Auteur Topic: Pterostylis Bantam  (gelezen 620 keer)

Offline RdB

• Bekijk profiel
Pterostylis Bantam
« Gepost op: december 10, 2009, 09:53:39 pm »
Mijn Bantam leek goed in winterrust te gaan, de moederplant werd geel en stierf af. Tegelijkertijd kwamen er echter twee jonge exemplaren te voorschijn. Hoe kan ik dit groepje veilig de winter door loodsen. Toch een strenge rust geven of juist heel licht water blijven geven?

Ruud

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Pterostylis Bantam
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2009, 09:41:33 pm »
Deze soort (hybride?) ken ik niet, en ik heb geen ervaring met Pterostylis in het algemeen. Maar deze Australische aardorchidee heeft een droge rust in de natuur. Wanneer die juist valt...? Sommigen zeggen de plant geeft het zelf aan. En als die nu uitloopt, dan lijkt die wel aan tegeven dat hij wil groeien. Ik zou nu blijven water geven. Maar zoals gezegd ik heb geen ervaring.

Zelf heb ik een Corybas pictus, die heeft quasi een heel jaar 'afgestorven' geweest en sinds een drietal dagen komt er een groen tipje, haast een grasje uit het relatief droge mengsel. Me dunkt dat ik nu ook volop moet water geven in de hoop dat hij doorzet.
Laten we elkaar van ons wedervaren op de hoogte houden.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline RdB

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 13, 2009, 07:51:20 pm »
Bedankt voor je reactie Phal.

Deze Pterostylis zou een hybride zijn van P. baptistii 'Janney' x pedunculata. Ik hou maar een slag om de arm want zo heb ik hem gkocht maar labels willen 'wel eens' verschillen van de werkelijkheid. Gelet op de lage lichtsterktes op het moment zal ik hem koel en droog, maar niet gortdroog, gaan overwinteren.

ik hou je op de hoogte,

ruud

Offline KBruyninckx

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2009, 10:11:48 pm »
Citaat van: "RdB"