Auteur Topic: coelogyne speciosa probleempje  (gelezen 1410 keer)

Offline amoris

• Bekijk profiel
coelogyne speciosa probleempje
« Gepost op: juni 22, 2009, 09:30:49 pm »
hallo iedereen,

heb een klein speciosa plantje en heb er een klein probleempje mee. telkens hij een nieuwe bloem ontwikkeld en het bloepje
gaat openen, wordt ie bruin en valt het bloempje af.
geef ik het teveel water, te weinig licht, te warm of koud.
vind het spijtig en weet niet hoe het komt, heeft iemand dit probleem al gehad met speciosaatjes of andere coelogynes??

graag reactie,

met vriendelijke groeten,

Richard.

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: coelogyne speciosa probleempje
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2009, 10:44:47 pm »
Coelogynes bloeien meestal niet erg lang. Maar open, bruin en weg lijkt me voor een Coel.speciosa wel erg kort.  Ik heb ze op het werk staan, in een ondiepe schaal, waar als ik water geef het water goed doorloopt, maar waar onder de schaal enkele dagen water blijft staan. Het mengsel houdt het water wel eenbeetje vast, er zit wat turf door. Verder staat de plant vrij warm (wat al eens wordt ontraden) en krijgt hij wel licht maar absoluut geen direct zonlicht.  Per bloem staat die toch wel en week op de plant.

Spijtig genoeg staat er momenteel geen bloem op de plant. Per bulb krijg ik gewoonlijk twee elkaar opvolgend ebloemen en er bloei zo 4-tal uitlopers. De schaal is ±25cm diameter 'Venusschoen' heeft me eraan geholpen.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Tati

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2009, 07:26:13 am »
De mijne staat in de living 2,5 meter van venster maar ik heb heel veel licht.
die bloeide als ik hem kreeg  :D begin maart en heeft bloemen gegeven tot  begin juni, wel bloeit die met één bloem per keer aan een stengel . De bloem bloeide ongeveer 10 a 14 dagen tegen dat hij uitgebloeid was had ik een nieuwe bloem.

gr Tati.
Orchideeën zijn een wonder van de natuur,zo zuiver,zo puur \";)\"

Offline amoris

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2009, 11:38:45 pm »
bedankt voor de reacties,

heb de plant effe geen water meer gegeven en ditmaal is het bloempje er niet afgevallen en is het opengegaan.
denk dat ik een beetje te enthousiast was met de verzorging en het plantje teveel water heb gegeven.
ik houd je op de hoogte hoe het verder gaat.

Offline Anabolic

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2009, 11:19:29 am »
Het is allemaal wat wikken en wegen,om de juiste behoeften (licht,luchtbeweging,water,...) te vinden voor je planten.
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!