vanda probleem

• 31 Reacties
  • 3375 Gelezen

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #15 Gepost op: maart 13, 2007, 07:16:13 am »
Verhogen van luchtvochtigheid rondom planten is erg belangrijk.

Ik bezocht een kweker 'Rijnhard', die had nieuwe serre's gezet. Een uitbreiding dus. Die serre stond vol Anthurium's, gene orchideeën dus! Ik dacht dat hij wellicht wou overschakelen naar een nieuwe markt, maar dat was niet het geval. Zijn serre stond leeg, de luchtvochtigheid was laag en hij bracht nieuwe orchideeën met mondjesmaat binnen. Maar om alvast het gunstige microklimaat te krijgen zette hij de serre voorlopg vol met een partij Anthurium's
Eigenlijk sluit dat perfect aan bij Uw reactie om baardmos (tilansia's?) rond een Vanda te hangen. Mij lijkt dat een goede reactie.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2007, 03:06:53 pm »
Hallo Marleen,

Naast mijn Vanda's hangen ook baardmossen, eigenlijk omdat ik het graag zie. De Vanda's doen het tegenwoordig uitstekend hier, gaan wel elke morgen in bad om te worden besproeid.
Eens buiten op het terras drinken ze in een emmer regenwater.

:wink:

(Geen onderwerp)
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2007, 05:05:38 pm »
ik heb ook tillandsia tussen al mijn orchideeen hangen. het is mooi, natuurlijk, handig.
ik heb verschillende soorten ertussen gefoefeld.

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2007, 05:37:03 pm »
Eén opmerking over die Tilansia's (die ik overigens ook heb her en der.)

Ik bewonder vaak mensen die met pijlgifkikkers en terariums bezig zijn. Meestal zullen die immers de inrichting van hun bakken kiezen in functie van d eherkomstvan dieren. Dus Aziatische vissen, reptielen en planten samen, Zuid-Amerikaanse, samen, enz.

Tilansia's zijn Zuid-Amerikanen. Vanda's Aziaten. Maar echt wakker zou ik daar nu niet van liggen.

Ik zondig constant tegen die regels, maar het is het overwegen waard!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2007, 05:40:34 pm »
Ik heb ook altijd gehoord dat orchideeën graag het gezelschap van Bromelia's hebben, deze laatste hebben ook altijd water in de trechters staan wat ook wat luchtvochtigheid geeft. Ook vleesetende plantjes ertussen, die staan in het water.
Voor de Bromelia's heb ik spijtig genoeg geen plaats meer, want er zijn er hele mooie.

:wink:

(Geen onderwerp)
« Reactie #20 Gepost op: maart 13, 2007, 05:56:12 pm »
Op miijn vensterbank is't nu ook al een allegaartje van over de hele wereld dus een uitzondering kan er nog altijd bij, zeker als die nog nuttig is ook. Ik was nog wat informatie bij gaan zoeken en qua biotoop komt het zeker goed uit.
Voor extra vochtigheid staan er hier en daar ook nestvarens tussen, maar dat van die bromelia's is ook een leuke tip.
En dan nu maar hopen dat prinses Mikasa snel weer zin heeft om te bloeien.

Groeten,
Marleen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #21 Gepost op: maart 13, 2007, 05:57:27 pm »
Naar het schijnt,kan je van de Tilansia's af lezen als de vochtigheid te laag is.Heb ik mij laten wijs maken.
M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #22 Gepost op: maart 13, 2007, 06:01:58 pm »
Ja dat zou je aan de kleur moeten zien, hoe grijzer hoe droger, hoe groener hoe natter.  Maar ge hebt Tilansia's en Tilansia's. Ze schillen allemaal al een beetje van kleur. Niet zo gemakkelijk denk ik dan maar.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2007, 07:31:40 pm »
hey phal,
je kaarte het al eens aan toen ik nog niet in de hobby zat,
nu ik er wel inzit, kan ik zeggen dat het maar een select clubje is dat alles uit elkaar proberen te houden, het heeft wel iets, maar ik doe het zelf niet.
daarvoor zijn er veel te leuke planten uit azie die het wel heel goed doen bij de zuid amerikaanse kiks. en de meesten trekken hun hier ook niks van aan, als het maar mooi is, en er wat natuurlijk uitziet.

groetjes

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

*

Offline geert

• 92
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #24 Gepost op: maart 20, 2007, 07:47:02 pm »
awel ik heb juist hetzelfde voor met mijne vanda, ik heb deze reeds 5 jaar en elk jaar een prachtige tak met bloemen. nu verliest hij elke week een blad, er zijn er zo al 5 afgevallen.
Normaal begin maart maakt hij altijd een knop, maar nu nog steeds niets.
Nochtans maakt hij bovenaan mooi nieuw blad.
Geen wonder dat dit een niet geliefde soort is bij kwekers. Die klagen ook dat vanda's de moeilijkere soort van orchideeen is.

