Phalaenopsis in de huiskamer

• 15 Reacties
  • 2756 Gelezen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Phalaenopsis in de huiskamer
« Gepost op: november 04, 2008, 12:11:30 pm »
Deze vragen binnengekregen via mail van Els :

Beste,

Sommige van mijn PHALAENOPSIS  heb ik allemaal boven het 3 de oog afgeknipt omdat de bloei ten einde was en de stelen  beetje bruin werden. Nu komen de gehele stelen bruin tot beneden.

Moet ik deze stelen nu geheel afknippen ?????

Ook moet ik binnenkort verhuizen.
Dan krijgen de phalaenopsis een nieuwe standplaats maar hoe zou ik het beste deze verhuizen ???

WAAROP MOET IK LETTEN ???

De  wortels van mijn phalaenopsis zijn altijd aan de bovenkant bruin nochtans gebruik ik regenwater en dit staat op kamertemperatuur ???
Hoe zou dit komen ?  Is dit wortelrot?

Ik begiet de orchidee met een gieter met lange tuit en giet op het potmengsel en laat deze uitlekken.  Maar ik giet op het potmengsel en de wortels of moet ik alleen op het potmengsel gieten ???

En wat denkt u van orchideeën besproeien ???  Moet je dit eigenlijk toepassen?

Je moet toch opletten voor hartrot en het water moet zeker op kamertemperatuur zijn zodat het blad niet afvalt van het koude water

Waar zou ik bloemenschermen kunnen kopen voor in de zomer mijn phalaenopsis af te kunnen schermen?

Waar we zullen wonen zijn er geen vensterbanken meer en de ramen komen tot op de grond en er zijn geen gordijnen.  Waar zou ik dan best mijn orchideeën zetten?

Met vriendelijke groeten Els
Once an orchid lover, always an orchid lover !

Re: Phalaenopsis in de huiskamer
« Reactie #1 Gepost op: november 05, 2008, 02:48:52 pm »
De stengels die bruin worden, gaan niet meer bloeien en dus kan je ze voorzichtig wegknippen. Zelf geef ik er de voorkeur aan van helemaal niet te knippen wanneer een bloeitak uitgebloeid is. Dan beslist de plant zelf of en eventueel waar er een uitloper komt. Ze doen het namelijk niet altijd...

Een phalaenopsis verhuizen moet wel kunnen. Wanneer ze uitgebloeid zijn en goed beschermd tegen koudeschokken, dan hebben ze even wat tijd nodig om aan te passen en hernemen de groei (meestal bij de wortels). Ramen zonder vensterbanken zijn natuurlijk niet evident om er planten te zetten... Je kunt daar werken met plantentafels of krukjes. In elk geval moet je er wel voor zorgen dat de planten niet in de volle zon terecht komen, maar 30-40 cm weg van een raam geeft toch al minder directe straling? Uitproberen zou ik zo zeggen. Bij mij verhuizen er ook al wel eens planten van hier naar daar als ze weigeren te bloeien of groeien.

Dat sommige wortels bruin worden is onvermijdelijk: ze steken boven de schors uit en verdrogen gemakkelijk. Bij het verpotten kan je zien of het echt om dode wortels gaat en dan knip je ze best af. Gezonde (lucht)wortels zijn groen of bruin, glanzend en stevig.

Tot zover mijn bedenkingen, mogelijk vullen de anderen nog aan  :wink:
In elk geval van harte welkom op het forum, Els.
Nog veel lees- en orchideeënplezier!
Groeten,
Marleen

« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2008, 09:11:49 am »
Hoi Marleen, :roll:

Bedankt voor de vele goede raad omtrend Phalaenopsis.
Mijn vermoedens zijn hierbij bevestigd!!

Ik had nog een vraagje,
Nu, ik heb die stelen afgeknipt maar is het dan beter dat ik die in een koele plaats met veel licht zet?
In de boeken staat dat ze dan een "schrikeffect" krijgen en dat ze dan vlugger een tak schieten.
Want zou een orchidee vlugger knop dan tak schieten, Ja toch?!

Besproei jij je orchideeën of zet je ze op een schaal met hydro-korrels voor een hogere luchtvochtigheid in de winter?
Bij ons staat er een houtkachel en als het niet anders kan zet ik de chaufage op maar de orchideeën staan er niet bij maar wel er 50 cm vanaf.....

Als we verhuizen zal er enkel vloerverwarming zijn en soms houtkachel.  :lol:
Dat zal beter zijn voor de kamerplanten in het algemeen denk ik ...........

Groetjes Els

« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2008, 05:39:05 pm »
De koele-plaats-truuk heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb redelijk wat planten staan en dus vind ik het niet erg wanneer er eentje z'n tijd neemt om te rusten terwijl er andere aan de bloei zijn. De Phalaenopsis blijven in de woonkamer, staan in een bak met hydrokorrels boven een verwarming en worden regelmatig geneveld. Af en toe verschuif ik er eens eentje van Zuid- naar Oostvenster, maar op zich maakt dat niet veel verschil.

