Auteur Topic: Cymbidium Eburneum  (gelezen 1694 keer)

Offline Wilko

• Bekijk profiel
Cymbidium Eburneum
« Gepost op: maart 30, 2007, 01:20:06 am »
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze Cymbidium?

Ik heb er al een vanaf 2003, er zijn wel drie nieuwe scheuten bijgekomen, maar nog nooit heb ik een bloem gezien.
Van een kweker (Paul uit aalsmeer) kreeg ik wel een tip om de Eburneum in de zomer niet buiten te zetten, maar op een zonnige, warme standplaats binnen te houden,
het schijnt namelijk niet zo'n "koele jongen" te zijn wat in de boeken vaak wel vermeld staat!

Ik houd jullie wel op de hoogte van het resultaat.
't is vandaag geen gisteren en gisteren geen vandaag,
maar maakt dat uit als je met je orchideeën bezig bent?

Offline Granny

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2007, 09:09:59 am »
De info die ik erover heb is 'koudminnend', er staat wel bij vermeld: vaak moeilijk in bloei te krijgen.
[/color]
 :wink:

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2007, 06:48:39 pm »
Ik kende de plant niet en ging op zoek naar wat info.

Best leuk ding, uit Nepal, al heel lang in cultuur en toch niet vaak getoond! Beschreven door Lindley, die de plant als Ivoor wit, met slechts een lange gele callus op de lip beschrijft.
Je zou ze moeten kweken in een India- of Cattleya serre...? Wat dat ook moet voorstellen. Wij hebben wellicht allemaal één of zelfs geen serre, dus de keuze zal eenvoudig zijn.
Het is een winterbloeier, die best na de bloei wordt verpot (als hij moet verpot worden!), dan start de groei, tijdens die groei iets warmer, veel water en mest! Zodra de bulben volgroeit zijn, ongeveer rond september-oktober, koeler en veel minder water, amper voldoende om niet te gaan schrompelen. en dan zou je moeten beloond worden met bloei!

Maar wat ik ook las, was dat het samen met Cymbidium mastersi één van de enige Cymbidiums is, die tweemaal op de zelfde tak kan bloeien. Dus als die uitgebloeid is, de tak laten staan en de volgende bloeicyclus, kan hij voortbloeien of vertakken...?

Zag iemand ooit zo'n bloeiwijze bij Cymbidium? Ik had er nog nooit van gehoord!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Wilko

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2007, 04:07:42 pm »
Vrij vlot... maar het eerste resultaat is er reeds..
Niet te geloven een nieuwe smalle pot met vers mengsel, een paar graden omhoog en direct gaat dat ding aan de groei,
wat je zegt.. Cattleya cultuur!!

Bedankt voor de reacties!!

Wilko
't is vandaag geen gisteren en gisteren geen vandaag,
maar maakt dat uit als je met je orchideeën bezig bent?