meststoffen

• 60 Reacties
  • 13134 Gelezen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
meststoffen
« Gepost op: september 26, 2006, 02:10:19 pm »
Mag er voor orchideeën Osmocote gebruikt worden of is dit niet aan te raden?

vrgr

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2006, 04:03:25 pm »
Zal wel mogen, zie regelmatig bij plantenbespreking mensen die dit gebruiken, of het veel nut heeft weet ik niet, Osmocote is voor langzame opname.

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2006, 04:40:23 pm »
Wel ik gebruik dat!

En wel omdat ik tegen overmatig bemesten ben.

Bij de zaaiafdeling van het NOV, de VOV dus, sprak ik ooit iemand, die stak bij zijn jong uitgeplante plantjes, één bolletje achter het naampijltje. Zo kon hij het goed terugvinden en volgen, wanneer het 'leeg' was...

In mijn geval is dat in het voorjaar enkele bolletjes per pot, waar ik het nodig acht (planten die bulben vormen).

Vraag me niet naar het NPK-getal, want mijn verpakking was op in het voorjaar en il gooide ze weg!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2006, 05:18:24 pm »
Phal,
Is dat dan genoeg voor een gans jaar?Ik vermoed dat de osmocote vrij komt door bovenaan te gieten,wat als je dompelt?
grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: september 26, 2006, 05:28:02 pm »
Dat éne bolletje was voor een kleine juist uitgeplante zaailingvan Disa, een plant die sowieso weinig meststof verdraagt!
Maar ik zelf strooi gemiddeld een 5 tot 10-tal bolletjes in een pot in het voorjaar en dat is voor heel het jaar!

Ik verpot dan ook niet erg vaak. Ik heb bv Coelogynes en die worden nietgraag verpot. Als je veel mest geeft moet je sneller verpotten... Het is allemaal een kwestie van keuze's. Als je hybriden kweekt, dan kunnen die heel wat mest verdragen!

Het is nu éénmaal iets waar wij met onze gevariërde verzamelingen geen rechte lijn in kunen trekken!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2006, 06:49:25 pm »
Ik ga het ook terug gebruiken. NPK = 14/13/13.
Op de verpakking staat 1 x strooien = 6 maand voeding en het is daarbij ook milieubewust.

:wink:

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2006, 08:16:52 pm »
Oei, paardepoep  :roll:

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2006, 09:02:21 pm »
Mijn Cymbidiums hebben dit jaar ook behoorlijk mest gekregen en ik moet zeggen, ze doen het uitstekend, ik denk ook dat deze wel wat kunnen hebben. Ze hebben heel de zomer (nu nog trouwens) aan het balkon gehangen in volle licht en volle morgendzon.

:wink:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2006, 12:05:12 pm »
IK gebruikte ooit ook organische mest, schapenmest, dat is niet te sterk! Ik loste het op in water. Welk een stank om mee te sproeien!

Maar dan bracht iemand me ter aandacht dat je met organisch mest grotere gevaren tengevolgen van bacterië, schimmels en andere natuurlijke neveneffecten krijgt. Ik ben er direct mee gestopt. Ook qua hoeveelheid tast je in het duister. Met kunstmest, kan je perfect afmeten welke hoeveelheid je toedient!

Ik heb dus een beetje voorbehoud tegenover organische mest !
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: september 27, 2006, 07:05:16 pm »
Phal,

Als je de voorkeur geeft aan het dompelen van planten, heeft osmocote dan zin???

:)

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: september 27, 2006, 09:32:05 pm »
Gerald,

Op pure bollen of knollen of hoe heet dat paardenmest, krijg je dan geen verbranding? Het lijkt me onwaarschijnlijk. Nu woonde ik vroeger bij mijn ouders dichtbij een rijkwachtkazerne, waar men paarden kweekte.
De buurvrouw schepte dagelijks de paardepoep bij elkaar en strooide het onbewerkt tussen haar rozen. Ze had de mooiste rozen uit de buurt!

Maar orchideeën...? Nu gebeurd er wel vaker iets wat onwaarschijnlijk is, of indruist tegen al wat zo vaak wordt gesteld. Dus exakte wetenschap is het wellicht niet. Maar dat je planten op pure (sorry) stront zou kunnen kweken had ik nooit gedacht.

Ik ga het niet proberen, ik zie het al : 'In de woonkamer voor het venster, nog dampend vers, een mooie ronde bal, en daarop in innige omhezing de wortels van een Cattleya. De zon schijnt door het raam en de geur van verse ... koffie komt uit de keuken... om lyrisch bij te worden. Niet?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: september 27, 2006, 09:33:06 pm »
Magi,

Ik dompel niet en ben dus niet zeker, maar waarschijnlijk gaat OSMOCOTE drijven... Dus voor dompelaars wellicht niet aangewezen.

Groetjes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2006, 12:59:43 pm »
Citaat van: "venusschoen"
Ik ga het niet proberen, ik zie het al : 'In de woonkamer voor het venster, nog dampend vers, een mooie ronde bal, en daarop in innige omhezing de wortels van een Cattleya. De zon schijnt door het raam en de geur van verse ... koffie komt uit de keuken... om lyrisch bij te worden. Niet?
Prachtig  :lol:  :lol:

(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2006, 02:04:42 pm »
Hoe kan er hierboven nu een quote staan van Venusschoen,
terwijl het bericht van Phal is?

http://www.pnporchids.be/php/viewtopic.php?p=522#522

(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: september 28, 2006, 03:48:08 pm »
Nou ik wil die proef wel eens doen, waar koop je Osmocote?? :)

groetjes
Maggi