Auteur Topic: Wat is er met de bladeren van mijn phalaenopsis aan de hand?  (gelezen 4440 keer)

Offline Lino

• Bekijk profiel
Wat is er met de bladeren van mijn phalaenopsis aan de hand?
« Gepost op: juni 21, 2009, 08:41:50 pm »
Mijn witte phalaenopsis bloeit erg mooi met veel en grote bloemen maar
de laatste tijd gaan de bladeren aftakelen.  :shock:
Ik vrees als het zo verder gaat dat ik volgend jaar geen orchidee meer zal hebben.
Hoe zou dat kunnen komen?

Wat kan ik hieraan doen?
Weten jullie het?

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Wat is er met de bladeren van mijn phalaenopsis aan de hand?
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2009, 12:07:26 am »
Zo op het eerste zicht mag de plant eens verpot worden. Het is niet altijd duidelijk wanneer je dat best doet, maar wanneer de plant niet in bloei is, dan kan hij dàt wel hebben. Knip alle oude, slappe wortels weg en zet hem in nieuwe bark/schors. De eerste dagen alleen nevelen en dan om de week (of naar behoefte) gieten en zorgen dat er geen water in de overpot blijft staan.
Controleer ook eens op wolluis. Die vervelende beestjes verschuilen zich in de bladoksels en tussen de bladeren waar geen luchtcirculatie is... Je merkt ze soms pas na enige tijd op, maar ze zuigen wel het sap uit de bladeren, wat lelijke vlekken nalaat. Uiteindelijk gaat de plant eraan dood. Goed spoelen met een krachtige waterstraal en dan in't oog houden; Eventueel nadien behandelen met een gepast middel.
Zonnebrand is ook één van de boosdoeners deze tijd. Je hebt het zelf niet altijd in't oog, maar wanneer de zon rechtstreeks op de bladeren van deze orchidee schijnt, krijgt ze last van droge vlekken op het blad (anderen kunnen er soms wél tegen).
Het is ook niet abnormaal dat de onderste bladeren mettertijd vergelen. Een Phalaenopsis groeit mono-podiaal en de nieuwe bladeren komen er dus alleen bovenaan bij, terwijl de onderste afvallen.
Ik hoop dat er een gepaste oplossing tussen zit.
Groeten,
Marleen

Offline Lino

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2009, 08:01:36 am »
Citaat van: "Marleen"
Zo op het eerste zicht mag de plant eens verpot worden.
Dat zal ik doen. Wanneer hij uitgebloeid is, maar dat kan nog even duren.

Nog even de wortels tonen:

Citaat
Controleer ook eens op wolluis.
Geen wolluis gezien, dus dat valt al mee.  :wink:

Citaat
Ik hoop dat er een gepaste oplossing tussen zit.
Groeten,
Marleen
Je ziet dus veel mogelijke oorzaken, waarvan ik eigenlijk het verpotten als mogelijke oplossing zie. Hopelijk is dit de goeie beslissing.
Ik ben alvast blij dat het geen ziekte is waar je aan denkt! (een virus of bacterie ofzo) Daar was ik bang voor.

Bedankt voor uw reactie, Marleen  :)

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2009, 02:11:15 pm »
De wortels zien er prima uit! De bladeren daarentegen zien er meer gevlekt uit dan op de eerste foto's te zien was en ik kan niet met zekerheid beweren dat het géén virus is. Misschien weten andere forumleden meer?
In elk geval nog een hartelijk welkom hier, Lino. Was ik bij het eerste bericht eigenlijk vergeten.
Groeten,
Marleen

Offline The Joke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2009, 05:11:35 pm »
kleven de bladeren?
misschien kan het een soort van Spint zijn. die laten ook leeggezogen bladdelen achter.
verpotten zou ik ook doen, eens duchtig met de schaar ( ontsmet wel te verstaan) in zitten.
bij topic "ziekten en plagen" zou ik eens goed gaan lezen. er staat misschien wel iets tussen dat gelijkaardig is.

Zonnebrand is inderdaad ook een optie, maar dat laat meer bruine vlekken achter dacht ik. dat het blad een beetje perkament- achtig wordt.

hou ons op de hoogte!

grtjs The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2009, 06:49:18 pm »
Ik gok sowieso op een zuigend insect. PROVADO-kuur of CONFIDOR-kuur. Dat moet helpen.
En verpotten en contact met andree planten vermijden.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Lino

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2009, 08:00:44 am »
Citaat van: "Phal"
Ik gok sowieso op een zuigend insect. PROVADO-kuur of CONFIDOR-kuur. Dat moet helpen.
En verpotten en contact met andree planten vermijden.
Zou ik dat verpotten nu al durven doen? of moet ik echt wachten tot hij is uitgebloeid?

Ik heb eens heel grondig gekeken en ik zie nergens een beestje zitten.
en de bladeren kleven ook niet.

