meststoffen

• 60 Reacties
  • 13132 Gelezen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #45 Gepost op: november 02, 2006, 10:38:13 pm »
Hey Monica,

Ik heb het van het merk Substral, hetgeen op de link staat zijn allemaal grote verpakkingen, daar heb ik niet genoeg plantjes voor  :wink:

(Geen onderwerp)
« Reactie #46 Gepost op: november 02, 2006, 11:33:33 pm »
Bedankt voor je uitleg, één foto zegt meer dan 1000 woorden.
Ik kijk wel even bij de Boerenbond.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #47 Gepost op: november 03, 2006, 06:28:23 am »
Hoe groot de verpakking is, lijkt me onbelangrijk. Maar welke soort OSMOCOTE wel. Kijk eens naar de NPK vermelding als je wil.

Ter info:
N-P-K
Stikstof (N), Fosfor (P) en Kalium (K), als basis waarden, die op de meeste voeding vermeld wordt. Waarbij Stikstof instaat voor de groei, Fosfor voor de bloeivorming en Kalium is eigenlijk het bindmiddel wat de plant verstevigt. Maar er is veel meer de zo genaamde spoorelementen; Magnesium, zink, ijzer, boor, molybdeen,...

Als je de lijst met grootverpakkingen bekijkt, is dus de grote van verpakking onbelangrijk, maar wat er inzit is wat telt. Ik copiërde dat omdat ik nergens een gelijkaardige opsomming van de verschillende OSMOCOTE vormen vond.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #48 Gepost op: november 03, 2006, 10:56:41 am »
Citaat van: "Granny"
Hallo Phal,
Het is een emmertje van 2 kg korrels, Substral,  
één maal strooien is 6 maanden voeding NPK = 14-13-13

Meststoffen Substral Klik Hier
Het enigste emmertje is voor tuinplanten, even opletten bij aankoop.
Wat staat er bij jouw op het emmertje Granny, waar het voor is?

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #49 Gepost op: november 03, 2006, 12:03:34 pm »
Je kan het dus ook per kg kopen, is hetzelfde als in het emmertje.

Dosering:
Voor pot- en kuipplanten: 3 gr. per liter potgrond. Deze dosering is niet van toepassing voor orchideeën. Van andere meststoffen voor kamerplanten mag je ook slechts de helft gebruiken voor orchideeën.

Ik heb gewoon op het gevoel slechts enkele korretjes per plant gebruikt. Nog een voordeel is dat het milieubewust is volgens het foldertje: uitspoeling wordt sterk verminderd in vergelijking met de traditionele meststoffen.

groetjes

(Geen onderwerp)
« Reactie #50 Gepost op: november 03, 2006, 02:42:03 pm »
Citaat van: "Granny"
Wat staat er bij jouw op het emmertje Granny, waar het voor is?

Op de link Klik Hier staat 1 emmertje en dat is voor tuinplanten en deze heeft een ander etiket dan jij laat zien, vandaar mijn vraag om wel de goede te kopen.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2006, 05:37:21 am door Anonymous »

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #51 Gepost op: november 03, 2006, 02:56:00 pm »
Hallo Monica,

Volgens mij is het wel degelijk hetzelfde etiket Monica, goed te zien bij de vergroting van de foto's. Er staat 'voor alle tuinplanten'. Je hoeft geen 2 kg te nemen, de kartonnen doos van 1 kg is zelfde product.

groetjes

(Geen onderwerp)
« Reactie #52 Gepost op: november 03, 2006, 03:43:51 pm »
Dank je, dan weten we wat we gaan kopen.
Granny, welke orchidee geeft van die mooie bruine punten i.p.v. groene?
    [/list]

*

Offline Phal

• 2283
      • Bekijk profiel
      • http://www.PnPOrchids.be
    (Geen onderwerp)
    « Reactie #53 Gepost op: november 03, 2006, 08:48:08 pm »
    Die plant met rode worteltippen, is ook gewoon een Phaleanopsis. Waarschijnlijk een hybride.
    Als je natuursoorten gaat bekijken, zijn er met veel fijnere wortels, met groene tippen, met rode tippen en zelfs met enig sinds afgeplatte wortels.

