Auteur Topic: bizarre bloem  (gelezen 1391 keer)

Offline Marjan

• Bekijk profiel
bizarre bloem
« Gepost op: januari 19, 2010, 04:25:04 pm »
Hallo Iedereen,

een van m'n phaleanopsissen heeft een bizarre bloem gekregen! Het groeipunt was beetje misvormd, dacht niet dat 't open zou gaan, maar toch!

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: bizarre bloem
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2010, 11:18:27 pm »
Het is helemaal niet zo ongewoon, sommige mensen verzamelen zelfs dergelijke afwijkende planten. Ik noem ze al eens mutaties.
Want eigenlijk zijn het 'foutjes' die ontstaan, omdat de planten zo gemanipuleerd zijn. Hormonen, celdelers,... wat de reden is, is moeilijk te beschrijven. Anderzijds ondek je in de natuur ook afwijkend eplanten. Die zijn gewoonlijk 'te lelijk' om te verzamelen en zie je dan ook niet in cultuur.  Ook kwekers selecteren planten zonder afwijking om verder mee te kruisen.  En niet alle afwijkingengeven een mooi resultaat!

Groetjes,
Patrick - Phal

Offline orchidlady

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2011, 09:42:58 pm »
hallo allemaal ,

ik heb een phalanopsis die licht rozig van kleur is ,maar  onlangs heb ik opgemerkt
dat er 2 bloemen anders van kleur zijn dan de rest die eraan hangen .
De 2 bloemen zijn fel geel en de lip is fel rozig van kleur .
Hoe verklaar je dit ?
Het is wel iets apart en dit valt wel op .
De plant is niet bestuifd of gekruist .

MVG
Orchidlady

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2011, 08:50:27 pm »
Mijn eerste reactie... Kan niet!

Maar wellicht kan een foto wat verhelderen.

Tegenwoordig zijn wel planten op de markt waar men de bloemkleur manipuleert, door kleurstof te injecteren. Maar ook daarbij zijn zo ver mij bekend alle nloemen op  dezelfde bloemsteel, met dezelfde kleur. Op een tweede bloemsteel verschijnt dan terug de originele kleur...
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline RdB

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2011, 12:14:54 pm »
Dit kan wel en gebeurd ook. Ik heb dat bij de hand gehad met een Cymbidium. De Phalaenopsis van Orchidlady is naar ik aanneem een gewoon kweekproduct en geen botaan. Onder stress kan 1 der genen van 1 der vele kruisingsouders in- dan wel uitgeschakeld worden. Gevolg: een spontane kleurverandering. Toen dat eens bij mij gebeurde was ik net zo verbaasd als Patrick. Ik heb toen flink moeten zoeken naar de oorzaak die de vereniging van Cymbidium kwekers mij uiteindelijk kon geven. Bij kruisingen schijnt dit verschijnsel niet eens zo uniek te zijn maar kwekers hebben er natuurlijk gloeiend de pest aan, meestal wordt het product er nu eenmaal niet fraaier van.

Ruud

Zo was hij:

Offline RdB

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2011, 12:15:56 pm »
Zo is hij nu: