Auteur Topic: Mijn nieuwe exemplaartjes waar ik de naam nog niet van ken!  (gelezen 1195 keer)

Offline petra

• Bekijk profiel
Mijn nieuwe exemplaartjes waar ik de naam nog niet van ken!
« Gepost op: december 25, 2008, 08:45:58 pm »
Dit zijn mijn bloeiende exemplaren waar ik de naam nog niet heb van gevonden dus als iemand mij kan helpen dan hoor ik het graag! :D  Op het kaartje staat cambria maar welke soort is het?

Dit exemplaartje heb ik van mijn zoontje gekregen! Het is een mini- orchideee dat mijn man wist te zeggen maar de juiste naam heeft hij ook niet gevraagd! :?:

Het laatste exemplaar heb ik van mijn buurvrouw gekregen eind augustus toen hij was uitgebloeit. Nu bloeit hij terug maar welke naam van phalaenopsis is deze?

sorry voor de minder goede kwaliteit van de foto's! Mijn camera heeft ooit eens optimaal gewerkt!  :D

Offline Titaatje

• Bekijk profiel
Re: Mijn nieuwe exemplaartjes waar ik de naam nog niet van ken!
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2008, 04:22:46 am »
Ik denk aan een Colmanara, lijkt sterk op een Colmanara Jungle Monarch Everglades   :roll:

Gr Titaatje
Plus qu'hier, moins que demain.....

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2008, 06:47:33 pm »
Cambria is de eerste typische Vuylstekeara. Een grote bloem, met overwegend rood-witte kleur.
Absoluut niet wat jij hebt. Maar dat gebeurd meer. Kwekers (sorry, velen zijn gewoon plantenproducenten, geen kwekers alsdus!) Kopen zaailingen van een labo, kweken die op en gooien die bij de eerste bloei op de markt.

Het is vast een hybride, waar zeer veel geslachten(soorten) hun deel in hebben. Ik meen er ook Odontoglossum of Oncidium in te willen herkennen. Maar wat het is wens ik absoluut niet te raden.

Ik noem dat gewoon mooi!

Die miniorchidee is een Phalaenopsis hybride. Die heel kleine vormen zijn een mode die vorig seizoen is geïntroduceerd. Het zijn kruisingen met kleine soorten die planten geven die klein van was en van bloem zijn. Blijkbaar was dat een gat in de markt. Ik heb er zo ook enkele staan in de huiskamer.  Het zijn wel geen -wat de liefhebber verstaat onder- 'miniaturen. Gewoon kleine Phalaenopsissen.

De laatste is wel degelijk een Dendrobium, maar welke??? Wellicht ook een hybride.

Overigens vele liefhebbers doen wat teneerkijkend over hybriden. Ik liever niet! Ook al geef ik mogelijk die indruk.
Het zijn meestal gemakkelijke planten om mee te leren werken. Ze zijn meestal mooi en bloeien vaak langer.
Alleen is de naamgeving één grote puinhoop. Er is haast geen registratie, namen worden lukraak verwisseld en ze zijn haast niet te achterhalen. Vandaar bij mij heten ze mooi of minder mooi!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2008, 09:47:39 pm »
Ik had dat in het begin ook gewoon heel erg: het plantje moest en zou absoluut de juiste naam hebben! En ik zocht en vond soms wel en soms niets. De markt van hybriden gaat zo snel, dat je het onderscheid al gauw niet meer ziet. Wat gelukkig niet verandert, is de verzorging van deze hybriden: Phalaenopsis mini, halfwas of grootbloemig: allemaal dezelfde aanpak en.... soms mét resultaat en soms ook niet. Ik krijg hier regelmatig slachtoffers van vrienden en kennissen binnen en die zijn er allemaal van overtuigd dat ik hun plant wel kan redden omdat ik "orchideeën" verzamel.  :evil:  Essentieel is een koele periode. De mijne gaan zonder uitzondering allemaal buiten in de zomer en dan is het afwachten.
Besluit: het kan geen kwaad om hier de vraag te stellen. Met een fotootje erbij is er wellicht altijd wel iemand die hem herkent en dan ben je van veel zoeken en twijfelen van af. Ik had ook aan Colmanara gedacht voor de eerste, een kruising tussen Oncidium x Miltonia x Odontoglossum.
Succes met je nieuwe aanwinsten! Cadeautjes-planten krijgen is in elk geval leuk!
Groeten,
Marleen