De Planten > Miniatuurtjes

help hoe moet je mini orchideeen verzorgen?

(1/5) > >>

cycnoches:
hoe moet je mini orchideeen verzorgen :?:  

vele groetjes en een gelukig nieuwjaar van cycnoches

Marleen:
Hallo cycnoches,
De kleintjes verzorg je zoals de grote: het hangt van de soort af.
Groeten,
Marleen

The Joke:
je moet idd naar de soort zien.
er zijn soorten die niet in een potje te houden zijn, dus beter op kurk, maar ook andersom.
je kan sfagnum mos tussen de worteltjes wringen, dan blijven ze iets langer vochtig op bark.
proberen en blijven proberen.

grtjs Ikke.

cycnoches:
bij mij zijn er 5 phalenopsisen in een pot met orchideeen aarde zaten dus wat ik tegen mijn vader al maanden zeg is dat schors beter is want wortel rot is niet zo vaak als in potcuultuur klopt  dit

Marleen:
De planten die je koopt zitten in een mengsel van schors met eventueel wat sphagnum-mos en turf... Zolang het mengsel nog genoeg water doorlaat is dat geen probleem. Na enige tijd echter, begint het mengsel te vergaan: schors wordt vezelig, mos verkruimelt en turf zakt naar de onderkant van de pot, wat bij de wortels een papperig, nat  gedoe geeft, waar ze niet tegen kunnen... Op dat moment moet je verpotten.
A) Geef je genoeg tot veel water: kies een mengsel dat minder of geen mos en turf bevat of zet de plant in pure schors.
B) Geef je eerder zuinig water: Gebruik schors, waar je zelf wat sphagnum onder mengt.
C) Gebruik een kant-en-klaar mengsel uit de handel, maar zeef er de fijnste deeltjes uit. Lees goed op de verpakking wat er in het mengsel zit, want er zijn heel wat verschillen.
Water geven bij Phalaenopsis (kleine of grote) hangt eerder af van hun behoefte bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid en niet van een vaste gietbeurt: kijk en voel of het mengsel al droog wordt en geef dan pas opnieuw water.
Succes met uittesten!
Groeten,
Marleen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie