Serre

• 48 Reacties
  • 9573 Gelezen

Re: Serre
« Reactie #30 Gepost op: april 26, 2008, 08:21:18 am »
Al de elektriciteit (75m) zit in de grond en is aan gekomen in de serre!
Nu komt het spannende moment van de elektriciteit aan te sluiten! :shock:
De schermdoeken heb ik gisteren opgehangen.
Ik zal binnenkort de foto's posten!
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

« Reactie #31 Gepost op: april 26, 2008, 07:32:39 pm »
Ik ga er de gematigde en de koele soorten in onderbrengen.
In de winter halveer ik de serre met een noppenfolie scherm.
De helft verwarm ik en de andere geniet van de verloren warmte,door een kiertje te laten in het noppenfoplie scherm.
Voor mij is het ook spannend hoor! :)
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

« Reactie #32 Gepost op: april 27, 2008, 07:25:51 pm »
Ja want ierdereen zegt het echte kweken is met een serre!!!

Nu kweek ik al enkele maanden in een veranda, en ik heb er wel wat problemen mee, water geven is geen punt!!!

Veel eenvoudiger dan in de woonkamer, maar de temperatuur en vochtigheid!!!!  :lol:

succes

Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

« Reactie #33 Gepost op: juni 07, 2008, 10:29:48 pm »
Foto's van de laatste loodjes.
De regenton moet nog eens goed uitgespoeld worden,dan wordt ze op een klein muurtje geplaatst van betonblokken achteraan de serre.

Nu moet ik nog de onbehandelde delen hout van men schabben beitsen,met een plant en diervriendelijk product.
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline Tati

• 441
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 08, 2008, 05:22:41 am »
Citaat van: "Anabolic"
MEER FOTO'S OVER DE INRICHTING VAN DE SERRE VIND JE HIER!!
Als dat een link naar meerdere foto's is bij mij gaat het niet open.
Zal dubbel genieten zijn na zoveel werk als de serre gevuld zal zijn.
Gr Tati.
Orchideeën zijn een wonder van de natuur,zo zuiver,zo puur \";)\"

« Reactie #35 Gepost op: juni 08, 2008, 07:55:49 am »
Als je het onderwerp in deze rubriek Diversen -> Serre-inrichting aanklikt,dan kom je er ook. :wink:
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

« Reactie #36 Gepost op: november 29, 2010, 12:15:38 pm »
Beste allen,

Een jaar heb ik gepland, gewerkt en vooral veel centen betaald om mijn serre te zetten.
Sinds een maand is mijn serre (6.5 x 2.5 x 2.8) in hout, dubbel glas en polycarbonaat volledig operationeel. Sinds een week zie ik echter de bittere donkere zijde van wat mijn droom moest worden. STOKEN!
Heb de serre al tweemaal geisoleerd, éénmaal met wintervlies en éénmaal met noppenfolie maar het blijft tegenvallen. Dit mede ondanks de simplistische verwarming die mijn loodgieter plaatste.

Nu haal ik in het geisoleerde stukje van (4x2x2m) 9 graden maar aan een stookkost van 10 kuub gas per nacht.
Welke maatregelen kan ik nog nemen, wie kan mij nog "serieuze" goede raad geven?
De serre bevat orchids van cattleya's tot coelogynes,oncidiums etc, aardorchideeen tot palmen,sinaasappelbomen en olijfbomen

't zou zonde zijn,
orchimax

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #37 Gepost op: november 29, 2010, 07:13:44 pm »
Wat velen vergeten is de grond, langs waar veel koude binnen komt. En zomaar beton gieten is onvoldoende.
Eerst isoleren. piepschuimplaten en daarop beton bv.

Wat ook vaak vergeten wordt is de koude die binnen komt via allerlei 'vergeten kanalen'.  Zo vangen vele mensen regenwater op in de serre en voorzien hun afloop van het dak recht in het reservoir. Zorg dat de buis in het water zit. Zodat wanneer het niet regent geen schouweffect kan ontstaan. Binnen warm en buiten koud creërt immers een natuurlijke trek!

Ook koudebruggen kosten hopen energie. Bv. Alle aluminium profielen. Meestal zijn die niet hoogwaardig, dubbelwandig enz. Gewoon langs binnen expanderent schuim tegen spuiten helpt al erg veel. Best boor je kleine gaatjes, schroef je vijsjes als houvast en monteer je tijdelijk een plank waartussen je schuim spuit. Dat schuim expandeert en mits die vijsjes blijft het tegen het aluminium kleven. Als je later die plank wegneemt blijft een laag schuim staan. Dat kan je schilderen of anders bekleden.

Maar de meeste acties zijn outje winter moeilijk uitvoerbaar. Ik heb hopen tijd gespendeerd tijdens de voorbije zomer en heb een nieuwe verwarming op petroleum geplaatst. Ik haalde vanavond petroleum ter waarde van 100,00€ Ik schat daarmee ongeveer 3 weken putje winter mee te stoken tot heden kwam ik daarmee 4 à 5 weken toe.  De kachel is een Inverter petroleumkachel.

