Auteur Topic: foute naamgeving  (gelezen 1299 keer)

Offline The Joke

• Bekijk profiel
foute naamgeving
« Gepost op: augustus 19, 2009, 11:13:23 pm »
ik vermeld het hier. Want bij het topic " naamgeving" moeten de officiële vermeldingen komen, de KEW list namen, veranderde namen ( veranderd voor de zoveelste keer).
telkens ik bij een tuincentrum kom, zie je algemeen gekende exemplaren zoals Phalaenopsis, Oncidium, Cambria, Cattleya, Cymbidium,... maar ik heb er een plantje gekocht ( foto volgt) en er stond Phalaenopsis bij.
dat is volgens mij iets meer in de aard van een Doritis X Phalaenopsis.
daar erger ik mij rot aan!
bij een Cymbidium stond er ook een kaartje Oncidium bij.
ten eerste vind ik dat er bij de handelaar zelf meer controle over moet komen.
en dan toch zeker bij het tuincenter of waar de klanten de plant kopen.
of maak ik mij druk om niks?
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: foute naamgeving
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2009, 11:19:32 pm »
Die kennen er wellicht zelf te weinig van...
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2009, 12:26:58 am »
Joke, dat lijkt op een gevecht tegen de windmolens... Wanneer ik al eens over mijn orchideeën praat tegen collega's of vrienden, dan vermijd ik het van namen te noemen. De meesten denken dan waarschijnlijk dat ik maar bluf. Wanneer ze al dat "groen" op mijn vensterbanken en in de veranda zien staan, dan zie ik zo in hun ogen "ocharme, zijn dat nu orchideeën?".... Tot er een bloem in komt, natuurlijk. Dan zijn ze één en al verbazing.
Bij de tuincentra kopen mensen graag een bloeiende plant en orchideeën zijn "in" tegenwoordig. Hoe het plantje heet, maakt eigenlijk niet uit, want na de bloei gaan ze dikwijls de composthoop op wegens "te lastig om terug in bloei te krijgen". En -zoals Phal zegt- ze weten er zelf ook niet veel van, de mensen van zo'n tuincentrum.
Ik herken ondertussen de -soms meewarige- blik van mijn huisgenoten: mams heeft weer wat groen gekocht  :lol:
Groeten,
Marleen

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2009, 07:25:33 am »
En wat als je een soort toont die maar één dag bloeit?  Dan trekken ze helemaal hun schouders op.
Of een echt miniatuurtje zoals en Pleurothalis. Of iets wat helemaal niet gelijkt op zo'n groot bloeiende hybride uit een tuinbouwcentrum?  Dan heb je het over een of ander tropisch onogent onkruid.  

Dat een Phalaenopsis na 7 maanden bloei, soms een heel jaar wacht om terug te bloeien, vinden jullie buren en collega's dat ook zo erg. Zeker nu die planten zo duur zijn! Immers ze hebben die gekocht voor 8€ in een supermarkt !!!  Een boeket van 15€, dat na een volle week plat valt en waar dat water zo van gaat stinken. Dat is iets heel anders !!! Niet ?

Tegenwoordig hebben ze erg goede bloemen  in zo'n soort stof. Uit Korea of Indonesië. Gemakkelijk ge moet dat zelfs geen water geven en ge kunt die stofzuigen, maar wel met zo'n borsteltje op Uw slurf !!!

Allée 't is er af !
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2009, 10:03:03 am »
Kan deugd doen, hé  :wink:

Offline yellow treasure

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2009, 11:56:00 am »
hey joke,
het is eigenlijk nog erger dan hier gezegd wordt.
volgens mij ligt de fout bij de teler zelf en dat is veel erger.

zij staan meestal in voor de afwerking van de planten (etiket, stokken hoezen... )

nu kan je al wel raden hoe dat gaat.
oh verdorie... er zijn geen oncidium labels meer... maar nog wel labels van phals,
en de planten moeten perse morgen naar de veiling want ze staan in bloei
en daar staat ook op dat ze water en meststoffen moeten hebben... enz

dan komt er ook nog eens bij dat de hybrides waar het over gaat al een paar keer gekruisd zijn,
en zo uitgeselecteerd zijn op de huiskamerkweek, dat ze toch niets meer met de natuursoorten te maken hebben.
dat weten wij beter als geen ander!

niks van aantrekken dus!

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

Offline Marie

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2009, 06:58:25 pm »
Wat wil je,de hybriden worden toch gekweekt voor massa verkoop.Als het maar geld opbrengt.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2009, 06:11:41 pm »
Ik ga geen slechte publiciteit voeren voor kwekers en dus geen namen noemen.

Maar bezocht ik samen met Marleen en Joke enige jaren geleden geen kweker in Nederland, waar men letterlijk aan de lopende band zat planten op te potten.
Daar stonden naast bloeiende hybriden ook enkele soorten te koop. De aanwezige verantwoordelijke wist letterlijk NIETS van de planten, geen naam, geen achtergond info, NIETS. Hij stelde dan ook letterlijk 'Ik moet er alleen maar voor zorgen dat die partij planten vanavond is opgepot en klaarstaat voor transport morgenochtend!' Verder stonden er drie prijskategorieën, kleine planten, middelmatige en grote. Dat was volgens mij vooral i.v.m. bloeibare Phalaenopsissen en enkele Cattleya's die er stonden. Dat er tussen de soorten Laelia rubescens var semi alba and stond en dat dat toch een verhoudingsgewijs erg klein plantje was, maakte voor mij de koop dubbel zo mooi.

Maar dit verhaal bevestigd dus enkel wat Yellow Treasure zegt. Nl. Vak zit het probleem al aan de basis.
Herman Ter Borgh hekelt het feit dat vele liefhebbers potplantliefhebbers zijn en dat de echte kennis vaak ontbreekt. Wel zelfs in de handel kan dit worden gesteld !
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline MiB

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2009, 07:16:09 pm »
Pat is dat niet in elke branche zo??

Denk je nu echt dat in een willekeurige grote zaak het personeel weet wat het verkoopt??? Ik denk van niet. Vraag niet in een GROTE slagerij aan het personeel waar dit stukje vlees in het dier gezeten heeft. Ik heb zo'n vermoeden dat ze je regelmatig verdwaasd aankijken... gewoon uit een varken/rund ....

Tis gewoon een baantje dat ze hebben. Niks meer en minder. En om 17.00 is het klaar en gaat men naar huis.

En tja wij zijn gewoon "gek" in de ogen van velen....  (zo denken ze er hier in huis in ieder geval over..)

En Herman doelt denk ik ook op de "liefhebbers" die niet verder komen dan een Phalaenopsis hybride. En daar mega over kunnen uitweiden. Maar eerlijk is eerlijk een Phalaenopsis hybride in leven houden en terug in bloei krijgen is nog geen orchideeën kweken met droogteperiodes en andere specifieke eisen....

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

Offline The Joke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2009, 10:55:40 am »
ik moet de orchideeënwereld ook nog enorm verkennen.
vooraleer je een wandelende encyclopedie bent, zijn er vééééééééééééééééle jaren verstreken, en dan zelfs nog... .
maar ik erger me eraan dat het tuincentrum, of eender wie, zelf dan niks doet.
je "speelt" met je klanten, en dat is iets dat niet kan.
zolang er voor velen de centen binnen komen, is het klaar.
maar ik vind het aan de andere kant wel leuk om te denken;" madammeke, koopt gij maar een Phalaenopsis (op het kaartje) en
het is een Oncidium."
lekker kicken. hihi.

the Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.