Rustperiode's

• 0 Reacties
  • 556 Gelezen

*

Offline admin

• 51
    • Bekijk profiel
Rustperiode's
« Gepost op: september 25, 2006, 04:46:49 pm »
Dit komt van het oude forum :

yellow treasure

Bericht Geplaatst: Di Jan 10, 2006 6:56 pm          Reageer met quote

Hoe zit dat nu eigenlijk met dendrobiums? Hebben zij allemaal hun rustperiode na
dat het laatste blad volgroeid is? En hebben ze dan helemaal geen water meer nodig?
Of verschilt dat van soort tot soort?

Graag ervaringen
Groet Nick

cvb

Bericht Geplaatst: Wo Jan 11, 2006 6:28 am          Reageer met quote

de meeste hybryds hebben dat niet noodzakelijk nodig maar dan bedoel ik deze die los in de handel te krijgen zijn deze die je van kwekers haakt zullen waarschijnlijk wel rust perioden hebben

ik doe het volgende met die hybriden geef ik gewoon water en ze bloeit voorduuren en bij de ander als ik bloem wil zet ik deze 2 maand koud dit meestal net na de zomer en kurk droog niet nevelen, niets tot je ziet dat de bulben een beetje verschrompelen dan voorzichtig water geven en je zal zien hij zal rijkelijk bloeien

mvg cvb

Phal

Bericht Geplaatst: Wo Jan 11, 2006 1:46 pm          Reageer met quote

Ik schreef het daarnet al onder het tekstje van Christof zijn vochtprobleem. Je moet weten waar de planten vandaan komen. En daar Dendrobium één van de geslachten is, met een bijzondergroot aantal soorten en groot verspreidingsgebied is dat dus erg moeilijk. Een Australische Dendrobium verdraagt gewoonlijk veel licht! Heeft nood aan temperatuursverschillen en een strikte rustperiode. Maar louter de plaats in Australië waar een kluit voorkomt kan al een enorm verschil geven. Hoog in Queensland tegen Papua aan, zal een D.speciosakluit, steeds vochtiger en warmer groeien. Lager onder Brisbane zal een kluit van dezelfde soort evenwel een duidelijkere rustperiode kennen. En raar maar waar absoluut niet bloeien als die rustperiode niet gegeven wordt. Gewoonlijk is de habitus van de plant wel erg verschillend. Somme planten hebben slechts 20cm lange, ovaalronde bulben. Sommige hebben 80cm lange, haast rolronde iets spits uitlopende bulben. Soms is dat voor ons moeilijk, maar je moet gewoon weten vanwaar je kluit komt.

Als je Australië verlaat, vind je Dendrobium tot in d ebergen van India en Nepal. Daar is het koud.... enz...

Succes,
O, ja! Ook hier weer 'Lezen is weten.'

gerald

Bericht Geplaatst: Za Mrt 04, 2006 11:17 pm          Reageer met quote

Binnen het NOV is er een boekje te verkrijgen voor ong. 8 euro over de verzorging van Dendrobiums.....zeer aan te raden!
Is geschreven door twee leden die er zelf veel hebben, over rust, voeding etc...