Angraecum sesquipedale

• 13 Reacties
  • 2207 Gelezen

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
Angraecum sesquipedale
« Gepost op: januari 02, 2008, 01:26:17 pm »
Mijn Angraecum sesquipedale is met oud en nieuw gaan bloeien.
Maar wat ik me dus afvraag. Hij/zij heeft 3 bloemen gemaakt (tis nog een jonge plant) maar waarom gaat de 2e bloem eerst open en daarna de 3e en gaat de 1ste bloem pas als laatste open??
Heeft iemand daar een verklaring voor?? Of is dit de manier waarom deze Angraecum bloeit??

Heb ook het idee dat de bloem die het eerste open gaat het mooiste is qua kleur en vorm.

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Angraecum sesquipedale
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2008, 02:57:33 pm »
Ik heb er niet echt een idee van, maara het is wellicht goed daar eens aandacht aan te geven.
Er zijn nog orchideeën die afwijken betreffende de volgorde van het openen van bloemen.

Inheems kennen wij 'Orchis Simia' of 'Het aapje'. Deze orchidee vormt zoals zo vele Orchissen en Dactylorhiza's een bloemaar. Zowat alle aren die ik ken openen van onder naar boven, vandaar de typische kegelvorm die ondermeer de verwijzing is in de naam Anacamptis pyramidalis.  Bij dat aapje is het dus net andersom. Daar openen eerst de bloemtjes in de top van de aar en pas later onderaan. Dit maakt dat een volledig geopende aar ook vaak een wat warrige indruk geeft.

Mogelijk is deze Angraecum moeilijk als aar te vergelijken, maar is er ook sprake van een systematisch openen in 'onlogische' volgorde.

Wie weet er meer over?
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: Angraecum sesquipedale
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2008, 04:32:46 pm »
Ik weet niet of het systematisch is, maar ik heb een Oncidium achtige die ook van boven naar beneden bloeit.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2008, 07:21:46 pm »
Die uitzonderingen maken het juist zo boeiend.

- Wie kent de Cattleya die niet bovenaan de bulb bloeit, doch van onderen aan de bulb zijn bloemsteel ontwikkeld?

- Wie kent de Coelogyne, die een bloemscheut maakt, niet uit de nieuwe bladschede, doch gewoon voor de bloem zelf en daarna opnieuw een scheut maakt welke uitgroeit tot nieuwe bulb?

- Wie kent de enige inheemse orchidee die echt een bulb vormt?  

Misschien een idee om samen een on line quiz in elkaar te steken.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 02, 2008, 07:43:55 pm »
Citaat van: "Phal"
Die uitzonderingen maken het juist zo boeiend.

- Wie kent de Cattleya die niet bovenaan de bulb bloeit, doch van onderen aan de bulb zijn bloemsteel ontwikkeld? walkeriana denk ik...

- Wie kent de Coelogyne, die een bloemscheut maakt, niet uit de nieuwe bladschede, doch gewoon voor de bloem zelf en daarna opnieuw een scheut maakt welke uitgroeit tot nieuwe bulb?

- Wie kent de enige inheemse orchidee die echt een bulb vormt?  Vrees niet inheems genoeg maarreh Calanthe Sieboldii misschien??        

Misschien een idee om samen een on line quiz in elkaar te steken. Altijd leuk..  

« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2008, 07:26:33 pm »
Ik ben vandaag nog eventjes in Duitsland geweest (Schronen-orchidarium) en daar zag ik toch zo'n geweldige plant met 2! bloemstengels, elk 4 bloemen. Prachtig. Moet al een tamelijk oude plant zijn.
Toen ik de vraag stelde (hoe die bloemen nu eigenlijk één voor één, maar dan niet in gewone volgorde opengaan) was het antwoord zeer droogjes: mogelijk niet gelijkmatig gegoten of vochtig gehouden. Dan gaan sommige knoppen verder op de stengel al meer doorgroeien en soms komt de "achterblijver" er toch nog door, maar minder goed... en soms valt die eerste knop er gewoon af.
Kan dat een verklaring zijn, Miranda? Mijn (school)Duits is niet zo best, maar volgens die meneer is er niks vreemd aan. Heb je dit fenomeen trouwens al elk jaar vastgesteld? Zou je eens moeten in't oog houden, misschien.
Groeten,
Marleen

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2008, 12:17:11 pm »
Marleen de mijne maakte ook 2 bloemstengels aan (Wilko heeft ze nog gezien) maar 1 daarvan is maar doorgezet. De andere zit als aanzet nog aan de stengel. Aan deze bloemstengel zitten 3 knoppen/bloemen. En de eerste is mega groot maar bloeit dus nog niet. Die daarna komen wel. En die zien er super uit!!