Maar nog iets wat mij opvalt is dat de luchtwortels verrimpelen.
Nog en fotootje om het te tonen:

« Laatst bewerkt op: juni 23, 2009, 01:28:44 pm door Lino »

Offline Granny

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2009, 10:06:01 am »
Een plant die er niet goed uitziet wordt hier onmiddellijk verpot of die nu bloeit of niet. Ik denk ook aan zuigende beestjes, je hoeft ze daarom niet te zien. Plant uit de pot nemen, alle bark er af en alles goed afspoelen. Rotte wortels verwijderen indien die er zijn. Het onderste lelijke blad ook al verwijderen.
Bladeren met een sponsje goed schoonwrijven, eventueel op het sponsje wat insecticide aanbrengen of plant er eerst mee besproeien (vooral de onderkant van de bladeren goed behandelen).
Terug oppotten in ontsmette pot en nieuwe bark of bark eerst ontsmetten in microgolf, ong. 2 min. op 600 Watt.
Dat de luchtwortels verrimpelen is door de droogte, dat ze daar nooit water krijgen maar kan op zich geen kwaad.

jeannine

Offline Lino

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2009, 01:25:46 pm »
dankje  :?

Offline Granny

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2009, 03:02:29 pm »
Confidor is vooral tegen wolluis en als je die niet ziet denk ik niet dat die er zijn want die vallen toch wel op bij een ernstige aantasting. Persoonlijk zou ik eerder Masai gebruiken en zeker de bladeren met een sponsje flink schoonwrijven. Je kan ook de plant ermee goed besproeien, in een grote plastiek zak steken en dichknopen en daarin enkele uren laten zitten.
Bij het terug oppotten gaat de bark heus wel tussen de wortels. Onderaan desgewenst een laagje kleikorrels of stukjes isimo, je houdt de plant vast in de pot en vult terwijl de pot met de bark en duwt die zachtjes aan. Met je vingers kan je goed tussen de wortels.

jeannine

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2009, 11:53:41 pm »
Zo tussen het opvullen door een tikje tegen het aanrecht of de werktafel terwijl je de plant op z'n plaats houdt en telkens bark bijvoegt... Dan zakt de schors tussen de wortels en komt de plant mooi stevig vast te zitten, zonder dat je zelf de wortels plat drukt.
Ik heb nog geen last gehad van zuigende insecten/beestjes, maar preventief behandelen kan nooit kwaad.
Groeten,
Marleen

Offline yellow treasure

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 24, 2009, 12:17:15 am »
Ik zou niet gaan voor confidor, het kan een werking tegen spint hebben maar je leest er niet veel over.
(is trouwens systemisch en helemaal niet nodig om de plant er in te dompelen. )

de middelen tegen spint die ik hier vind zijn niet systemisch.
je moet er dus voor zorgen dat je alles bladeren goed raakt.
houd er ook rekening mee dat je de voorschriften qua herhaling goed na leeft.
want zou bvb de volwassen insecten afdoden maar de resterende eitjes niet.

de geschikte producten zijn oa producten met abamectine, bifenthrin, tebufenpyrad als werkzame stof.
je moet maar eens kijken onder welke merknaam ze voorkomen want dat weet ik niet.

natuurlijk pyrethrum vind ik persoonlijk ook een aanrader, werkt goed en is milieuvriendelijk.

succes ermee

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

Offline Granny

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 24, 2009, 10:04:27 am »
Natuurlijk pyrethrum is goed voor bladluizen maar daar ga je nooit wolluis of spint mee kunnen bestrijden. Als het maar om enkele plantjes gaat is het beste middel gewoon regelmatig afwassen met water  8)

Offline Lino

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 24, 2009, 03:03:29 pm »
Ik heb nog eens met een vergrootglas de hele plant bekeken: geen beestjes te bespeuren.

Ik heb hem daarstraks verpot in een grotere pot met bark van Substral (kreeg de pot erbij  :?

Het onderste lelijkste blad heb ik afgeknipt. En nu maar hopen dat hij zich herstelt.
Water ga ik hem deze week niet meer geven.

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #14 Gepost op: juni 24, 2009, 09:18:32 pm »
Lino,

Wacht tot het begint donker te worden, zet je plant wellicht vanavond in een kamer waar het duister is.
Na een uurtje neem je een velletje licht bevochtigd keukendoek (witpapier zoals toiletpapier).  Wrijf over de onderkant van de bladeren. Mocht je dan een bruin rode verkleuring zien, dan zijn dat een masse spit-spinnetjes, die je hebt verzameld. Ze zijn echt erg klein je overziet ze, als je nog nooit hebt gezien wat je juist moet zien. Maar geloof me je zou niet de eerste zijn is verrast is.

Indien er geen ongedierte te zien is, geen spint wordt vast gesteld, dan ligt het zeker wel aan iets anders. Die 'prop' is wellicht de boosdoener.  

Al moet gezegd dat niet alles een antwoord heeft. Bij al wie enkele jaren met orchideeën bezog is groeien Phalaenopsissen op de vensterbank zonder problemen. Een maand geleden was ik met echtgenote bij een plantenkweker en daar stond een zacht geel, met roze hybride. Mijn vrouw laat zich ontvallen dat ze dat kleurtje nog nooit zag. Prompt kregen we een plant mee. Die pronkt tussen diverse roze, witte, redlips en ander moois op de vensterbank. Na een maand drogen de bladeren in, de bloemen staan nog mooi. Door de transparante pot zie je dat het mengsel geheel droog is (net als alle planten vandaag! Vrijdag water geven!) Ook de wortels zijn ingeschrompeld. Vanzelfsprekend krijgt die plant dezelfde zorgen als alle planten aan de vensterbank....... Wat s hier aan de hand ??? Dergelijke zaken gebeuren gewoon heel af en toe.
Dus ook dat is een mogelijkheid bij jou !
Groetjes,
Patrick - Phal