Poll

Natuurbescherming, door onze planten op te lijsten.

Neen! Iedereen moet voor zich uitmaken hoe hij zich gedraagd tegenover de wet.
1 (10%)
Neen! Dergelijke administratie is te zwaar en zal liefhebbers ontmoedigen om nog langer met de hobby door te gaan.
2 (20%)
Neen! Dat helpt toch niet het is niet onze verantwoordelijkheid dat terreinen verdwijnen, men moet de bossen, het habitad zien te redden!
2 (20%)
Ja! Zo kan ook teruggekoppeld worden naar botanische tuinen, ministeries van landbouw, natuurbeschermingsorganisaties en zo meer, om bevruchten, vermeerderen en beheren toe te laten.
2 (20%)
Ja! Zo wordt er eindelijk een lijn getrokken, want mensen hebben duidelijke lijnen nodig als we willen aan daadwerkelijke bescherming werken.
3 (30%)

Totaal aantal stemmen: 10

Poll gesloten: september 09, 2006, 11:02:20 pm

Exporteren van orchideeën POLL 3 - Planten oplijsten

• 65 Reacties
  • 11520 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Exporteren van orchideeën POLL 3 - Planten oplijsten
« Gepost op: september 09, 2006, 11:02:20 pm »
Natuurbescherming is een punt waaraan we samen moeten werken.

Door onze planten op te lijsten, zodat er een duidelijk zicht komt op wat illegaal beschikbaar is. (Misdaden uit het verleden krijgen amnestie - waar hebben we dat nog gehoord?) Iets zoals reeds bestaat voor de handel in vogels. Planten kan je niet 'ringen', maar eventueel via een databank, waar een ambtenaar toezicht op kan eisen.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2006, 11:23:44 am »
Dat is wel heel veel werk en wie gaat dat doen!!! En wie kent ze, zie maar naar de groenbeheerders van de gemeente! Ze maaien ze gewoon af! :cry:

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline frits

• 85
    • Bekijk profiel
    • http://www.karels-online.nl
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2006, 07:17:37 pm »
Hallo
Het op lijsten van planten is volgens mij enkel zinvol voor de verzekering
bij schade aan kas of serre.
groeten
Frits

(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2006, 07:42:42 pm »
Tja oplijsten voor de verzekering, maar waar bewaar je die lijst, in de Pc, en als daar iets mee aan de hand is! Bye bye!! :(

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline frits

• 85
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2006, 08:01:05 pm »
Oh Oh Maggi
Er zijn zoveel manieren om lijsten te bewaren bv printen,branden op cd
enz.
Groeten
Frits

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2006, 10:36:34 pm »
Oplijsten kan ook voordelen hebben.

Ooit, gelukkig heel lang geleden, heeft men in België eens een heksenjacht gehouden achter ingevoerde planten zonder papieren. (Dat is de laatste keer geweest in België. Sinds dien zoeken ze niet meer naar ... zonder papieren. Maar we gaan hier niet aan politiek doen zeker hé?)

Er is dan iemand betrapt aan de grens (Zaventem) Die heeft even in de cel gezeten. Handelaars waarmee hij contacten zou hebben gehad hebben bezoek gehad van mensen van het Ministerie en de botanische tuin. En ook enkele liefhebbers kregen bezoek. Er is nogal wat aangeslagen en vooral alles wat niet kon verantwoord worden werd meegenomen.
Vaak was een pijltje met de naam op en achteraan de naam van een kweker en een simpele lijst, die je bijhoud met datum van aankoop, correcte naam, prijs, referentie naar een nummer in de pot, enz.  al genoeg om t everantwoorden vanwaar een plant kwam. Al wat enigsinds verdacht was is meegenomen. En voor zover ik weet is dat een stille dood gestorven in Meise...

In dezelfde periode werd overigens ook in Nederland een bekende kweker in Schiphol betrapt! Daar ken ik de juiste gevolgen en acties niet van. Wellicht was het aan elkaar gelinkt.

