Poll

Mag je op de site standpunt innemen tegen orchideeënroof?

Mag je mensen van de site schrappen als overtredingen werden vastgesteld?
2 (40%)
Moet je ten alle tijde verdraagzaam toezien, dat mensen met informatie natuuronvriendelijke zaken ondernemen?
1 (20%)
Horen we ons op deze site hiermee niet in te laten !
0 (0%)
Mag je op de site standpunt innemen tegen orchideeënroof?
2 (40%)

Totaal aantal stemmen: 5

Poll gesloten: mei 15, 2007, 01:56:36 pm

Strenge opstelling

• 16 Reacties
  • 2875 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Strenge opstelling
« Gepost op: mei 15, 2007, 01:56:36 pm »
Op de rubriek 'Inheemse orchideeën' stel ik dat ik orchideeënrovers [size=150]'Persona non grata'[/size] [/b]verklaar en ban van de site!

Nu kwamen daar enkele reacties op... Waarbij bij mij vragen rijzen.

Ooit verkleerde ik dat ik het zonde vond dat op de grond gevonden planten niet legaal konden ingevoerd worden. In Nederland is dat bij iemand van het Ministerie van Landbouw in hetverkeerde keelgat geschoten. Naar wat men mij vertelde was de man niet opgezet met mijn uitspraken! Toch beschouw ik me vooral als natuurliefhebber, -beschermer.

Als ik ooit een reis ondernam en iemand van de groep tegen alle op voorhand gemaakte afspraken in toch planten verzamelde en zelfs de hand wou leggen aan planten die nog op bomen zaten en helemaal niet 'verloren' waren waren mijn reacties even furieus!
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2007, 03:58:36 pm »
Ik vind het een prima idee om een duidelijk standpunt in te nemen tegen het roven van inheemse orchideeën of beschermde planten in het algemeen.
Ik vind ook dat we met ons forum een zekere informatieve taak hebben om dat standpunt te verspreiden: heel wat mensen beseffen niet eens dat het om bedreigde en/of beschermde soorten gaat of denken dat "die ene die zij meepakken" er niet doe doet, want "het stond daar toch vol"..
Als wij al kunnen duidelijk maken dat het niet loont om ze uit de natuur te halen, zullen misschien minder mensen geneigd zijn om het te proberen.
Ik vind wel dat we onze afkeuring kunnen laten blijken wanneer het zeker is dat iemand misbruik maakt van gegevens op dit forum, maar dat lijkt mij bijzonder delicaat, want hoe kan je dat bewijzen? Iemand bannen helpt volgens mij toch niet, want zo'n mensen komen dan toch onaangemeld op de site.
Met vriendelijke groeten,
Marleen

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
    • http://www.groenevingers.org
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2007, 04:21:31 pm »
Ik ben het volledig eens met de stelling die Marleen weer geeft.

Wil er tevens aan toevoegen dat door juist de mensen te weren, je de kans mist om educatie te geven over het waarom er geen planten uit de natuur mogen worden gehaald.

Gr,

Karen
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2007, 06:52:02 pm door karen »
Morgen gaat het altijd beter!

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2007, 05:33:16 pm »
Nog even een aanvulling op bovenstaande...

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als er inheemse orchideeën veilig gesteld worden door liefhebbers. Ik zie het te vaak om me heen dat de mooiste orchideeën vernield worden in het belang van de bouw van een huis/winkelcentrum, aanleg van een weg en meer van dat soort dingen. Het is diep triest, het mag niet maar het gebeurd te vaak!!

Het meenemen omdat er al zoveel staan vind ik uit den bozen!! Laat ik daar duidelijk over zijn.
Maar zoals Karen ook wel weet staan er hier bijna geen Epipactussen meer... en dat komt niet door het milieu of opwarming.. maar door een aantal te ijverige schoffelaars die niet willen leren!! Eeuwig zonde!!

Groetjes Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

*

Offline Rick

• 162
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2007, 06:06:37 pm »
Ik had gestemd op bannen. Maar na het lezen van bovenstaande reacties, waar ik het toch wel mee eens ben, zou ik toch zeggen, standpunt hierover duidelijk maken en educatie, maar niet bannen, dat verhelpt niks.
De zon wil ook door kleine raampjes schijnen.

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2007, 06:52:24 pm »
Rick het is zo zonde. Wij hadden hier een hele grote populatie Epipactus Helleborine staan... 99% is weg!! Gewoon verwijderd als zijnde onkruid!!!

Als ik dit geweten had, had ik ze dus echt met liefde en plezier vorig jaar uitgestoken zodat ze bij liefhebbers in de tuin weer verder zouden groeien!! Nu is het compost geworden. Eeuwig zonde!! En met een beetje pech is de populatie nu verdwenen...  :shock:  
Moet ik dit dan ook roven uit de natuur noemen??? Ik noem dat meer het behouden/conserveren van een populatie...

Gr. Miranda

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2007, 06:58:12 pm »
Ik kan het verhaal van Miranda volledig bevestigen.

Sterker nog, ik heb menigmaal de gemeente geinformeerd over  het feit dat ze orchideeen aan het uitroeien waren.
Iedere keer werd er beterschap belooft.
Conclusie: Er staat bijna geen enkele orchidee meer in onze gemeente.

Als we dan toch een strafbankje willen gaan beginnen nomineer ik onze gemeente.

Gr,

Karen

*

Offline Rick

• 162
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2007, 07:01:58 pm »
Ja dat snapte ik Miranda, ben het er helemaal mee eens! En ik treur met je mee om die compost geworden Orchideeën  :(
De zon wil ook door kleine raampjes schijnen.

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2007, 07:27:07 pm »
Nou Karen als die pol bij het Veerhuis nog op mocht komen (heb zeeeeer sterke twijfels) spit ik hem dus uit. Plant ik hem hier bij de vijvers. Dat zou een eco gebied moeten worden dus met een beetje geluk blijven ze er dan wel met der tengels vanaf!! En anders ga ik heel hard grommen...

Gr. Miranda

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2007, 07:41:47 pm »
Ik vrees met grote vrezen als hij nu nog niet opgekomen is.

Bij mij op de zaak hebben we grote pollen Epipactus Helleborine  (puur natuur) staan en die zijn als zo'n 20 cm hoog. Ik heb mijn collega's al verteld dat ik het tuin onderhoud regel. Tuin bedrijf is ook al op de hoogte dat ik hun de enkeltjes afhak als ze aan die planten durven te komen.

Gr,

Karen

(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2007, 08:09:55 pm »
Ik zou jullie, Karen en Miranda, dan ook niet bannen. Jullie motivatie is duidelijk anders dan die van "echte" rovers: die denken commercieel of uit eigenbelang... Dan nog denk ik dat planten er wel toe in staat zijn om zich op één of andere manier te handhaven. Overplanten in tuinen en andere beschermde gebieden heeft niet altijd het gewenste effect en leidt ertoe dat mensen denken dat zoiets wél kan. Wie komt jou tenslotte vragen waarom je die planten in jouw tuin hebt staan, behalve dan dat je ze mooi vindt....
Daarom is die informatie juist zo belangrijk! Op kleine schaal (wij op ons forum) en op grotere schaal (gemeente porren en overheid aanschrijven) en altijd maar blijven hopen dat het niet te laat is.
Groeten,
Marleen

(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2007, 09:00:18 pm »
hey pat,
ik bekijk dit probleem al langer in de gifkikkerhobby, daar is het veeeel actueler, en wordt er veel meer over gezaagd over wat legaal en illegaal is...

waar ik vanuit ga is da ze toch meelezen... (de overheid dan)
die houden op zich alles wel in de gaten, en als er iets gepost wordt dat niet door beugel kan, staat er politie aan je deur.
dus een 'rover' die echt weet waar hij mee bezig is gebruikt volgens mij andere kanalen.
dus wat dat betreft zou ik mij als beheerder daar niet teveel van aantrekken.
verders.. posts die te riskant zijn, of dubbelzinnig, wissen.
wordt het te bont, gewoon aangeven aan de betreffende instanties zelf.
zo kan je op jou beurt wat onrecht bestrijden.

maar zoals ik al zei, iemand met slechte commerciele bedoelingen weet volgens mij al lang dat er op het net teveel controle is.

groetjes
Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2007, 06:36:12 am »
Dat 'meelezen' betwijfel ik, maar ik zou er geen probleem mee hebben.

