Poll

Wie werkt met welke achtergrond

Natuurlijke omgeving
1 (9.1%)
Zwarte doek
7 (63.6%)
Ander doek
0 (0%)
Vaste plaat of geschilderde muur
3 (27.3%)
Andere, laat het dan weten op dit topic
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 11

Poll gesloten: september 10, 2006, 07:57:04 pm

Achtergrond

• 3 Reacties
  • 1131 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Achtergrond
« Gepost op: september 10, 2006, 07:57:04 pm »
DIT STOND AL OP HET OUDE FORUM !

Gisteravond had ik nog een gesprekje, met iemand die problemen had met de achtergronden bij fotograffie.
Liefst had hij overal een natuurlijk ogende achtergrond. Groen, struiken, bladeren, enz. Maar zijn ondervinding leerde hem, dat de huidige generatie automatische cameras vaak scherp stelt langs de bloem heen op de achtergrond en dat bij gevolg het onderwerp niet scherp is.

Fotograffie is niet mijn hobby, maar destijds was mijn schoonbroer erg actie bij AFGA. En won hij menig prijs in de fotoclub. Ik volgde eens een sessie waar hij samen met een vriend foto's voor wedstrijden selecteerde. Ik zag een fantastisch mooi insect, wat helemaal scherp was en toch werd de foto niet weerhouden. Want : 'Op de achtergrond zie je een geel blad, wat de aandacht wegtrekt van het onderwerp!' Fanatiek vond ik dat. Maar je begint er dan op te letten en dat verhaal klopt.

Als je dan mee op fotojacht gaat met zo'n kerel wordt het helemaal van het goede te veel. Eén onderwerp kan heel wat tijd vragen. De omgeving wordt gekuisd! Elke storende factor verwijdert! Met licht en reflexy wordt gespeeld, vanop statief wordt getrokken onder verschillende hoeken, enz... Ieder zijn hobby zeg ik dan!

Maar je neemt er toch wat van mee. Nu heb ik betreffende de achtergronden ook zoal wat geleerd. Ik verkies natuurlijke achtergronden. In situ mag er wat storen, dat geeft weer hoe de planten in de natuur groeien zeg ik dan maar. Wel tracht ik 'niet natuurlijke' zaken te vermijden. Zoals een muurtje, plastiek pot, strooivuil, enz.

Maar soms kan je die natuurlijke achtergrond niet meetrekken. Omdat de plant simpelweg in een kwekerij staat, of bij iemand op de schouw.
Dan gebruik ik een zwarte doek als achtergrond. Ik kocht daarvoor een lap stof (fleeshe of hoe schrijf je dat) van zo'n 4m². Zo'n doek is niet glad of spiegelt niet, en de camera ziet die niet als onderwerp. Dus daarop stelt de camera niet scherp ! Het zwarte absorbeert veel licht, wat maakt dat er geen abnormale reflexy van achteruit is. Het heeft geen storend effect en benadrukt alle aandacht naar het onderwerp toe. En last but not least, als je al eens een foto wil bijwerken op de PC, dat leent die zwarte achtergrond zich perfect!

Hopelijk breng ik U hiermee op ideeën.
yellow treasure : Geplaatst: Do Aug 24, 2006 9:00 am

voor mij is de natuurlijke omgeving meer als genoeg en is dat dan de kwekerij is dat voor mij ook goed, dat is dan immers de 'omgeving' waar de plant groeit!

Het is ook eerder zo dat ik het echte fotografenwerk aan de echte mannen overlaat, en als ik er voor mezelf maak vind ik de gewone achtergrond al meer als genoeg.

succes met het fotograferen
Nick
ffabbulous :  Geplaatst: Do Aug 24, 2006 11:56 am

Zwarte achtergrond zorgt voor minder schaduweffecten bij steunverlichting.
Toch heb ik ook foto's moeten maken met de situatie aan zich als achtergrond, gewoonweg omdat de plant niet te verplaatsen was ( om welke reden dan ook )....
venusschoen : Geplaatst: Do Aug 24, 2006 6:02 pm

Wij gebruiken een grijze lap (grote planten) of een zwarte lap (voor de kleintjes), gewoon omdat we geen grote zwarte lap hebben.

Maar dat zal nog wel komen!

groetjes

Maggi
Granny : Geplaatst: Zo Aug 27, 2006 4:18 pm

Ik gebruik soms een grote zwarte badhanddoek.

greetz Wink

jeannine
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2006, 08:16:04 am »
Als je een lap koopt van welke materie is die het best??
Moet nog een zwarte lap kopen, en vraag mij af welke?

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2006, 09:46:14 am »
Zoals reeds gezegd heb ik het beste resultaat met een zwarte badhanddoek.
Indien mogelijk vind ik een natuurlijke achtergrond ook prima.

vrgr

(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2006, 08:25:07 pm »
Wij waren zaterdag op de bijeenkomst van de OVV Brabant en daar was een fotograaf (Mevr. Op pensioen) en die had een donkerbruine lap van fluweel op rol bij!!

Nam zo ter plaatse diverse foto's van de planten na de plantenbespreking.

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!