Wellicht zijn er hier 'onschuldige slachtoffers' gevallen. Wellicht ook niet...?  Hoe dan ook zo'n lijst heeft daar enkelen gered. En zo'n lijst, waar zoveel mensen tegenop zien, werkte dus in het voordeel van des betreffende liefhebbers!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline frits

• 85
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2006, 06:28:41 am »
Hallo Patrick
Gelukkig bestaan zulke heksenjachten niet meer in nederland en de mensen van het controle orgaan hebben er in de regel ook geen verstand van.
ze vinden het enkel interresant om grote partijen te pakken en het liefst
nog dieren ook.
betreft het oplijsten ik gebruik zelf een heel mooi programma
 van mohltimedia dit is een database en een fotocd en je kunt de lijsten uitprinten of opslaan een aanrader!
Groeten
Frits

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2006, 06:51:58 am »
Ik heb zelf in Access een databank geschreven, die enkele leden in het Antwerpse gebruiken. En blijkbaar zijn ze daar nogal tevreden over.

Zelf gebruik ik ze niet. Ik fotograffeer veel, en die foto's zitten duidelijk benoemd en geklasseerd in subdirectories op de PC (+ back up op CD).
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline plukk

• 23
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2006, 07:45:42 am »
ik geloof dat ik dit onderwerp in het verleden al eens heb aangehaald, maar dat is in stilte gestorven. Die databank die je hebt geschreven Phal zou je die ook beschikbaar willen stellen aan andere ? mij bijvoorbeeld Ik blijf geïnterseerd.

plukkk.....

*

Offline frits

• 85
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2006, 08:46:47 am »
Ha die plukk
ook weer in het land.
inderdaad je hebt het onderwerp wel eens aangehaald maar dat was op het novforum.
wanneer kom je een keer kijken met peter?

groeten
Frits

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2006, 09:57:13 am »
Plukk,

Ik stuur je ze als Zip-file.
Als het goed is, vind je ze vanavond in je mailbox!

Ben je een beetje thuis in Access?

Groetjes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline plukk

• 23
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2006, 12:43:54 pm »
hadiePhal,,

ik ben slechts een klein beetje thuis in access  :wink:

hadieFrits,,

zodra Peter tijd heeft komen we jouw kant op, ik kan eigenlijk altijd!!!!!!!

:twisted:

plukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.............

(Geen onderwerp)
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2006, 04:40:08 pm »
Citaat van: "frits"
Gelukkig bestaan zulke heksenjachten niet meer in nederland en de mensen van het controle orgaan hebben er in de regel ook geen verstand van.
ze vinden het enkel interresant om grote partijen te pakken en het liefst
nog dieren ook.

Dat ze er geen verstand van hebben is mij onlangs duidelijk geworden.
Ruim een maand geleden is er een fles met mericloon zaailingen uit Thailand van mij in beslag genomen omdat deze niet aan de CITES regelgeving zou voldoen, de bezwaarprocedure loopt nog steeds.....

Luit

*

Offline frits

• 85
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: september 13, 2006, 07:40:45 am »
Beste Luit
Ik hoop dat het goed afloopt voor je en je fles terug krijgt het kan enkel
fout aflopen als het botanisch spul is.

tevens kan je vast gaan zoeken op het net naar schadevergoeding voor de fles.

hybride zijn vrij van invoervergunning en citespapieren!
maar als je het min v land en tuin mailt krijg je enkel een mail dat ze er
mee bezig zijn en verder hoor je niets meer.

het is wel gek dat ze mensen met dendr hybride door laten lopen.
Groeten
Frits

(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: september 13, 2006, 05:44:56 pm »
@Frits,

Het is volgens mij gewoon een kwestie van onkunde.
Probleem is dat de fles per post is aangekomen, en de douane bij de post niet over voldoiende kennis beschikt.
Ik heb een lang telefoongesprek gehad met de "deskundige" aldaar.
Hij had de fles zelf gezien en volgens hem was er maar één uitzondering voor orchideeën op de CITES regelgeving namelijk de fles met zaailingen of meristeem op een steriele voedingsbodem en op mijn antwoord dat dat precies hier het geval was reageerde hij met de opmerking dat er hier nooit sprake kon zijn van een steriele voedingsbodem omdat de fles niet LUCHTDICHT was afgesloten.
Elke deskundige zou kunnen vertellen dat zo'n fles nooit luchtdicht is afgesloten omdat een uitwisseling van gassen noodzakelijk is.

Overigens heb ik zelf bij terugkomst van een vakantie uit Thailand al zonder problemen, geheel open en bloot een bloeiende Dendrobium hybride aldaar op de bloemenmarkt gekocht voor 50 eurocent kunnen meenemen. Met andere woorden het is complete willekeur wat er bij controle gebeurd.