Dendro.crumenatum

• 5 Reacties
  • 950 Gelezen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
Dendro.crumenatum
« Gepost op: oktober 08, 2007, 05:28:38 pm »
Vorig jaar maakte hij zijn 1ste bloemstengel en bleef een hele winter zonder te bloeien,pas in het voorjaar gingen de bloempjes open.Nu heb ik terug hetzelfde voor,hij heeft een bloemstengel van zeker 30cm en is in staking.Weet er iemand of dat normaal is?
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

Re: Dendro.crumenatum
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2007, 08:52:06 pm »
je moet eens gaan kijken op de nov site, die hebben een mooie reportage erover staan.
blijkbaar moet er een enorme temperatuurshock zijn om de bloem door te krijgen.
de moeite waard om eens te gaan kijken.

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2007, 08:40:46 am »
Enorme temperatuurshok...

Ik heb ook een grote plant, ergens bij kweken op stam staat er een foto.

Die bloeit bij mij regelmatig. Uit de serre halen, buiten klets nat gieten voor de avond valt en liefst wanneer de temperatuur 's nachts al net iets koeler wordt. Liefst ±5°C koeler minimaal.  Je kan er je klok op juist zetten 10 dagen later heb je bloei. Maar ook maar één dag!!! Gelukkig, blijven die bulben krachtig en gezond en bloeien ze telkens weer op de oude en nieuwe bulben. Je moet al een grote plant hebben, wil die bloei spectaculair worden ! Maar heel dat verhaal gaat maar op, als je bulben volgroeit zijn en voldoende krachtig zijn. Anders krijg je amper hier en daar een bloempje.
Omwille van dat rare najaar was dat zopas ook het geval. Vorige maand zag ik de dag na de bloei enkele verwelkte bloempjes hangen... Dus een echt succes was dat niet. Het was ook veel vroeger dan verwacht. Maar waarschijnlijk is de temperatuur in mijn serre op zeker moment al voldoende gezakt om bloei te induceren.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2007, 05:37:34 pm »
En ik die dacht dat hij wat warmer kon staan,heb hem terug binnen gezet.Ik zal hem maar terug wat buiten zetten.Mijn plant is niet groot,3 bulben maar heeft toch al gebloeid,spijtig dat het één dag bloemen zijn,ik heb de tijd niet gehad om hem te fotograferen.
Bedankt voor de info,jij ook Joke.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2007, 08:49:07 am »
Ik heb jou antwoord en mijn tekst even herlezen en begrijp nu dat ik niet 100% duidelijk was.

Het is dus wel degelijk een warm te kweken plant. Ik zag hem in Java, in Maleisië in Borneo en IN Signapure op zeeniveau. Geloof me dat is warm !!!

De kwestie is hem uit die warmte te halen, de tuin in (als het weer het toelaat, voor de avond ,want 's avonds koelt het sowieso af) nat te gieten. En dan hebben we de gewenste koudeshock!
Dus als ik schrijf uit de serre halen, dan kan dat natuurlijk niet in de winter! Wellicht zijn zelfs nu de nachten al te koud !

Succes.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2008, 06:54:33 pm »
Hij gaat dit jaar voor de 2de maal bloeien,ik denk dat het te maken heeft met de koude dagen voor deze hitte.Ja,het is vreemd hij gaat op de oude bloemstengel terug bloeien,plus nog nieuwe.Ik zal nu mijn foto toestel gereed houden.
Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!