Dendrobium kingianum

• 15 Reacties
  • 2811 Gelezen

Dendrobium kingianum
« Gepost op: januari 02, 2007, 03:20:46 pm »
Is er iemand onder jullie die deze plant heeft ?

Ik heb hem in het najaar een rustperiode voorgeschreven. in die tijd stond hij op een onverwarmde plaats en kreeg hij minder water.
Nu staat hij terug in de woonkamer en is hij al zijn bladeren verloren.  Er zijn Dendrobium soorten die dat doen, maar ik weet niet of kingianum daar bij hoort ?
Hij ziet er op dit ogenblik niet bijster mooi uit vaneigens.  
Er zijn nog 2 scheuten die blad dragen.  Op de bladloze pseudobulben zie ik nog geen nieuwe knoppen verschijnen. Kan iemand mij vertellen hoe lang de bladloze periode is ?
Met vriendelijke groeten,
Native Orchid lover

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2007, 06:04:46 pm »
Wellicht heb je hem te vroeg op rust gezet. Ik laat ze buiten tot het echt te koud wordt en dat was dit jaar dus erg laat. Dan pas zet ik de plant wat droger en einde februari terug natter...

Men noemt dit wel eens een beginners plant. Nu slaag ik er in ze te laten groeien, keiki's vormen, enz. Ze bloeien ook wel een beetje. Maar nooit de uitbundige mooie bloempluimen, die je wel eens op kringavonden ziet!

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2007, 06:46:05 pm »
hei,

ik heb mijn kingianum net binnen genomen, eind vorige week zoiets.
nu heeft die even ook wat droger gestaan.
maar de mijne heeft al zijn bladeren nog. het gaat om twee scheuten die ik vorig jaar gekregen heb. ondertussen heeft die de ganse zomer buiten gestaan.
sinds ik hem heb, zijn er nog twee jonge scheuten bijgekomen. de originele scheuten krijgen nu bloemknopjes heb ik gezien.
ikke kei fier natuurlijk.
groetjes Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
    • http://www.groenevingers.org
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2007, 08:08:10 pm »
Hoi,

Mijn kingianum is ook net binnen (Heeft zelfs een paar graden vorst gehad) prima in zijn blad en ook de nodige bloemknoppen zijn aanwezig.
HIj staat nu koel en droog op het noordvenster.
Voor een aantal jaren geleden liet ik hem bij 15/18 graden overwinteren, echter ik zette hem te vroeg droog en waarschijnlijk toch nog te warm.
Zoals ik hem nu behandel bevalt hem prima (En zijn bloei bevalt mij weer uitstekend)

Gr,

Karen
Morgen gaat het altijd beter!

Dendrobium kingianum
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2007, 11:15:18 am »
Blijft de vraag :  is het beestje aan het doodgaan of moet ik gewoon geduld hebben ?
Er zijn nog 2 kleine scheuten met blad, de ganse plant zal dus (nog niet)  :?:
Met vriendelijke groeten,
Native Orchid lover

(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2007, 03:52:09 pm »
misschien is het mengsel waar die instaat niet goed meer? hoe staat het met de wortels?
als de jongere scheuten het goed doen, zou ik toch voorzichtig afwachten.

grtjs Joke;
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
Re: Dendrobium kingianum
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2008, 06:55:55 pm »
Mijn Dendr.kingianum(wit met blauw en gele lip)stond op het punt om open te gaan,dus breng ik hem naar de veranda waar het ietsje warmer is,resultaat=vele bloemetjes zijn verdroogd en afgevallen,de andere zijn niet helemaal open gegaan en vallen ook af.Ik was wel begonnen met sproeien.Zou hij misschien te droog geweest zijn?
Nu ben ik bang voor de Dendr.gracilicaule,die staat ook vol bloemstelen.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2008, 07:42:05 pm »
Mijn Dendrobium kingianum staat op het punt om zijn bloemetjes open te doen. Staat in de serre. De temperatuur is tussen de 15 en 18 graden daar. Hij krijgt af en toe een beetje water.

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2008, 08:32:42 pm »
Mijn Dendrobium kingianum is half opgegeten door Cosmo, het konijn  :roll:

« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2008, 10:28:31 pm »
Mijn Kingianum hangt al van eind november binnen (min 12°- max 19°) omdat hij toen al vol piepkleine bloemstengeltjes stond. Hij is nu bloempjes aan't verliezen onderaan de stengels, maar de bovenste knopjes staan nog fris en hier en daar is er nog een stengeltje dat volledig moet opengaan. Al 3 weken bloem-en-geur-plezier en nu nog een weekje of 2 te gaan, hoop ik. Ik geef hem ongeveer 2X per week water, maar niet al te veel.
Toch curieus hoe planten kunnen verschillen, hé?
Groeten,
Marleen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 07, 2008, 06:15:48 pm »
Bedankt voor jullie reactie.Wat spijtig Granny,dat een konijn zulke bladeren eten,sla is toch malser.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

« Reactie #11 Gepost op: januari 07, 2008, 06:52:13 pm »
Die van mij staat vol knopjes die binnenkort openkomen, ik zet hem gewoon zo dat hij niet teveel water krijgt en dit is het resultaat veel knoppen, nu krijgt hij normaal water.

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2008, 08:19:49 am »
Die Kingianum is wel een moeilijk geval zo te lezen, en ook zo verschillend...maarrr hoe moet het nu verder als hij uitgebloeid is.
Krijgt hij dan terug water of slechts beperkt ??

Gr Titaatje
Plus qu'hier, moins que demain.....

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2008, 06:08:58 pm »
Na de bloei krijgt hij gewoon water.In de zomer buiten met genoeg water en mest.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline geert

• 92
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2008, 08:43:29 pm »
De mijne staat nu in volle bloem, 25 takken en zo'n 10 bloemekes per tak, dus zo'n 250 bloemekes.
Jongensjongens wat een geur. ruikt zo een beetje naar hyacint denk ik. doet mij steeds naar het voorjaar denken. wanneer men in de tuin begint te werken. Mijn favoriete tijd van het jaar.