Auteur Topic: phalaenopsis in de winter  (gelezen 1691 keer)

Offline snoopy24v

• Bekijk profiel
phalaenopsis in de winter
« Gepost op: januari 07, 2011, 01:49:34 pm »
hallo aan iedereen,
ik ben nieuw op deze site en heb al veel gelezen in boeken zo over de orchideeen. maar zo hoop ik toch een en andere tips te weten te komen. mijn eerste vraag is al reeds: groeit de phalaenopsis trager in de winter of is dat mijn gedacht? want kheb een scheut staan van 1 oktober en nu is de steel al tamelijk lang en komen er knoppen aan ter grootte van een knikker. Duurt dit altijd zo lang?

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: phalaenopsis in de winter
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2011, 09:18:44 pm »
In de winter zijn alle omstandigheden ongunstig!
- Minder licht
- Kortere daglengte
- Koeler qua lucht
- Koeler qua gietwater
- Drogere lucht door verwarming

Maar toch groeien 'mijn' planten door...?

In theorie bloeien planten slechts één keer per jaar. De huidige hybriden bloeien quasi heel het jaar door. Maar de ontwikkeling van een nieuwe bloemtak van scheut tot tak-knop-bloem, blijft zijn tijd vragen.

De natuursoorten bloeien slechts éé, keer per seizoen, vaak erg kort! D ehybriden bloeien veel rijker. Maar zijn wij niet wat veeleisend?
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline snoopy24v

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2011, 10:25:29 pm »
@phal
tuurlijk ben ik heel blij dat er scheuten aankomen en ik vind het ook niet erg dat het zijn tijd vraagt want dat is de status van zo een plant. een hele mooie plant waar wachten beloond word. er zijn veel mensen in mijn omgeving die dat niet mooi vinden als ze uitgebloeid zijn en ze durven ze dan in de vuilbak gooien. als ik da hoor zeg ik van: geef ze maar aan mij. dan laat ik ze boven in een kamer staan waar ik bijna nooit kom en ik laag ze ulder gang gaan.en zo begin je aan een collectie he. wat ik wel speciaal vond is toen ik er nog niets van wist, eens een orchidee in de garage had gezet, twas daar natuurlijk geen verwarming... dus het kon daar tot 3 a 4 graden zijn. dus die plant hing met zijn bladeren naar beneden ( wat wil je..) en ik nam die terug mee naar binnen met tgedacht dat tgedaan was e. theeft zeker een jaar geduurd voor die erdoor kwam maar ik heb er nu zeker terug plezier aan, want hij was nog niet helemaal uitgebloeid of er kwamen terug 2 takken aan.

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2011, 11:57:35 am »
Hallo Snoopy,
Welkom op dit forum. Je zult hier al heel snel heel veel bijleren, hoop ik.

Wat de Phalaenopsis betreft, merk ik het volgende op: bijna alle hybriden die ik staan heb, zijn op dit moment in bloei of maken knoppen... blijkbaar is er toch een zeker groei/bloeiseizoen bij deze planten terug te vinden wanneer je ze gewoon hun gang laat gaan. Wanneer ik dan eens even ga opzoeken wanneer ze de vorige keer gebloeid hebben, dan stel ik vast dat het een cyclus is van ongeveer 9-10 maanden. Tussendoor maken ze een nieuw blad en wortels aan en als ze het goed doen, komt er daarna dus een bloeistengel.
In grote kwekerijen weet ik dat men speelt met de temperatuur en het licht om de bloei vroeger of later te laten optreden. Rond de feestdagen bijvoorbeeld zie je ze in grote hoeveelheden verschijnen en allemaal ongeveer in dezelfde fase van ontwikkeling.

Succes met de planten en geniet van de komende bloei!
Groeten,
Marleen

Offline snoopy24v

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2011, 01:41:44 pm »
dag aan iedereen,

Ik vind niet meer hoe ik een nieuw forumbericht moet plaatsen dus doe ik het zo maar. ik heb een dringende vraag. Kan er een keiki onderaan een orchidee groeien? En hoe zet je foto's hier op dit forum zodat je kan weten wat ik bedoel? Het is maar ik kijk regelmatig es naar mijn plantjes en opeens zag ik zo vanonder aan de zijkant precies een nieuw plantje komen. Maar dat groeit al op de stam. Kan dit? Want het lijkt er niet op dat het bij de rest van de bladeren past. Graag reacties!! :-)

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #5 Gepost op: januari 14, 2011, 07:42:48 pm »
Veel hybriden ontstaan uit Meristeem cultuur in labo's. Om het simpel mogelijk uit te leggen.

Men selecteert een hoogwaardige plant die men wil vermeerderen. Met zondert een groeipunt af, wat alle genetische kenmerken heeft (vandaar het zorgvuldig selecteren, een afwijking wordt meegenomen!)
Dan gaat men op voedingsbodems (hormonen, celdelers en meer van die troep) dat groeipunt laten groeien. Maar niet laten uitschieten tot een plant. Men wenteld de voedingsbodems en laat een 'wrat' groeien die vol zit met alle eigenschappen van die plant. Die 'wrat' deelt men en verdeelt men in labo's over weer een aantal voedingsbodems en kweekt men verder. Tot er voldoende celmateriaal is en dan laat men die stukjes cel (ik brokjes gekapte wratten) uitschieten tot een plant.

Enz., enz., enz.  

De plant die nu groeit is op veel kortere tijd dan mits zaaien een volwassen plant en wordt te koop aangeboden. Soms zit er onderaan nog wat restmateriaal wat spontaan uitschiet tot een tweede plant. En soms gebruikt het aanvankelijk de 'moederstam' van de plant om op te groeien. Na enige tijd (bv 2 jaar) heeft die zijscheut genoeg eigen wortels om alleen te groeien, je kan die planten dan splitsen als je wil.

Overigens zijscheuten groeien soms ook op heel natuurlijke manier, dat gebeurd ook in het wild! En ik verkies die aan elkaarte laten zitten! Maar dat is Uw keuze.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal