Orchideeën "boom"

• 99 Reacties
  • 11431 Gelezen

*

Offline Vicky

• 50
    • Bekijk profiel
Orchideeën "boom"
« Gepost op: september 02, 2007, 02:46:39 pm »
Ik heb een mooie mooie kurkschorstak gekocht met het idee om er Dendrobiums en Phalaenopsisen (?) op te binden.

Maar moet ik de tak eerst nog met iets behandelen?
En heeft iemand een voorbeeld van hoe je het beste Orchideeën op een stuk hout kan binden?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Orchideeën "boom"
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2007, 06:13:42 am »
Behandelen zal wel niet moeten, als je veilig wil spelen, was dan met een oplossing met bleekwater en laat goed drogen. Maar ik vind dat wel ver gezocht, ik zou het zelf niet doen...

Ophangen van zo'n stammetje. Ooit bezocht ik het aller eerste kasje van Herman Ter Borgh, die had stammetjes als een parelkrans onder elkaar hangen. Boven het stammetje had hij een oogvijs gedraaid, welke 1/4 open stond en onderaan een gesloten oogvijs. Hij haakte zo het ene stammetje aan het andere. En had van boven in de kas iets voorzien om de stammetjes aan op te hangen. Wat maakte dat hij op relatief weinig plaats veel plantjes kwijt kon! Ik heb dat ook zo gedaan. Nu heeft hout de eigenschap water op te nemen en toch stilletjes te verteren. Bij droog weer kromp het hout en bij nat weer gaan die stammetjes zwaar wegen. Op een morgen vond ik zo'n parelsnoer op de grond. De bovenste oogvijs was quas weggeroest en was door het grote gewicht uit het stammetjes losgekomen. Nu gebruik ik een 'INOX' staaldraad, waaraan ik boven- en onderaan een oogje plooi. Ik bind het stammetje gewoon tegen die staaldraad en alle kracht komt op die staaldraad, die roest niet, verteert niet, kort om een betere oplossing.

Opbinden op het stammetje. Doe je best met nylonkous! Als eennylonkous stuk gaat, dan vraag ik die bij te houden voor mij. Ik was die uit en vervolgens knip ik ze geduldig tot één lange reep van zo'n cm breedte. Die nylon'draad' gebruik ik om plantjes mee op te binden. Verschillende voordelen. Onverwoestbaar, want die nylon is erg sterk. Rekbaar, en dus niet afsnijden van de plant, bovendien heeft die plant nog de mogelijkheid wat te groeien. En bovendien ook mooier voor het oog. Bruin of zwart van kleur, een veel natuurlijker aanblik dan een plastiekdraad (in het beste geval fel groen...)

Hopelijk ben je hiermee wat geholpen.

In het voorjaar zijn er heel wat clubs (kringen) die aandacht geven aan verpotten. Misschien moeten we eens extra aandacht geven aan opbinden!

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: september 04, 2007, 08:47:13 am »
Citaat van: "Phal"

In het voorjaar zijn er heel wat clubs (kringen) die aandacht geven aan verpotten. Misschien moeten we eens extra aandacht geven aan opbinden!

Dat vind ik een zeer goed idee! Zelf heb ik alleen maar planten in potjes of in mandjes en als ik lees dat sommige soorten betere wortels ontwikkelen wanneer ze opgebonden zijn, sta ik te twijfelen of ik het toch niet zou proberen. Nog niet gedurfd, dus.
Groeten,
Marleen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 04, 2007, 05:10:33 pm »
Ik heb er ook al enkele opgebonden,wel moeten die iedere dag gesproeid worden.Het voordeel daarvan is dat je de wortels in het oog kan houden en je kan ze niet verdrinken.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

« Reactie #4 Gepost op: september 04, 2007, 06:06:07 pm »
M.Jeanne,

Niet verdrinken, ik steek mijn kurken elke dag volledig kopje onder voor wel 10 minuten!!! :wink:

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 04, 2007, 06:12:00 pm »
Ja Maggi,maar dat is niet zoals in een pot hé,die op kurk zijn 's avonds al droog.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Vicky

• 50
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2007, 12:16:57 pm »
Bedankt!
Het ophangen van de tak laat ik aan mijn vader over.  :wink:
Maar de plek weet ik al wel, hij gaat voor mijn raam hangen een stukje boven de vensterbank.
Een aantal Orchideeën staan al in die vensterbank en ze doen het daar erg goed.

Maar dan nog een vraag, het lijkt me leuk om Phalaenopsisen en Dendrobiums samen op de tak te binden.
Maar kunnen ze wel samen?

En hoe veel ruimte tussen de planten in moet ik rekenen?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2007, 02:32:42 pm »
Met het samen oppotten en samen opbinden heb ik goede en slechte ervaringen.

De goede spreken voor zich, de slechte zijn het vermelden waard.

