Rhodos

• 7 Reacties
  • 1436 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Rhodos
« Gepost op: april 22, 2008, 05:21:46 pm »
Is Marleentje al terug?

Ik wacht vol ongeduld op haar relaas! Vannacht vertrek ik naar Cyprus, ik hoopte te vernemen of er al veel in bloei stond. Immers Cyprus en Rhodos liggen ongeveer gelijk qua bloeiperiode.

Overigens Miranda vertrekt weldra naar Turkije. Daar zou je in mei toch ook wat moeten kunnen vinden.

En Angrek naar Menton...

Zijn er mensen die tips hebben voor hen. En ik bedoel niet dat ze zonnemelk moeten meenemen. Maar vindplaatsen , wie heeft daarover tips?
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: Rhodos
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2008, 06:47:30 am »
Ja, hoor. Ik ben terug  :oops: )
Neen , ik heb niet zoveel orchideeën gezien. Volgens mij is het toch nog wat te vroeg: ik heb ongeveer alle plaatsen gedaan die in je verslag stonden, Patrick. Eigenlijk had ik daarvoor veel te weinig tijd: werk van echtgenoot ging voor en dat betekent dat we uiteindelijk maar 2 lange namiddagen gehad hebben om echt orchideeën te kijken.
Magere oogst dus, of ik moet misschien eens naar de oogarts  :mrgreen:  
Ik heb nog niet kunnen uitvissen welke deze zijn... Zit nu volop in bijscholing.

Groeten,
Marleen

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2008, 07:27:27 am »
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2008, 06:55:34 pm »
Ik kan van die eerste orchid foto (die blauwe) geen soep maken...  Volgens mij klopt deze anatomisch niet.... (peloriek of zo iets  :shock: ) het lijkt dat deze meerdere lippen heeft. En das wel vreemd. Dacht  dat die afwijking in het wild niet voor kwam.
Het alternatief is dat ik gewoon kippig ben. Bloem heeft bij mij nl een hoog bletilla gehalte..... en dat zou niet moeten kunnen... offf wel???  

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2008, 04:33:42 pm »
De bovenste is Limodorum abortivum, maar wat wel erg speciaal is, is het feit dat de bloem eigenlijk een afwijking heeft. Hij heeft twee lippen. die foto is geld waard ! (Bij wijze van spreken hé!)

De onderste is Orchis sancta.

Ik denk niet dat je te vroeg bent! Je bent te laat! Ik ben net terug uit Cyprus en de oogst was bijzonder pover! ik vond ondermeer ook die beide soorten! Maar ik begrijp dat daar gedurende een tweetal weken sprake was van een hitte golf. Voor de gewone bevolking (niet voor de toeristen) was er zelf randsoenering van water! Ik vond massaal veel uitgebloeide en verschroeide orchideeën.  Vooral geen bevruchtte planten en dat verontrust me. Te laat zijn is één ding, geen voorplanting voor volgende jaren is wat anders. Al blijft er vanzelfsprekend de vegetatieve vermeerdering.

Cyprus gaat geen reisverslag opleveren!  Maar ik zal er in deze rubriek even wat aandacht aan geven.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2008, 07:01:04 pm »
Ik wist dat ik op je kon rekenen, Patrick. Ik ben blij dat ze nu een naam hebben en ik heb netjes de vindplaatsen aangeduid op mijn kaartje.
Het weer heb je inderdaad niet in de hand. Toen wij er waren, waaide het nogal en was het redelijk fris. Dat zullen de inwoners dan wel leuk gevonden hebben, na de hittegolf.

Weet je wat ik eigenlijk nogal raar vond: de mensen ginder wéten zelfs niet dat ze zoveel wilde orchideeën op hun eiland staan hebben. Toen ik ernaar vroeg, werd ik steeds met een kluitje in't riet gestuurd. De dame van de receptie kon zich nauwelijks inhouden van't lachen, maar toen ik haar m'n foto's daarna liet zien, moest ze toegeven dat ik gelijk had. Zij dacht dat ik "die andere" orchideeën bedoelde... Zie ik er zo uit  :lol:  Ik heb de smaak te pakken, Patrick. En dat is ook mede door die mooie sites die Miranda hier heeft vernoemd. Bedankt hiervoor!
Groeten,
Marleen

PS: Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Allicht geen orchidee, maar ik vind dit niet in m'n flora.
[attachment=0:3c6j52sr]P1000460.JPG[/attachment:3c6j52sr]

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 02, 2008, 04:32:02 pm »
Dat zijn bremrapen, een parasiet!  Overigens sommige bremrapen (Orobanche) zijn spectaculair mooi en ja iedereen die naar orchideeën zoekt in het wild, kruist deze planten. Je ziet die van ver staan, je denkt ; nu staat daar een speciale orchidee en steeds weer is het zo'n (stomme) bremraap.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2008, 08:09:16 pm »
Ik ben al lang blij dat ik er geraakt ben (in Rhodis) en dat ik "te laat" was dat neem ik er maar bij. Ik heb er 2 gevonden en dat is al niet slecht. Ik ben nu wat meer gaan lezen over de wilde orchideeën in Europa en begin mijn vakantieplannen daar nu al op af te stemmen... 't moet niet ver zijn om mooi te zijn, denk ik dan  :D
In elk geval ben ik zeer benieuwd naar de lezing nu komende vrijdag 9/5 in Kontich (bijeenkomst OVV-Antwerpen)! Is dat een voordracht van jou, Patrick? Ik hoop hier en daar nog wat meer tips te vinden voor een "orchideeën-zoektocht". Ik denk er zelfs sterk over om op pinkstermaandag effe naar de Belgische kalkstreek te gaan...
Ik ben zeer benieuwd naar jouw foto's, Spat;
Groeten,
Marleen