Als je ze toch wil laten schrikken, hou het dan toch maar bij koel en niet koud, want eigenlijk houden Phals daar niet van: je krijgt sneller hartrot en het begieten/benevelen is helemaal anders. En of het echt een bloeistengel forceert? Soms wel en soms niet, denk ik. Planten doen toch gewoon hun zin en als het hen niet aanstaat, merk je het soms maar pas na weken...Aan de andere kant: het zijn nog altijd natuurlijke dingen en die hebben soms een wonderlijke manier van reageren en aanpassen; ook wel eens sterker dan wij denken.
Proberen, dus  8) zou ik zo zeggen. Voor een volledig nieuwe tak moet je toch al gauw een maand of 8 rekenen...
Succes ermee en laat het ons maar weten!
Groeten,
Marleen

« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2008, 06:47:47 pm »
Citaat van: "Marleen"
En of het echt een bloeistengel forceert? Soms wel en soms niet, denk ik. Planten doen toch gewoon hun zin en als het hen niet aanstaat, merk je het soms maar pas na weken...Aan de andere kant: het zijn nog altijd natuurlijke dingen en die hebben soms een wonderlijke manier van reageren en aanpassen; ook wel eens sterker dan wij denken.

Ik heb het ook nog nooit geprobeerd, maar het werkt zeker!
Ik heb eens een Phalaenopsis kwekerij bezocht waar ze jaarlijks 5 miljoen planten kweken, en daar zetten ze de planten ook een paar weken in een kas met een temperatuur van 18 graden.
Als het soms wel en soms niet zou werken, zouden ze dit niet doen, dit soort massale kwekerijen willen namelijk alle planten zo gelijk mogelijk in bloei hebben, dat is verreweg het gemakkelijkst in produktie.

Thuis heb ik geen produktiebedrijf en doe ik dit dus niet!! Zoals Marleen al zegt zijn er veel meer factoren en loop je ook extra risico op rot e.d.
In een produktiekas worden al deze zaken perfect bewaakt.

Wat mij in zo'n produktiekas overigens ook opviel is dat watergeven gewoon door automatisch sproeien gebeurd, en dat het hart van de plant daar niet wordt ontzien.
Waarom doen wij dan altijd zo zenuwachtig over water in het hart?

Luit

« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2008, 05:28:51 am »
In de kassen en serres hangen ventilators die de planten doen opdrogen.

In de huiskamer blijft het water veel langer op de plant staan zeker als je flink sproeit ,en dan als het water lang in het hart blijft staan is er zeker kans op rot.
Bij mij als het mogelijk is  geen water in het hart daar let ik zeker op

Gr Titaatje
Plus qu'hier, moins que demain.....

*

Offline Tati

• 441
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2008, 06:41:10 am »
Ik heb een Phalaenopsis liodoro die water in het hart gekregen heeft, met resultaat hij heeft nog één blad en voor het ogenblik één bloem die bijna uitgebloeid is . Hij heeft goede wortels maar als hij geen keiki krijgt is hij verloren.
Bij mij gaan ze zeker geen water meer in hart krijgen.
Een foto om te tonen

Gr Tati.
Orchideeën zijn een wonder van de natuur,zo zuiver,zo puur \";)\"

« Reactie #7 Gepost op: november 08, 2008, 08:53:30 am »
hoi

Inderdaad Titaatjeen Tati daar ben ik ook als de dood voor  net als iedereen om water in hart van de orchidee te hebben!!!

Als ik ze water geef op kamert en met gieter met lange tuit kan je niet anders van op de wortels gieten en deze worden soms bruin en gaan dood maar deze nemen water op.

Ook let ik op dat ik nooit per ongeluk op een bladpunt giet want dit water loopt rechtstreeks naar het hart en dat is dodelijk.

Maar Marleen en ook andere forumfans; besproeien hoe doe je dat?
ook met water op kamert en ook niet op een hun warme plaats dat zou verbranding geven niet?
Daarom neem ik de orchidee mee en besproei hen heel voorzichtig op de niet warme en niet zonnige plaats!

MAAR NU KOMT HET, DAN MOET JE ALTIJD HET WATER DAT IN HET HART TERECHT KOMT DIRECT AFVEGEN?
OF HOE DOEN JULLIE DAT?

BESPROEI JE ZE OOK HET MEEST IN DE WINTER, OMDAT ER GEEN HOGE LUCHTVOCHTIGHEID IS?
EN HOEVEEL MAAL PER WEEK MAG JE DEZE BESPROEIEN?

In welke pot staan jullie orchideeën?
De mijne staan in een doorzichtige plantpot op hydrokorrel met beetje water EN het water en de hydrokorrels zitten op hun beurt in de Orchideepot (met verhoogje binnenin) van steen.

Vinden jullie die manier goed van orchidee in pot houden?

