Auteur Topic: "vastzetten" van monopodiale orchideeën bij het ve  (gelezen 1630 keer)

Offline indigo

• Bekijk profiel
"vastzetten" van monopodiale orchideeën bij het ve
« Gepost op: november 13, 2006, 10:18:14 pm »
Hoi

Ik heb de laatste tijd verschillende afdankertjes gekregen: uitgebloeide orchideeën die er erg aan toe zijn en haast al hun wortels kwijt zijn. Verpotten dus... Nu mogen orchideeën niet wiebelen na het verpotten, werd mij verteld, wat niet gemakkelijk is bij een gebrek aan wortels. De exemplaren met bulben heb ik stevig vastgezet met stokjes, plakband en tuindraad, maar hoe doe je dat bij sympodiale orchideeën zoals phalaenopsissen en paphiopedilums? Bij phals in de handel zie je vaak dat de stokjes de onderste bladeren doorboren. Is dat misschien een manier om te voorkomen dat de planten te los zitten in het mengsel of is het pure nonchalance? Niet dat ik van plan ben die stokjes door de bladeren van mijn paphio's te spiesen! Ik hoop dat er iemand een betere manier kent...

groetjes,
vertigo

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2006, 10:36:09 pm »
Nu zetten Phalaenopsissen zich zelf snel vast, maar wat je kan proberen is een draadje (kunststof of roestvrij materiaal) ik gebruik een reepje nylon kous, rond de oude stam helemaal onderaan binden. Dan één uiteinde door een gaatje in de potbodem heen halen en via een ander gaatje terug naar boven. Vervolgens heel de pot vullen met mengsel. En vervolgens de plant als het ware tegen de bodem aan binden.

Duidelijk neen zeker?

Maar ik klasseerd dat onder kunst en vliegwerk. En zou voorstellen de plant zo goed en zo kwaad als mogelijk op te potten en dan vooral lang genoeg te laten staan. Tenminste als je gewoon giet, want de dompelaars onder ons spoelen hem waarschijnlijk telkens uit de pot!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline indigo

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2006, 10:50:13 pm »
Dat is idd een beter idee dan een stokje door de bladeren steken... en ik heb het materiaal al in huis. In de herfst en winter begiet ik mijn orchideeën ipv ze te dompelen, maar ik plaats ze dan telkens op een rooster die ik op een emmer leg. Ik kweek nl. in huis en niet in een serre.  

Als orchideeën in slechte staat nog oude verdroogde wortels hebben en verpot moeten worden, laat ik die meestal zitten, zodat ze wat steun bieden. rotte wortels knip ik wel af.

greetz vertigo