Dendrobium

• 0 Reacties
  • 573 Gelezen

*

Offline admin

• 51
    • Bekijk profiel
Dendrobium
« Gepost op: september 25, 2006, 04:42:29 pm »
Komt van het oude forum :

De Noorman

Bericht Geplaatst: Vr Mei 05, 2006 11:40 pm          Reageer met quote

Dag geleerden,
Ik heb in Enghien (tentoonstelling) een DenboTertragossum var. gigangteum ( verbeter aub de juist spelling ). Dit is een vierkante bulb van ongeveer 20 à 25cm lang,met een paar kleinere bulbjes erbij. Die koste 10€ bij een kweker in het Aalst (De orchideeëntuin). Nu zou ik graag wat meer inlichtingen daarover willen vinden. Is ie warm of gematigd, nat of droog te kweken, het is de eerst maal dat ik deze plant tegen kom. Hartelijk dank voor alle goeie inlichtingen.
Op 29-05 zijn we met de OVV-Oost-Vl naar De Botanische tuin te Leiden op bezoek geweest (we hebben alle orchideeën kunnen bezien, ook de collectie van New Guinea, het was formidabel) en ook naar de Klinge. Daar heb ik een Gongora Galeata geel xRufoscens gekocht voor 21€. Graag een max aan inlichtingen daarover.
Tijdens de reis met P&P kocht ik een Paphiopedilum-hybr, de eerst bloem staat nu bijna rijp om open te gaan. Ik hoop dat het iets mooi word.
Hopende op vele antwoorden van de 2Phals en de andere leden, dank ik u allemaal. Als ik foto's van deze planten heb stuur ik ze wel door.

Tot dan,

ffabbulous

Bericht Geplaatst: Za Mei 06, 2006 9:50 am          Reageer met quote

TIPJE:

Via een zoekmachine, bijv. Google, kun je via internet bijzonder veel info en beeldwerk verkrijgen over oa. orchideeën......
Bekijk gebruikers profielStuur privé berichtVerstuur e-mailMSN messenger    

yellow treasure

Bericht Geplaatst: Za Mei 06, 2006 11:42 am          Reageer met quote

Ik heb zelf een paar gongora's hangen en hetgeen ik merk is dat het vooral
grote drinkers zijn als ze bloemen of in groei zijn.
Dus goed water geven, even laten opdrogen tussen de gietbeurten in, maar zeker niet te lang.
Je moet eens op de homepagina, in de specieslijst, bij gongora truncata gaan kijken.
Daar schrijf ik iets over de cultuureisen en volgens mij is dit voor de meeste gongora's toe te passen.

De rest zal je, zoals gezegd, moeten googlen

Groeten
Nick

Phal

Bericht Geplaatst: Za Mei 06, 2006 9:51 pm          Reageer met quote

Je bedoelt vast en zeker : Dendrobium tetragonum en dan de giganteum variëteit.

Een prachtig en dankbaar plantje. Ik zag ze al in verschillende variëteiten. Soms met slechts enkele kleine bloempjes, ook de bulben zijn dan vaak kleiner. Soms met erg lange dunnen bulben en de bloemen zijn dan erg slank en lang. Waarschijnlijk is dat Uw variëteit! En soms ook een iets gedrongen erg rijk bloeiende met vele kleinere bloempjes, bovenop de bulb.

Ik kweek mijn exemplaar (ook een giganteum) koud tot erg koud. Soms ziet de plant er niet uit, dan zijn de bulben wel erg ingeschrompeld en is 't ie alle bladeren kwijt, maar hij bloeit jaarlijks. Het is een plant die ik waarschijnlijk nooit naar een bespreking zal meebrengen, wat hij ziet er echt niet uit. Het kan evenwel anders, want op tentoonstellingen zag ik exemplaren die mooi in het blad zaten, waar de bulben dik waren en die toch rijkelijk bloeide.

Het is een Australiër, en daar zijn nogal watverschillend ecultuurgebieden. Soms met grote droogte, soms warmer, soms -vooral 's nachts- koel. met zaailingen ligt dat wat anders die kweek je gewoonlijk best warmer, maar als je een plant vanginder hebt laten overkomen, dan wil hij wel eens erg koude temperaturen eisen.

Succes,

Groetjes, Patrick alias Phal

gerald

Bericht Geplaatst: Zo Mei 07, 2006 12:19 am          Reageer met quote

ik heb er verscheidene op een kurkblokje hangen...var. giganteum, minor en de " normale"versie......vochtig houden en in de winter iets minder water met voldoende licht.....bloeit altijd...