Verkopers

• 0 Reacties
  • 656 Gelezen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Verkopers
« Gepost op: september 08, 2006, 03:46:23 pm »

Bericht Geplaatst: Zo Mrt 27, 2005 6:03 pm          Reageer met quote

Verkopers !

Wellicht toch wel nuttig om weten!
Ik was op zoek naar verkopers van Cypripedium's. Botste daar op een adres via Google en vroeg informatie op. Daarbij stuurde men per kerende een prijslijst. Daar ik geen voorstander ben van het kopen van een kat in een zak, vroeg ik de kweker te mogen bezoeken. Daarop kreeg ik een bericht terug, dat men geen bezoeken toeliet, daar men diefstal vreesde. Een praktijk, waar ik wel een beetje begrip voor wil opbrengen, maar waar ik ook mijn bedenkingen bij heb.

Ik sprak hierover met een andere kweker. Die verwittigde me voor niet bonafiede handelaars, die planten uit het wild verhandelen, zonder CITES reglementen te volgen. Of met andere woorden, ilegaal verzamelde planten. Ik noem mezelf graag milieubewust, natuurbeschermer, en zeker iemand die zal trachten de natuur niet bewust schade te berokkenen. Ik weet dat dergelijke kwekers ooit al werden opgepakt dat daar liefhebbers die handel dreven met deze mensen mee in de problemen kwamen. De wetgever gaat er van uit, dat wij allemaal beseffen, dat de meest zeldzame planten nu eenmaal niet zonder meer te verkrijgen zijn. En dat we allemaal goed moeten uitmaken, vanwaar een plant komt en dus beseffen, dat we riskeren de wet te overtreden!

Of de hoger beschreven handelaar bonafiede is, weet ik niet. Net zomin dat ik weet dat hij het niet is! Maar zolang het tegendeel niet bewezen is, ga ik er veiligheidshalve van uit dat ik voormezelf het veilige standpunt inneem en er geen handel mee drijf!

Een overweging in de marge, die toch het lezen waard is me dunkt!

Bericht Geplaatst: Zo Sep 11, 2005 7:43 pm          Reageer met quote

Als je iets op papier zet houdt dat gelijk ook een gevaar in!
Tekst laat vaak interpretatie toe!!! En wie zich aangesproken voelt leest vaak enkel het negatieve.

Even toch dit:
- Ik heb hier bewust geen namen, websites of adressen vernoemd. En enkel de bedenking gemaakt dat het verdacht is als je geen toegang krijgt tot iemands kweekinstallatie. Ook al begrijp ik dat de kweker diefstal vreest.

- Zelf bezocht ik iemand die zogenaamd 'gekweekte' inheemse orchideeën verkocht. Hij had in zijn tuin een hele verzameling planten. In potjes werden volwassen planten aangeboden, die wel degelijk in een 'nieuw' mengsel stonden. Maar de man had geen jonge planten en toonde geen enkele evidentie van speciale zaai-installaties, labo of wat dan ook. Hij trachtte me te overtuigen, dat hij jaarlijks zaad won op een moederplant en dat uitzaaide langs de plant heen. Op die wijze kon hij van een groot aanbod aan planten tientallen planten verkopen... Hoogst ongeloofwaardig.

- Ik ga in het voorjaar steevast opzoek naar orchideeën en ken heel wat standplaatsen. Jaarlijk vind ik meer en meer putjes langs de paden. Vaak op plaatsen waar ik met zekerheid vorige jaren orchideeën aantrof. Ik betrapte al mensen met plastiekzak en schupje. 'Eén plantje op die vele honderden, dat zou geen kwaad kunnen....' Maar sommigen zoeken zelfs niet dat éne plantje voor hun tuin, maar tientallen, om te verhandelen. Het baart me zorgen.

- Ik geef op het jaareinde in verschillende clubs een kwisavond, daar komen steeds enkele Europes soorten in aan bod. Dan hoor ik aan reacties dat er heel wat zogenaamse orchideeënliefhebbers zelf verzamelde orchideeën in hun tuin hebben. Het baart me zorgen.(Eigenlijk kan de problematiek gewoon door getrokken worden naar alle orchideeën. Uit het wild verzamelde orchideeën zouden strikter moeten onder controle worden gebracht...

- Ik heb ook 'goede' ervaringen. Ik ken enkele amateurs die met succes inheemse planten vermeerderen. Gewoonlijk gaat dat over een beperkt aantal soorten doch soms wel erg succesrijk en met grote aantallen zaailingen. Ik denk bv aan een wat oudere man uit het WestVlaamse, die Dactylorhiza foliosa uit Madeira met groot succes vermeerderde. Haast alle tegenwoordig aangeboden D.foliosa stammen af van dat eerste zaaisel of van herzaaïng van af planten uit dat zaaisel!

- Ik heb ook positieve ervaringen met beroepskwekers. Spijtig genoeg ligt soms de prijs erg hoog.

- Als lid van de werkgroep SEMO (Studiegroep voor Europese en Mediterene Orchideeën) voel ik me erg geegageerd om onze inheemse flora te beschermen en zal ik blijven oproepen tot waakzaamheid. Wat niet wil zeggen dat ik persoonlijk problemen maak betreffende vermeerderen van orchideeën.

Om terug te komen op mijn oorspronkelijk bericht.
Nog steeds zonder namen te vernoemen. Met desbetreffende kweker is terug contact gezocht. Hij voelt zich negatief aangesproken door mijn bericht. Wat ik enerzijds erg spijtig vind. Ondertussen blijkt dat hij 'onvolwassen zaailingen' aanbiedt. Iets wat typisch niet gebeurd bij plantenrovers. Immers die verzamelen planten in het wild en bieden dan ook steevast volwassen planten aan. Hij nodigt ons uit zijn verzameling te bezoeken.
Anderzijds hoop ik hem te kunnen overtuigen, dat ik mits deze vorm van invraag stellen van de afkomst van planten. Mee wil werken aan het bestrijden van ongure praktijken. Wat ons -en ook hem dus- enkel maar ten goede kan komen. Ik ben er trouwens van overtuigt dat indien de man niet correct zou bezig zijn, dat hij ons eerder zou meiden, dan wel zijn ongenoegen te melden. Dus bij deze mijn verontschuldiging aan deze Cyperpedium-kweker.

Ik hoop dat ik met dit bericht een en ander heb verduidelijkt en weer geen kwaadbloed zet...
Phal
Once an orchid lover, always an orchid lover !