Auteur Topic: Corybas pictus  (gelezen 470 keer)

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Corybas pictus
« Gepost op: december 31, 2009, 12:06:14 pm »
Lang verhaal...

Ooit trok ik samen met enkele vrienden naar Borneo-Sabah. Ik had wat huiswerk gemaakt en vond foto's en vermeldingen van Corybas soorten. Die vorm leek zo speciaal, dat ik steeds wel oog had voor wat er op de grond groeide, zodat ik zelfs enkele terrestrische orchideeën vond. Maar geen Corybas!Een mooie soort die ik wel vond was Nephelaphyllum latilabre

Nephelaphyllum latilabre

Ondertussen zijn we heel veel jaren later en vierde Mr Wubben in 2008 de 50st verjaardag van zijn bedrijf. Staat daar toch wel een Corybas tentoongesteld!  En klein dat dit plantje is. Nu begrijp ik des te beter waarom ik er geen vond in Borneo. Zo klein had ik ze niet verwacht! Maar ja de moderne fotografie maakt dat je moeilijk de reële grote kan inschatten. Ik kocht een plantje zette het zoals 'Rogier' het me aanrade. Het bloeide, stierf af en alle mos er omheen eveneens! Eigenlijk een dorre bedoening! en waarschijnlijk dank zei het feit dat het zowat verloren stond langs mijn computer en zodoende uit de aandacht van mijn vrouwke, heeft dat daar een vol jaar gestaan.

Corybas pictus

In november 2009 heeft toch de trip naar Duitsland plaatsgevonden. Bij Popow zie ik weer Corybas soorten. Waarschijnlijk weer de Corybas pictus, maar nu ook een grotere soort. Tenminste, groter blad, want toen geen bloem.
Leuk dacht ik, 'Dat is zoiets wat verandert in een droog potje en nooit meer de kop boven steekt!'.

Nu rond de jaarwisseling deel ik met jullie de wetenschap dat geduld een mooie deugd is! Uit mijn droog potje ontspruit weer een blaadje!

Corybas pictus

Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline RdB

• Bekijk profiel
Re: Corybas pictus
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2010, 03:28:34 pm »
Leuk verhaal maar is het nog wat geworden?

Ruud

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Corybas pictus
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2010, 07:18:36 pm »
Het is wat geworden, maar wellicht las je ook ergens dat ik even naar Cuba ben geweest. dergelijke schoonheden hebben blijkbar de gewoonte je te straffen als je weggaat.
Wellicht is ook het watergeven even overgeslagen, want vorig jaar hielt de bloem veel langer. Ik heb ook het idee, dat het blad iets kleiner is gebleven.

Nu maar hopen op volgend jaar... Ik stel me wel vragen. Verpotten, zo ja in wat, nu is het een cocosvezel/mos mix.
Bij Wubben, werden d ebolletjes uitgegraven en zo aangeboden. Volgens Wubbenhoef je dat niet te doen. Maar moeten ze wellicht toch een iets drogere rust...? Ik heb de plant dan wel zelf over gehouden, maar er is zo lijkt wel toch sprake van enige achteruit gang.
Groetjes,
Patrick - Phal