Auteur Topic: Dendrobium wasselii  (gelezen 818 keer)

Offline angrek

• Webmaster
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Dendrobium wasselii
« Gepost op: mei 03, 2009, 05:42:37 pm »
Iswati schreef :

Ongeveen 2 jaar geleden heb ik en Dendrobium wasselii gekocht. Hij groeit niet, er is geen verandering merkbaar, maar toch is hij nog in leven.
In dewinter is de minimum temp 15 graden. In de zomer wel warmer aangezien hij bij ons in de veranda staat.
Kan er mij iemand raad geven
Once an orchid lover, always an orchid lover !

Offline angrek

• Webmaster
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Re: Dendrobium wasselii
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2009, 05:42:58 pm »
Phal schreef :

Dendrobium wassellii, met 2 'l'-en.

Een soort uit Australië, meer bepaald uit Queensland, uit de streek rond Cape York, dat is zowat het warmste en meest tropische deel van Australië. Daar zit je net onder Papua New Guynea en is er geen sprake van droge periode. Enkel hoge luchtvochtigheid en toch zeer veel luchtbeweging.

De plant heeft potloodachtige harde bladeren, die verraden dat hij heel wat zon kan verdragen.

Her en der noemt men hem ook Dockrilla wasseli, Dockrilla is een geslacht wat ooit helemaal onder Dendrobium viel. De meeste vertegenwoordigers hebben ook enigsinds succulente bladeren. Sommige gelijken op comcommers en de volksnaam is dan ook comcommerorchidee. De bloemen zijn meestal wit en ruiken lekker.

Australische orchideeën vragen vooral veel licht! en van een aantal, die langs de kust voorkomen, weet ik dat ter plaatse de temperatuurverschillen tussen dag en nacht enorm zijn. Vaak hebben ze die verschillen nodig als triger om tot bloei aan te zetten. Zowat van ; ' Als het altijd warm is, groei ik gewoon verder zonder te bloeien. Alles is hier lekker en goed, waarom zou ik moeite doen...'
Once an orchid lover, always an orchid lover !