Auteur Topic: Cypripedium calceolus  (gelezen 1485 keer)

Offline Anjo

• Bekijk profiel
Cypripedium calceolus
« Gepost op: september 14, 2009, 12:26:43 pm »
Beste,

Mijn man en ik zijn tijdens onze vakantie  dagenlang op zoek geweest naar een Venusschoentje ...

We brengen  die steeds door in de Haute Maurienne, Savoie waar er veel schiste is maar er zijn ook plaatsen waar er kalk als bodem is, nu hadden we van onze verhuurder gehoord van een vindplaats of liever gebied waar ze groeien en zijn dus gaan zoeken.  Helaas niets gevonden alleen bladeren die misschien van een venusschoentje kunnen zijn .....  Andere mogelijkheden zijn van een gele of gestippelde gentiaan maar die groeien niet op die plaatsen, dus groeit onze hoop ....

Zou er dus iemand kunnen bevestigen dat de bladeren inderdaad van een Venusschoentje zijn of niet ?

In ieder geval, veel dank,

Anne-Marie
Van deze orchidee, de Phalaenopsis liodoro hou ik veel ....  De geur maakt me blij ...

Offline Anjo

• Bekijk profiel
Re: Cypripedium calceolus
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2009, 11:09:37 am »
Beste,

Misschien moet ik er nog bij vertellen dat ik al  zowat 30 jaar lid ben van eerst Natuurreservaten en nu Natuurpunt en erg begaan ben met de natuur, vogels kijken met de telescoop is één van men hobbys en we hebben al een lijst vergaard met 160 bloemfoto's van de Haute Maurienne, zonder een plant aan te raken ....
Ik ben me er terdege van bewust  van de bescherming van de orchideeën en de andere flora.
beste groeten,

Anne-Marie

ps:  :D lidnr natuurpunt 211672
Van deze orchidee, de Phalaenopsis liodoro hou ik veel ....  De geur maakt me blij ...

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2009, 12:28:23 pm »
Hallo Anne-Marie,
Ik vrees dat ik je moet teleurstellen:ik denk niet dat het een Venusschoentje is.Die hebben meer een bladrozet en vormen enkel een stengel om te bloeien. Bovendien lijkt mij de standplaats ook niet typisch (voor zover ik kan zien, natuurlijk) voor deze soort.
Welkom op het forum trouwens. Ik hoop dat anderen ook nog hun mening geven, want ik kan mij vergissen natuurlijk.
Groeten,
Marleen

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2009, 08:50:52 am »
Beste,

Ik deel de mening van Marleen. Dit is geen bladrozet van een Cyp.
Ik vond er dit jaar in de Alpen volop in bloei. Dit laat in juni.
Welke periode van het jaar ging jij op zoek? En wanneer trok je deze bladeren?

Overigens ik schreef een kort verslagje van die trip. Dat vind je op de site onder P&P menu > Gazet > juni 2009.

Bovendien staat in die gezet een foto waarop je de bladeren ook redelijk goed kan zien. Ze staan overhoeks, maar vooral ook telkens iets hoger op de stengel. De bladeren op jou plant staan quasi allemaal op dezelfde hoogte. Ook de nerven zijn iets duidelijker, iets dieper ingeplooid. En een foto is moeilijk te interpreteren, maar ik denk dat het blad van een Cyp ook iets zachter is dan wat jij toont.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Anjo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2009, 03:25:29 pm »
Dag Phal,

Op 28 juni 2009 op een hellende open lichtplek onder sparren in Lanslebourg.

Op het informatiebord aan het begin van de wandelweg  stond als illustratie onder meer een venusschoentjes foto...   Dus wij hopen ....

Ik ga alleszins je stukje in de "gazet" lezen, bedankt voor de verwijzing !!!

vriendelijke dank,

Anne-Marie

Offline Anjo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 18, 2009, 06:12:31 pm »
Beste,

Ik ben een ongelooflijk lomp kieken !!!

Heb op het forum de verkeerde foto gezet!!

De juiste foto is van 7/7/2009 en op lichte plek in het bos van Lanslebourg getrokken ....

Het spijt me,

Anne-Marie