Serre

• 48 Reacties
  • 9574 Gelezen

Serre
« Gepost op: april 21, 2007, 10:21:37 am »
Hallo iedereen,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een serre,om mijn orchideeën in onder te brengen.
Weet er soms iemand nuttige adressen waar ik goedkope en degelijke serre's kan vinden?

Groetjes Bart :wink:
« Laatst bewerkt op: september 16, 2007, 10:55:13 pm door Anabolic »
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2007, 04:59:47 pm »
heikes,

bij tuincentrum Mertens in Olen, ook gekent als Intratuin, die hebben al wel eens iets staan.
soms doen die akties op nieuwe modellen, of akties op toonmodellen die voor een prijsje wegmogen, als je ze zelf afbreekt.
je kan daar eens gaan horen. Olen is tenslotte niet zo ver.
misschien bij Rijmenants?
Bij Brico en Gamma?

voor de rest zou ik het niet weten.

grtjs Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2007, 06:29:57 pm »
Bart,

Ik weet niet wat je zoekt (glas, polycarbonaat,....). Je heb natuurlijk enkele grote fabricanten zoals ACD of euroserre, met dikwijs lokale agenten.

Ga eens op bezoek bij serrebouwers die recuperatiemateriaal gebruiken om serres te zetten. Dat is evengoed (ok serre is gebruikt geweest) maar stukken goedkoper.

Ik heb er twee jaar geleden één gekocht bij VANDIJK in Kinrooi. Dat is niet bij de deur, I know. Superprofessionele kerels. Je kan je serre zelf bouwen of laten bouwen. Zij gebruiken gegalvaniseerde profielen uit het professionele circuit. Superstevig en je kan kiezen uit glas, polycabornaat of acrylaat. Ik zou nooit een nieuwe kopen. Je kan altijd eens komen kijken bij mij. Ik woon in Willebroek.

In Tielen heb je Stappaerts. Ook de moeite waard, maar ik weet niet of die dubbelwandige serres heeft.

Keus is er genoeg. Jou budget is een andere factor en denk vooral lange termijn en exploitatiekost van je serre. Kopen is één zaak. Ze warm houden iets anders.

Jurgen

(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2007, 10:33:27 am »
Ik ben nu al een tijdje aan het rondkijken,en momenteel kwa prijs kwaliteit,is de Makro in Deurne de goedkoopste + ze leveren gratis aan huis!
Maar ik blijf rondkijken!
Toch al bedankt voor de informatieve reacties!

Grtz Bart :wink:
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2007, 02:06:57 pm »
Ik zoek een aluminium serre van ongeveer 3 op 5 meter!
Nieuw of 2e hands,dat doet er niet toe,maar ze moet wel van een degelijke kwaliteit zijn! (Rubberen afdichtingen,degelijk glas...)
Ik wil er ongeveer 1000€ aan besteden.

Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline WdG

• 124
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2007, 05:41:02 pm »
Bart,

over de grens in nederland weet ik wel een adres waar ze alles hebben wat je 2e hands zoekt.

Kijk hier maar even: http://www.hobbykas.nl/

Succes,

Wim

(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2007, 10:35:09 am »
Ik heb mijn serre besteld bij Embregts kassen! :wink:

Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2007, 01:06:59 pm »
Een leveringsdatum moeten we nog afspreken,want de chauffeur is in verlof.
Maar ik hoop een datum te kunnen afspreken in augustus of ten laatste in september?!
Nu de verwarming is nog een knelpunt.
Ik wil de gematigde serre (min. 12- 15 C°) elektrisch verwarmen met een waterproof badkamervuurtje (2 kW 2000W),met een extra automatische termostaat,maar ik weet dat het een kostelijke zaak is. :wink:
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2007, 01:12:28 pm »
per toeval heb ik in de week een reportage gezien van een orchideeënkweker ( ben de naam kwijt). die had het over verwarmen van de serre.
het was in het programma "NOVA groenlicht!" of zoiets. op de nederlandse zender dus.
ik heb maar de laatste 5 minuten gezien.
misschien kan je die reportage ergens nog eens bekijken? misschien is het mogelijk om een eenvoudige manier te vinden om te verwarmen. want die hadden natuurlijk wel een joekel van een installatie staan.