Als één van beide planten het minder goed doet, verliest het hele plaatje aan schoonheid! Als één van je planten gaat bloeien en de andere is iets minder, wanneer je dan die stam/pot meeneemt naar eenbespreking, krijg je steeds commentaar op de achterblijver, nooit op de bloeiende plant!
Sommige planten groeien wel echt goed en gaan de andere overwoekeren en doen wegkwijnen.

Voorbeeld nodig? 1990 ging ik naar Java. Op Udjung Kulon zaten we in een paalwoning te schuilen tijdens een storm. Na de storm waren er takken naar beneden gekomen, die lagen op een grasveld voor de paalwoningen. Normaal graasden 'Barking deers' een kleine ree-soort. Die reeën deden zich te goed aan de bladeren en planten op die takken. Er zaten enkele grotere epifieten op, maar ook ene drietal kleine plantjes. Destijds was ik nog niet zo bewust over CITES-wetgeving en waren de controles niet wat ze nu zijn. Kort samen gevat ik zondigde. En wonder boven wonder die planten leven nog steeds! De eerste was een bulbje van Dendrobium crumenatum. Dat is een plant die slechts één dag bloei geeft, maar als je plant groot genoeg is wel massaal ! De tweede was de grootste plant destijds, een kleine monopodiale soort. Later zou hij enkele keren bloeien, het bleek Aerides odorata. Tenslotte de derde waren enkele puntige eivormige bulben, zo'n 3 a 4cm hoog. Ondertussen bloeiden ook die, dat bleek Acriopsis javanica. Maar nooit bloeiden ze samen. De Acriopsis gaat nu gaan bloeien! De Dendrobium is evenwel een grote klomp geworden, de kleine bloempjes van de Acriopsis verdwijnen er tegen in het niets. En de Aerides geeft wel mooie, geurende bloemaren, maar de plant is in de verdrukking en bloeide alweer enkele jaren niet meer! Echt een mooi bloeiend ensamble zal het wel nooit zijn! Ik durf ze wel niet meer van het blok afhalen om ze apart te zetten, omdat de wortels zo door elkaar gestrengeld zitten, dat ik vrees meer te verliezen, dan te winnen!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #8 Gepost op: september 05, 2007, 05:01:47 pm »
ik heb al mijn kurkjes opgebonden met reepjes van nylonkousen.
het heeft alle voordelen die Phal al vernoemd heeft.
ik heb gewoon in mijn glazen kastjes kippegaas vastgemaakt ( roestvrije wel te verstaan).
je kan er makkelijk je kurkjes aan omhoog hangen. elk kurkje krijgt bij mij toch een haakje.

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Vicky

• 50
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 08, 2007, 03:50:08 pm »
Heel erg bedankt Phal.
Ik ga er nog even over nadenken wat ik ga doen.
Ik ga alleen maar Orchideeën die van het tuincentrum komen gebruiken, dus als er wat mis gaat zijn ze "vervangbaar".
Heb je misschien een foto van z'n stammetje?
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.  :wink:

« Reactie #10 Gepost op: september 08, 2007, 05:51:47 pm »
Hoi Vicky ik heb deze foto voor je van opgebonden orchideeën.
Ik zet alleen de link neer, kost minder ruimte die we beter met tekst kunnen vullen.

http://img441.imageshack.us/img441/9738 ... 028nq8.jpg

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 08, 2007, 06:43:59 pm »
http://img210.imageshack.us/img210/4530 ... 907ca5.jpg

Dit is een foto van mijn druiven stam,waar ik Neofineta falcata,Trudelia cristata en Sederia japonica heb op gebonden.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 08, 2007, 07:02:26 pm »
Citaat van: "Marie"
http://img210.imageshack.us/img210/4530/druivenstam20070907ca5.jpg

Dit is een foto van mijn druiven stam,waar ik Neofineta falcata,Trudelia cristata en Sederia japonica heb op gebonden.
Grt.M-Jeanne
Heel mooi Marie

« Reactie #13 Gepost op: september 08, 2007, 08:07:15 pm »
Marie, ik vind hem kunstzinnig en prachtig om te zien.
Ik heb je foto iets vergroot.

http://img204.imageshack.us/img204/9773/drpg4.jpg

*

Offline Vicky

• 50
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2007, 11:02:03 am »
Heel mooi Marie en Monica.
Ik ben nu toch aan het twijfelen of ik het stammetje wel voor het raam ga hangen.
Want dan krijg je dat ze naar het licht gaan groeien, en dan kan je wat moeilijker om draaien.

Ik ben aan het denken om er 2 stammetjes van het maken, één voor de Phalaenopsisen en één voor de Dendrobiums.
http://img.photobucket.com/albums/v206/ ... 907122.jpg

Wat vinden jullie ervan?