Mensen bannen, of aangeven ligt erg moeilijk en tal van reacties zijn correct. We hebben geen middelen om misbruik te verifiëren en op basis van verdenken kan je niets ondernemen.  Dus dat bannen zal sowieso wel niet zo'n vaart lopen.
Wel plannen we na de jaarwisseling geblokkeerde zone's van de site, waar je enkel mits bezit van een speciaal paswoord in gaat kunnen geraken. We zullen dus selectief toegang kunnen geven tot die zone's.

De problematiek van bedreigde terreinen, bv door bouwwerken, wegenwerken, enz...  Dat kunnen wij niet de baas! Organisaties zoals natuurpunt voeren debatten met de overheid en zijn zelfs niet instaat terreinen te redden.

Weghalen van planten en herintroduceren op andere plaatsen lijkt een nobel initiatief, maar ik ben bang dat er zich veel mensen gaan achter wegsteken om die mooie kluit planten in het ideale biotoop naast hun vijver in hun tuin willen gaan zetten...  Ook al bedoel je het goed, je begaat een overtreding.
Ik hoorde ooit een debat over het verplaatsen van orchideeën, ik ben geen bioloog, maar de complexe samenstelling van de bodem, het fragile evenwicht tussen zuren, zouten, vocht, drainage, aanwezige schimmels en bacteriën....  Het resultaat van verplaatsen van planten zou erg pover zijn!

Overigens ik ben ook lid van SEMO (Studiegroep voor Europese en Mediterenen Orchideeën) tegen het jaareinde plant men daar ook zo'n debat. Ik ben nieuwsgierig wat daar uit de bus zal komen.  Wellicht had ik dit topic beter op dat moment gestart. Wellicht kom ik er dan nog uitgebreid op terug.

Tenslotte de opmerking van Karen betreffende het 'vormen', 'de educatie'. Ik voel ook daar wel wat voor. Alleen ik heb de ondervinding dat je met al je goede wil wel eens tegen een muur aanloopt.  Zo gaf ik erg lang geleden bij ORCHICA een voordracht over inheemse orchideeën op vrijdagavond. Zaterdags hadden we met hetzelfde publiek een wandeling gepland in de kalkstreek.  50m, verder waren we niet en een dame stond met een boekje en een afgeplukte Ophrys in haar handen. 'Of het wel degelijk deze plant was, dan stak ze die bloem ertussen om te drogen!'. Tenslotte stond er op die plaats één Ophrys apifera, 's anderendaags vond ik een putje de grote van een klein bloempotje! En toch had ik 's vrijdags er op gedruk dat het beschermde planten betrof, dat het een resevaat was waar we zouden gaan wandelen, dat het strafbaar was orchideeën te roven, dat de kans op succes wel erg klein was als je niet de goede bodemgesteldheid had, ...

Ik bewonder de betrokkenheid betreffende dit onderwerp, spijtig dat het ogenschijnlijk maar een beperkt publiek is wat zich in deze materie lijkt te willen verdiepen.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2007, 12:47:56 pm »
Wat een wijze woorden Marleen! Ik wil me er dan ook volledig bij aansluiten.

Wat Phal zegt over het tegen een muur aanlopen klopt ook wel, maar ik zie weinig andere keus. Mensen niet informeren over de zeldzaamheid en de kwetsbaarheid zal alleen maar meer plukken en uitgraven tot gevolg hebben.
Het uitzicht hierboven is daar beneden

(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: mei 16, 2007, 08:25:09 pm »
over meenemen van orchideeën, daar ben ik volledig tegen.
zoals ik al enkele keren heb gezien over reisverslagen, liggen die daar maar te rotten na het insnoeien van bomen.
het doet zeer, maar het is zo.
ik vind het aanbod, dat je hier en in de buurlanden hebt, groot.
je kan zowieso je keuze vinden op beurzen, tentoonstellingen, kwekerijen, het internet.
ik kreeg overlaatst een telefoontje van iemand dat er hopen wilde orchideeën stonden, klaar om afgegraven te worden voor een bouw ofzo.
er werd mij gevraagd of ik die moest hebben.
ik heb neen gezegd. ten eerste omdat onze ondergrond het niet toelaat om aardorchideeën te houden, ten tweede omdat je niet mag "roven".

leven en laten leven.

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.