Ik moet nu weg en het is ook donker en moeilijk nu. Maar ik zal eerstdaags trachten een fotoreportage te maken.

Succes.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 06, 2010, 04:52:26 pm »
Vindt hier een schets die moet verduidelijken wat ik met schuimisolatie bedoel.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 06, 2010, 04:56:45 pm »
Wat bedoelde ik met het regenwaterkanaal ?

Wel nu als je op de foto kijkt, dan zie je onder mijn tablet, waar een vat van 1m³ ingegraven zit.
Vroeger hing de regenbuis tot boven hetvat en drupte het water in dat vat. Maar de warme lucht die de intentie heeft te stijgen, steeg via die buis naar buiten.
Nu verlengde ik de buis, zodat ze diep in het water steekt. En is er geen rechtstreekse opening naar buiten. Dat schilt een slok op een borrel !!!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 06, 2010, 05:07:39 pm »
Hij zuigt de verbrandingslucht buiten aan en steekt de verbrande gassen ook naar buiten.  
binnen gebruikt hij een warmtewisselaar waar achter een ventilator zit. Er is dus geen zichtbare vlam.
En vooral! het is thermostatisch gestuurd. Ik kan regelen tussen 12°C en 30°C. Momenteel staat de thermostaat in de warme kas op 18°C.
Op de aller koudste dagen (buiten -6°C) had ik in de nok van de kas 18°C.
Andere dagen scoor ik minimaal 22°C.
En als de zon er even doorkomt stijgt het snel naar 26°C.
In de koude kas zakte de temperatuur tegen het raam tot 12°C. Gemiddelden van 15°C 's nachts zijn gewoon.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 06, 2010, 05:26:49 pm »
O, ja ! de voornaamste reden om een nieuwe verwarming te plaatsen was de aard van verwarmen die ik toepaste tot heden.
Ik stookte met Zibro Camine. Wat een erg kleine brandstofreserve heeft. En wat maakt dat je dagelijks de tank moet hervullen. Nu heb ik een tank laten lassen, die in mijn garage staat (waar tegenaan de serre is gebouwd). Ik kan ±250liter in die tank kwijt! En hoef dus nu niet absoluut dagelijks de brandstof bijvullen. Ik vulde tot nu toe zo'n 100 liter en stook daar enkele weken mee zonder omzien.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #42 Gepost op: januari 20, 2011, 04:57:08 pm »
Knap gedaan!
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 21, 2011, 08:47:29 pm »
Misschien de eerste resultaten qua stookkosten... Best veel! Best duur !

Genoteerde verbruiken :                        
Tabel 1 = dag verbruik                     
Periode         Niveau   verbruik         Detail      
11/11 > 20/11   = 9d   13cm  = ± 28.88 L   3.2 L/dag      .         
20/11 > 28/11    = 8d   19,5cm = ± 43.33 L   5.5 L/dag      Eerste winterprik.       
03/12 > 14/12   = 11d   32cm = ± 71.11 L   6.5 L/dag      Tweede koude periode.
14/12 > 28/12   = 14d   33cm = ± 73.33 L   5.3 L/dag      ………………………….      
29/12 >07/01   = 9d   21cm = ± 46.62 L   5.18 L/dag    ………………………….      
07/01 > 14/01   = 7d   12cm = ± 26.64 L   3.80 L/dag   geen vorst      
14/01 > 21/01   = 7d   12,5cm = ± 27.75 L   3.96 L/dag   geen vorst      
21/01 > 15/02   = 42d      41cm = ± 91 L   2.17 L/dag   zeer zacht        
15/02 > 27/02   = 12d     25cm = ± 55.5 L   4.62 L/dag   ………………………….

Petroleumprijs momenteel 0.96€/liter

Tot heden tankte ik vanaf 10/11 zo'n  756 Liter en betaalde ik samen 765.80€, ik schat dat ik met deze voorraad tot einde maart kan stoken, zelfs als ik nog een weekje diepe vorst heb.

Mijn inschatting voor de hele winter is zo'n 1300,00€
En dan stook ik 18°C minimum, bij enige zon overdag stijgt de temperatuur gemakkelijk boven de 20°C, zelfs regelmatig 25°C! In de koudste hoek van mijn serre had ik één nacht 10°C! Ik denk dat dit als een 'warme kas' mag worden ingeschat.

[size=150]Aanvullingen tegenover originele post in blauwe kleur.[/size]
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2011, 05:02:26 pm door Phal »
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #44 Gepost op: januari 24, 2011, 08:37:16 pm »
hey Phal,

Merci, dit zijn nu eens gegevens waaraan andere hobbyisten zich eens kunnen spiegelen.
Zelf ben ik ook mijn gasteller aan het bijhouden, misschien in de maand mei (afrekening) daar meer over.

Er zijn massa's getallen van oppervlaktes en graden, veel uitleg over isolatie en stoken op het forum maar dit is echt eens iets concreet.

orchiderale groeten uit Leuven,
orchimax