(Geen onderwerp)
« Reactie #25 Gepost op: maart 20, 2007, 08:46:22 pm »
hallo
sorry dat ik zo lang niet meer gereageerd heb maar ik heb tot nu toe nog niet echt tijd gehad
maar ik zou jullie nog iets willen vragen
ik heb hier een rynchostylis staan in pot en deze zou ik in een lattenmandje willen zetten  met grof substraat en wat spaghnum
maar ik lees overal dat het dichte familie is van vanda en dat het hetzelfde moet gekweekt worden
maar waarom verdragen zij dan wel een pot of mand en vanda's niet
zijn rynchostylissen sterker dan vanda's of kunnen ze hier gewoon beter tegen ?

en weet iemand wat rynchostylis kan verdaragen van min temp in de winter ?

met mijn 2 vanda's gaat het tot nu toe nog redelijk goed ,
er zijn toch geen bladeren meer gevallen of wortels gesneuveld

groeten
sven

*

Offline Wilko

• 367
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #26 Gepost op: maart 20, 2007, 09:21:52 pm »
Beste Sven,

het wordt niet zo heel veel toegepast, omdat Vanda-wortels heel snel moeten kunnen opdrogen, maar vergis je niet..
Vanda's kunnen zeker wel in een pot met een zeer goed doorlatend mengsel gezet worden!!
Er word zelfs geëxpirimenteerd met Vanda's in kleikorrels.

En ik las hier ook iets over temperaturen, voor de liefhebbers..
als er Coerulea-bloed in zit (blauwe type's) kunnen deze vaak zeer veel koude verdragen.. die van mij hangt in de herfst buiten bij nachttemperaturen tot zeker 6 graden Celcius en heeft daar geen gekke dingen aan overgehouden!

succes met deze mooie planten!

groetjes, Wilko
't is vandaag geen gisteren en gisteren geen vandaag,
maar maakt dat uit als je met je orchideeën bezig bent?

(Geen onderwerp)
« Reactie #27 Gepost op: maart 20, 2007, 09:26:59 pm »
wilko,
hoe zit het dan met rynchostylis van temp ?
en zijn ze nu hetzelfde of moeilijker /makkelijker qua verzorging?

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #28 Gepost op: maart 21, 2007, 10:19:40 am »
Wilko maakt een goede opmerking. Maandag gaf Herman Terborgh nog een lezing over zijn Thailand expeditie en ook daar werd gesteld dat vooral blauwe Vanda's en wat er van gekruigd werd graag 's nachts koude hebben!

Het is een beetje zoals bij vele soorten een 'Vanda is een Vanda' is een wat kortzinnige uitspraak. Je moet weten waar de natuursoorten voorkomen en dat klimaat bieden. Blijkbaar komt de Vanda coerulea en aanverwanten uit de bergstreken van Thailand, vaak op de grens met Birma en daar zou 's nachts de temperatuur tamelijk zakken. Herman heeft met zijn fotocamera een impresie gefilm van de wolken die tegen de flanken van bergen aan komen drijven tegen de avond. De zon scheen de temperatuur lag rond de 28°C, de wolken dreven en het licht ging als het ware uit, alles was plots klets nat en minimaal 10°C kouder, die vochtigheid hielt dan de hele nacht aan en onder de morgend verdreef de wind de wolken. Met de daarbij verbonden verdere afkoeling...

Maar nu je Rhynchostilis. Ik zag foto's van iemand die met een Filipijnse gehuwd was en daar op bezoek was. Letterlijk op het strand zaten vrienden van zijn vrouw in een boom, ze plukten Mango's. En uit dezelfde boom plukten ze enkele Rhynchostilissen. Als je de Filipijnen opzoekt en dan weet dat het zeeniveau was, dan weet je dat het een warm te kweken soort betreft!  Nu de vraag betreffende mengsel. De meeste 'kleinere' orchideeën zetten zich vast in humuslagen op bomen en kunnen dus wat humus rond hun wortels verdragen. Rhynchostilis is nog net zo'n kleinere.  Slechts de Vanda's, de Vanille's, de Renanthera's, Robiquetia's, en andere typische klimmers doen het graag zonder enig mengsel, hun wortels zijn aangepast aan het opslaan van water in zeer korte periodes en weerkaatsen van licht tegen de uitdroging. Als je die gaat oppotten en gaan ze vaak rotten.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #29 Gepost op: maart 21, 2007, 07:13:59 pm »
Citaat van: "Phal"
alles was plots klets nat en minimaal 10°C kouder, die vochtigheid hielt dan de hele nacht aan en onder de morgend verdreef de wind de wolken. Met de daarbij verbonden verdere afkoeling....

Betekent dit ook dat Vanda's eigenlijk beter in de avond gesproeid kunnen worden? Dit in tegenstelling tot veel verhalen van in de morgen sproeien en droog de nacht in?