Deze plant heeft dit "kunstje" overigens in het verleden ook zo gedaan....   :evil:

En tja ik heb een droge hand van water geven. Der gaan immers meer planten dood van TEVEEL dan te weinig water!!

Nou ben met deze bloemen al heeeeel tevreden hoor!!

Gr. Miranda

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2008, 08:42:07 pm »
De volgende bloemtak heeft zich buiten alweer aangediend. Tis echt een trouwe bloeier in de collectie. Hoe sommige erbij komen dat tie moeilijk is.... GEEN IDEE!!! Hij overleeft zelfs een stuiterpartij over de tegels (de buitenpot was daar minder tegen bestand  :twisted: )

Gr. Miranda

*

Offline Wilko

• 367
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2008, 08:15:34 pm »
Citaat
- Wie kent de Cattleya die niet bovenaan de bulb bloeit, doch van onderen aan de bulb zijn bloemsteel ontwikkeld?  walkeriana denk ik...

- Wie kent de enige inheemse orchidee die echt een bulb vormt? Vrees niet inheems genoeg maarreh Calanthe Sieboldii misschien??

Ik ben het met de eerste mening van Miranda eens, al bloeit de Walkeriana ook regelmatig vanuit de top van de nieuwe scheut.
De tweede kan wel eens de Corymbosa zijn, al bloeit ook deze vaak vanuit de top van een bulb
en de derde ?? Calanthe is een optie, maar mischien de groenknolorchis?
't is vandaag geen gisteren en gisteren geen vandaag,
maar maakt dat uit als je met je orchideeën bezig bent?

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
    • http://www.groenevingers.org
« Reactie #9 Gepost op: september 07, 2008, 12:41:34 pm »
Citaat
Wie kent de Coelogyne, die een bloemscheut maakt, niet uit de nieuwe bladschede, doch gewoon voor de bloem zelf en daarna opnieuw een scheut maakt welke uitgroeit tot nieuwe bulb?

Ik denk dat ik wel uitkomst kan brengen in de familie Coelogyne.

Er zijn 4 verschillend wijze waarop een Coelogyne bloeit:

Heteranthous = Bloeit gelijk bij het ontwikkelen van de scheut.
Bv. cristata, velutina en tomentosa

Proteranthous = Bloeit als de scheut zich aan het ontwikkelen is.
Bv. asperata, pandurata en mayeriana

Synanthous = Bloeit als de scheut zich voor ¾ heeft ontwikkeld.
Bv. zurowetzii, odoardi en miniata

Hysteranthous = Bloeit op een volledig ontwikkelde scheut.
Bv. flexuosa, lawrenceanae en eberhardtii

Groetjs,

Karen
Morgen gaat het altijd beter!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 07, 2008, 06:47:12 pm »
Karen's antwoord betreffende Coelogyne is niet te verbeteren.

Miranda antwoordde voorzichtig, maar juist! Cattleya walkeriana

En Wilko, was het een gok. De groene knolorchis is de gebruikelijke volksnaam voor Liparis Loeselii .

Daarmee zijn alle raadsels opgelost.
Wie lanceert de volgende reeks?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Wilko

• 367
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 17, 2008, 11:33:02 am »
Een gok was het niet, maar of je die bedoelde was voor mij wel de vraag,
omdat een knol natuurlijk niet echt een "bovengrondse" bulb is ;)
't is vandaag geen gisteren en gisteren geen vandaag,
maar maakt dat uit als je met je orchideeën bezig bent?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 17, 2008, 04:37:26 pm »
Wat heet niet bovengronds?

Ooit las ik ergens, dat de plant zich soms verplaatst op terreinen die overstromen, door de knol die aan het drijven gaat...?  
Ik vond vele exemplaren en moest tussen het mos wroeten om de knol goed te kunnen zien. Maar de fel groene kleur verraad wel dat hij niet echt onder de grond zit ook! Immers dat groen is er louter om de bladgroenomzetting en dat gebeurd bovengronds. Sommige knollen zijn onderaan wat geel-wit. Die zitten dan iets dieper dan dit exemplaar.

Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 17, 2008, 04:43:46 pm »
Dit staat hier wel slecht hé. Een Europese schoonheid op de rubriek 'Afrikaanse orchideeën' .
Ik zal de foto's en de aanleiding naar daar copiëren.  Dan de conversatie daar verder lopen indien gewenst.
Groetjes,
Patrick - Phal