Hoeft niet als een probleem geziente worden. Dat wil zeggen, dat er genoeg luchtvochtigheid is naast de pot. Dwing die wortels niet de pot in! Zet de pot in een sierpot, op een eilandje.

- Zo'n plant groeit monopodiaal, d.w.z. groeit door één centrale as de hoogte in, maar gewoonlijk heeft zo'n plant 5 tot 8 bladeren, dus als er een nieuw groeit sterft onderaan een oud af. Dus ja geen probleem dat er een blad geel wordt!

- Verpotten, doe je in de regel in het voorjaar! Dan optimaliseren alle kriteria, meer licht, natuurlijkere warmte en luchtvochtigheid (door de verwarming ontregelen wij dat immers) Langere daglengte!

- Bij deze hybriden is er geen sprake meer van normale bloeiperiode. Ze komen trouwens van gebieden, waar amper sprake is van seizoenen!
Het is wel zo, dat als ze uitgebloeid zijn en niet terug lijken te willenbloeien, een korte iets koudere periode kan leiden tot bloemaanzet. (Inductie heet dat).

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2006, 03:10:02 pm »
Welkom Werner, het is je eerste bericht.
De link van de Phalaenopsis vind je hieronder.

http://www.pnporchids.be/Phalintro.html

Bovenin zie je staan 'Terug naar Website' daar even op klikken en dan op Cultuurpagina's.
Ik weet nog toen ik hier voor het eerst kwam en de weg nog niet goed wist.
Veel succes en stel je vragen gerust.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2006, 04:18:03 pm »
We gaan monica mede moderator moeten maken 'PMP orchids'.
Monica je lijkt als geen één aan te voelen waar het schort. en kleine attenties als een eerste bezoek welkom heten is ook typisch zoiets wat ik over het hoofd zie.

Bedankt,
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2006, 04:39:38 pm »
Phal het was niet bedoeld als een terechtzetting naar U toe.
Maar meer van mijn kant als routine ik ben iemand die dingen nogal ziet,
waar een ander net even langs gaat, vandaar.

En daarbij waar het hier om gaat is jullie kennis van Orchideeën een goed
iets om te hebben voor de leden.

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2006, 05:54:30 pm »
Lief van je Monica  :wink:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2006, 08:43:03 pm »
Hey, Monica,

Tekst is gevaarlijk, wat je denkt en wat je schrijft komt altijd niet goed over!
Ik voelde me helemaal niet bekritiseerd. En ben echt blij met je hulp.

Beroepshalve moet ik ook met veel mensen werken en ik weet verdomde goed dat juist die kleine attenties mijn zwak punt zijn.
Zoals hier iemand verwelkomen, of details waarvan je zou moeten weten dat ze gevoelig liggen uit het oog verliezen.

Dus jou routine vind ik best!
Groetjes,
Groetjes,
Patrick - Phal