De Planten > Inheemse orchideeën

Viroinstreek

(1/4) > >>

Phal:
Vindplaatsen onthullen wordt ontraden. Maar als je naar de Viroinstreek rijdt hoef je geen geheimen te koesteren. Aan de ingang van diverse natuurtterreintjes staan informatieborden met maar al te vaak ook vermelding van orchideeën die daar voorkomen.

Zaterdag trok ik samen met 2 vrienden (Angrek en Vipul) naar de Virion.
En het werd wat ik een beperkt succes zou willen noemen.
Ik noteerde open en in bloei :
Ophrys fuciflora ,  ophrys insectifera, en hybride tussen deze beiden. Ophrys apifera, Platanthera chloranta, Platanthera bifolia, Gymnadenia conopsea, Himantoglossum hircinum, Orchis antropophorum, Dactylorhiza viridis
We zagen ook enkele soorten in knop, waarbij ik absoluut epipactis atrorubens kon herkennen, maar ook enkele andere Epipactissen.
We zagen ook heel wat uitgebloeide planten, waarbij zeker enkele Orchissen, zoals Orchis simia, orchis mascula en ook Cephalanthera damasonia

Phal:
Na het succes van de uitstap vorig jaarn had ik me voorgenomen sowieso ook in 2014 een uitstap te organiseren. Vanzelfsprekend vallen alle voordelen van het project waarvoor Electrabel steun gaf in 2013 weg. Dus op eigen kosten en wellicht mits carpooling.
Ik mik op een zaterdag nabij 1 juni. nabij, omdat ik nog wat problemen heb met mijn 'werk-kalender'. Zodra ik daar meer zicht op heb bevestig ik de juiste datum.  Vorig jaar was de bloei duidelijk beduidend later, omwille van de late vorst. Hopelijk is de datum die we vastleggen in een orchideeënrijke periode.  Ik hoop 7 juni op het werk te kunnen vastleggen.

Om goed te kunnen inschatten hoe groot de interesse is, had ik graag vernomen, wie mee op stap zou willen gaan.  De bestemming is dus de Viroinstreek.

WdG:
Patrick,

noteer 7 juni alvast in de agenda.

Wim

cindy:
hallo,
ik blokeer 7/6 zeker in mijn agenda… als ik met iemand kan meerijden, dan ga ik zeker mee…
cindy

Phal:
Dat meerijden zal wel lukken. We spreken later wel af. Maar ergens op de as Antwerpen > Brussel > Charleroi of Namen zullen we zeker wel een opstapplaats kunnen regelen. Trouwens het zou te gek zijn dat er mensen alleen rijden. Waar we heen gaan is een te groot aantal wagens onpraktisch.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie