Auteur Topic: Papoea-Nieuw- Guinea geeft nieuwe orchideeën prijs  (gelezen 2062 keer)

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Papoea-Nieuw- Guinea geeft nieuwe orchideeën prijs
« Gepost op: oktober 17, 2006, 11:16:28 am »
Uit Het Nieuwsblad  Dinsdag 17 oktober 2006

[size=150]Papoea-Nieuw- Guinea geeft nieuwe orchideeën prijs[/size]

Onderzoekers van het Wereld Natuur Fonds (WWF) hebben in het tropisch regenwoud van Papoea-Nieuw-Guinea acht nieuwe orchideeënsoorten ontdekt. Volgens het WWF komen daar nog eens twintig andere nieuwe orchideeën bij, maar daarvoor is het nog wachten op wetenschappelijke bevestiging.

De ontdekkingen werden gedaan in de streek van de Kikori-rivier, in de omgeving van het Kutubumeer, dat bekend staat om zijn grote biologische betekenis. ,,Door illegale houtkap zijn in de bossen van buurland Indonesië ongeveer zeventig soorten orchideeën verdwenen. Daarom zijn deze recente ontdekkingen uitzonderlijk goed nieuws'', zegt Olo Gebia, bosecoloog van WWF. Er zijn nu al meer orchideeënsoorten opgetekend in Papoea-Nieuw-Guinea dan in enig ander land ter wereld. (belga)
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2006, 12:00:15 pm »
Uit de Gazet Van Antwerpen 16/10/06

[size=150]WWF ontdekt acht nieuwe orchideeën in Papoea-Nieuw-Guinea[/size]

Bij een aantal expedities van het Wereld Natuur Fonds (WWF) naar onverkend gebied in het tropisch regenwoud van Papoea-Nieuw-Guinea, zijn acht nieuwe orchideeënsoorten ontdekt.
Dat heeft de milieu-organisatie maandag bekendgemaakt. Volgens de organisatie komen daar nog eens twintig andere nieuwe orchideeën bij, maar daarvoor is het nog wel wachten op wetenschappelijke bevestiging. De ontdekkingen werden gedaan in de streek van de Kikori-rivier, in de omgeving van het Kutubumeer, dat internationaal bekend staat om zijn grote biologische betekenis. "Door illegale houtkap zijn in de bossen van het buurland Indonesië ongeveer 70 soorten orchideeën verdwenen", aldus Olo Gebia, bosecoloog van WWF. "Daarom zijn deze recente ontdekkingen uitzonderlijk goed nieuws". De vondsten maken deel uit van een langlopend soortenonderzoek van WWF in de streek van de Kikori. De expedities, die plaats vonden tussen 1998 en 2006, hebben een grote bijdrage geleverd aan de kennis van de diversiteit aan bloemen op het eiland Nieuw-Guinea. Er zijn nu al meer orchideeënsoorten opgetekend in Papoea-Nieuw-Guinea dan in enig ander land ter wereld.
In de marge van de nieuwe ontdekkingen vindt van 17 tot 19 november de internationale orchideeënshow plaats in het Koning Boudewijnstadion in Brussel. De organisatoren verwachten tussen de 4.000 en 5.000 bezoekers op het evenement waar een jury oordeelt over de mooiste planten.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Marie

• Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2006, 08:28:57 pm »
Phal,
dat is goed nieuws,hopelijk laten ze de boskap achter wegen,want geld gaat altijd boven de natuur.Gaat er hierover iets getoond worden op de internationale orchideeénshow?
Gr.M-Jeanne
Hier is het leuk!

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:59:36 am »
Welke show bedoel je? Alten Biezen?

Quasi zeker niet!

Dit is een wetenschapelijke bevestiging. Als onderzoekers planten vinden die ze niet kunnen determineren, wordt gedroog of op alkohol bewaarde delen naar KEW gestuurd, daar wordt bekeken of er echt sprake is van een nieuwe soort en in overleg met de 'vinder' een naam toegekend.
En dan het voor de wetenschappers wellicht voornaamste. Wordt een publicatie geschreven en uitgegeven, wat de 'nieuwe' plant werelds maakt. (Dat is niet dat kranten artikel.) Ik zou overigens die officiele publicatie graag zien te vinden, zodat ik ook die hierbij kan hangen als documentatie.

Een proces wat heel wat tijd vraagt, soms maanden, soms meer dan een jaar!!! Maar dat betekend niet dat er planten zijn verzameld, die je hier of elders gaat te zien krijgen! Met wat geluk foto's in zo'n publicatie. Oveerigens dat kranten artikel zou wel eens oud nieuws kunnen brengen...

Op een WOC is er ook steeds een wetenschapelijke vleugel, waar kwekers en vorsers komen spreken. Daar zou je mogelijk een voorstelling van zo'n 'nieuwe' soort kunnen aantreffen. Maar zelfs dat betwijfel ik. De samenwerking tussen WOC (World Orchid Conference) en wetenschappers uit botanische tuinen is haast onbestaande.

Om terug te komen op je vraag:
Dus sowieso neen! Je zal er niets van te zien krijgen!

Groetjes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Granny

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2006, 02:38:08 pm »

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2006, 10:55:25 am »
Het vervolg van het verhaal komt er wellicht aan.

Ik ontving van het [size=150]WWF[/size] (Ja die met dat Pandabeertje!) een aantal mooie foto's van de omgeving waar de planten gevonden werden, van de orchideeënjagers en van enkele orchideeën. Spijtig genoeg zijn er slechts van 4 van de 'nieuwe' soorten foto's beschikbaar. Wel zitten er ook foto's bij van andere soorten, die het geheel des te indrukwekkender maken.
Ik start volgende week met de creatie van een pagina, die we op de site zetten bij 'Presentaties'. Enkel moet ik die voorleggen om hun ultieme goedkeuring te krijgen!

Iets om naar uit te kijken.

Ik ben overigens al jaren lid van verschillende natuurverenigingen zoals WWF, natuurpunt en vanzelfsprekend tal van orchideeën gerelateerde verenigingen. Maar nu ik met dit actuele onderwerp worstel ben ik nog eens extra aandacht gaan schenken aan WWF publicaties. Een echte aanrader !
http://www.panda.org/forests
Groetjes,
Patrick - Phal