De kenmerkende kleur die je in een hybride vindt is niet terug te koppelen naar een soort vrees ik. Maar dus de rode kleur is niet zo ongewoon.
    Groetjes,
    Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
      • Bekijk profiel
    (Geen onderwerp)
    « Reactie #54 Gepost op: november 04, 2006, 10:22:03 am »
    Het zijn inderdaad Phalaenopsis hybriden maar het is wel een verschijnsel dat mij vroeger nooit is opgevallen. Sommige punten hebben echt een mooie rode kleur.
    Hierbij een foto van mooie rode wortelpunten met bijhorende plant.

:wink:

(Geen onderwerp)
    « Reactie #55 Gepost op: november 04, 2006, 07:50:43 pm »
    Leuk Granny om te zien, daar kan ik ook van genieten, ik hoop de rode wortels ook nog eens tegen te komen.
    Goed dat je het laat zien, ze zijn nu ook méér rood dan bruin, zoals te zien op de laatste foto in je bericht.

[/list]
      « Laatst bewerkt op: november 11, 2006, 11:42:46 pm door Anonymous »

(Geen onderwerp)
      « Reactie #56 Gepost op: november 05, 2006, 05:05:32 pm »
      voila, ik heb ons moeder winkelen gestuurd, en ik heb m'n kilo osmocote hier in huis.
      nu zien bij welke soorten het wil doen, en bij welke niet...

hopelijk is hierbij mijn vergeet-altijd-te-mesten-probleem opgelost.

Groetjes

Nick
      Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

*

Offline Granny

• 932
        • Bekijk profiel
      (Geen onderwerp)
      « Reactie #57 Gepost op: november 05, 2006, 05:19:24 pm »
      Da's ook de reden waarom ik er mee begonnen ben.
      Vroeger moesten wij het ook bij de Bonzai gebruiken, die moeten ook spaarzaam bemest worden.
      Ik heb het dus zeer voorzichtig gedaan hé, zeker niet te veel geven:!:

Re: meststoffen
      « Reactie #58 Gepost op: april 05, 2012, 06:12:02 am »
      Hello,

Heeft er iemand ervaring met het spelen van de N-P-K verhoudingen en wel voor het volgende;

Mijn orchideeen doen het goed, veel vegetatieve groei en mooi groen (de meeste toch) maar naar verhouding weinig bloemen.
      Nu ben ik in de "literatuur " gaan opzoeken wat een verandering in concentratie zou kunnen doen. Blijkbaar zorgt een verhoging van de P voor de aanleg van bloemen en daarna een verhoging van de K voor een betere kwaliteit van de meer talrijkere bloemen. Dit in combinatie met het zakken van de N natuurlijk.

Voorlopig zit de Ec in mijn watervoorraad wat te hoog en wacht ik dus op regen en informatie.

De groeten,

Orchimax

Ps graag nog eens kijkje nemen naar mijn bericht onder IK ZOEK, ben nog steeds op zoek naar een aantal nieuwe planten

Re: meststoffen
      « Reactie #59 Gepost op: april 06, 2012, 12:35:32 pm »
      Citaat van: "orchimax"
      Nu ben ik in de "literatuur " gaan opzoeken wat een verandering in concentratie zou kunnen doen. Blijkbaar zorgt een verhoging van de P voor de aanleg van bloemen en daarna een verhoging van de K voor een betere kwaliteit van de meer talrijkere bloemen. Dit in combinatie met het zakken van de N natuurlijk.

Je info is deels achterhaald, een overmaat aan P stimuleert inderdaad orchideeën vaak tot aanleg van bloemen, maar een gewone, lagere waarde is net even effectief.
      Aangezien N-P-K maar in een bepaalde verhouding kan worden toegepast betekent dit dat een lager P gehalte je toelaat om 'meer' (in verhouding en voor een zelfde geleidbaarheid) N en/of K in die formule te gebruiken.

Zoek gewoon even op volgende zin in een zoekmachine op internet en je zal wel vinden over welke meststof ik het heb: "A low phosphorus 'P' content. The study has shown that a high phosphorus content is not necessary for a better flower production in orchids."

Kenneth.
      Kenneth Bruyninckx

Akerne Orchids, België
      http://www.akerne-orchids.com