Vele Orchidee- groetjes aan iedereen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink:  :wink:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #8 Gepost op: november 08, 2008, 10:13:50 am »
Die bruine wortels... gieten, sproeien... Let vooral op om tussen gietbeurten in de kluit de kans te geven helemaal op te drogen! De meeste liefhebbers gieten hun planten teveel !
Phalaenopsis hybriden zijn echte kamerplanten. Onze normale luchtvochtigheid kan perfect volstaan. Je hoeft niet perse sproeien. Misschien wel als je met gasvuren stookt, die onttrekken vocht uit de kamer. Maar centrale verwarming doet dat veel minder.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #9 Gepost op: november 08, 2008, 10:14:21 am »
Ik begrijp je bezorgdheid over dat water in het hart van een plant, Els, maar zo erg is dat nu ook weer niet. Ik geef water met een grote drukspuit op de bark en wortels van de planten en het spat er ook al wel eens op... maar wanneer je 's morgens of in de voormiddag water geeft bij een normale huis-temperatuur, dan kan dit echt geen kwaad. De planten drogen op tegen dat het koeler wordt en het is niet van één keertje een nat hart dat ze kapot gaan... Er is normaal voldoende luchtbeweging in huis zodat je weinig risico loopt. Om zeker te zijn kan je gevoeligere planten 's avonds even controleren, maar dan doe ik niets anders meer.
De eilandjes-methode voor luchtvochtigheid geeft goede resultaten (kleikorrels e.d. in potjes), maar de meeste planten wennen ook wel aan een lagere luchtvochtigheid.
Vernevelen van water op de planten, doe ik ook 's morgens, maar dat is dan bij de Vanda's en andere soorten met veel luchtwortels..
Groeten,
Marleen

« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2011, 07:45:06 am »
Hallo,

Ik ben iets minder oplettend qua hartrot en zeker in deze periode durf ik gans de boel echt kletsnat te zetten, maar wel met 1 grote voorwaarde: Enkel in de ochtend tot ten laatste de middag zeker bij deze warme periode is alles na 1 uur al zeker droog. (en ook geen water in de pot natuurlijk).

Ik let er wel meer op in de winter want dat heb je het meeste risico maar ook daar nooit in de avond gieten. Ik woon in een oud huis zonder centrale verwarming en 's nachts koelt het echt wel flink af. Koude + water in het hart das een gevaarlijke combinatie.

Wat dat schrikken betreft doe ik daar ook absoluut niets voor in België krijgen je orchideeën gratis een rustperiode in de winter al is het maar omdat er veel minder licht is. Zeker in ons huis komt daar koude bij gevolg in maart- april gaat alles bijna gelijktijdig in bloei.

Tot nu toe 2 maal pech gehad van hartrot (sinds aanpassing wanneer gieten niks meer tegengekomen) maar dramatisch kan ik het niet noemen.
Die 2 planten zijn er nu 5 geworden, maakten beide nieuwe scheuten aan en keiki's aan.  :D

*

Offline Blink

• 28
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2014, 09:34:39 pm »
Hallo,
Ik heb een vraag, mijn Phalaenopsis heeft een nieuwe plant
gemaakt 2 jaar geleden op de bloeistengel is dat een keikii.
De bloeistengel is nog gewoon groen het plantje heet ook vele
en lange wortels gemaakt en 1 wortel ga een andere orchideepot
in. Mijn vraag is kan ik dat plantje los snijden van de bloeistengel
en een eigen pot geven en wat doe il met de lange wortels.
Groeten Bram

« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2014, 10:53:32 am »
Ja inderdaad, een nieuw plantje dat op een bloemstengel groeit is een keiki (hawaiaans voor baby). Wanneer de keiki minimum 5 wortels van 5cm heeft, kan je het plantje oppotten.

Gerben
Het is beter dat je je verliest in je hobby, dan dat je je hobby verliest!
Mijn persoonlijke blog: http://mijnorchideeen.wordpress.com/

*

Offline Blink

• 28
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2014, 12:32:34 pm »
Hallo gerben,
Deze keiki heeft al lange wortels 3 wortels van 50 cm en nog
7 minder grote wortels waarvan 3 wortels in een andere pot
is gaan groeien en zitten nog al stevig vast. Als deze wortels
afbreken kan het dan gaan rotten , misschien dan een paar dagen
laten drogen.En wat voor barkmengsel moet ik hem geven fijn of
grove bark of een ander substraat.

Groeten Bram

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #14 Gepost op: november 16, 2014, 07:34:12 pm »
Bram,

Ik laat Keiki's zo lang mogelijk aan de plant, maar zorg dat de bloemsteel waarop ze zitten goed gesteund is. De beste moment voor verpotten is altijd het voorjaar. Dus vermits het niet echt nodig is, zou ik wachten tot ... Maart April.

Phalaenopsis is vrij gemakkelijk, knip een stukje bloemsteel los, dan maak je weinig schade aan de keiki zelf. Pot hem dan op in een schorsmengesel, zoals waar de moederplant in staat. Iemand die veel water geeft, neemt best een erg grof mengsel, iemand die zuinig is met water wellicht iets fijner mengsel... Oppotten en dan een dag of drie geen water, dan drogen wonden, zoniet durven wonden gaan rotten.
Groetjes,
Patrick - Phal