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2007, 01:46:42 pm »
Ik heb die uitzending even opgezocht op het internet,en heb ze gevonden! :D

http://www.novatv.nl/novaplayer/player. ... 0&x=28&y=3

Het is wel een enorme installatie,wat niet toepasbaar is voor een hobbyist zoals ik,maar het is zeker en vast interessant om het filmpje eens te bekijken!
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2007, 02:05:42 pm »
Grotendeels met stookolie (mazout),denk ik?
« Laatst bewerkt op: september 07, 2007, 02:09:16 pm door Anabolic »
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline geert

• 92
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: augustus 15, 2007, 05:33:40 pm »
of aardgas, zonnepanelen enz...

(Geen onderwerp)
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2007, 05:38:14 pm »
Bart,

Ik weet niet of je een enkelwandige serre of dubbelwandige serre hebt gekocht.  Ik ken ook de hoogte niet van die serre, maar ik vrees, afgaande op je grondoppervlak, dat je met 2kw en niet zal komen. Je moet als basis uitgaan van een nacht dat het stevig vriest. Die nachten komen misschien niet veel voor, maar ze dienen als maatstaf.

Er bestaat een een simpele formule om dit te berekenen

A+B= benodige wattage
A= grondoppervlak(in m²) x 10
B=glasoppervlak x 6 x delta (= verschil tussen binnen en buitentemp dat je minimaal nodig hebt)

Indien je een dubbelwandige serre hebt, mag je de factor 6 vervangen door 3.

Onderschat de kosten van verwarming zeker niet. Dit hangt zeker af van de winter die we hebben.

Ik verwarm zelf met een gaskachel op propaan van 4kw. Ik heb steeds een electrisch verwarmingstoestel in backup staan (merk HOTBOX, deze zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik in de serre. In de zomer kan je ze als ventilator gebruiken). En voor de echt koude nachten (kouder dan -7c°) heb ik nog een zibro. Eigenlijk is mijn kachel dus iets te licht.

Dit jaar verbruikte ik 1000 liter propaan. Vorig jaar was dit 1500 liter, dus reken maar. Electriciteit is per KWh nog duurder.

Maar proficiat met je serre. Er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Groeten

Jurgen

*

Offline WdG

• 124
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2007, 06:06:34 pm »
Beste Bart,

gefeliciteerd met je verstandige aankoop.

Ik heb in het verleden een serre gehad van 5 L x 3 Br x 3 H, dus ongeveer net zo groot als die je nu hebt besteld.
Deze was 60 cm in de grond gebouwd, 2 staande zijden in dubbel glas, dak van 16 mm polycarbonaatplaat en 2 zijde geïsoleerde spouwmuur.
Stookte de serre in de nacht op 16 gr. met een gasgevelkachel, en het verbruik lag bij echt koude nachten rond de 4KW.
(nu is mijn serre verder vergroot en maak ik gebruik van een CV ketel met convectoren)  

Denk daarom dat Jurgen wel in de goede richting zit en wees erop voorbereid dat je voldoende capaciteit hebt.

Of je gas of elektriciteit gebruikt maakt weinig uit. Het gaat om de KW's.

Gas is echter altijd voordeliger wanneer je makkelijk met een aansluiting bij je serre kan komen.

Wim

*

Offline geert

• 92
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: augustus 15, 2007, 07:54:56 pm »
het gemakkelijkste zou zijn dat de serre grenst aan de woning, dan bij aansluiten op de CV met een aparte themostaat in de serre. Deze kan je dan makkelijk regelen voor s'nachts en overdag.