Auteur Topic: Bloemstengel verkrijgen zoals je ze koopt in de winkel  (gelezen 2076 keer)

Offline Anduril

• Bekijk profiel
Bloemstengel verkrijgen zoals je ze koopt in de winkel
« Gepost op: mei 18, 2010, 08:33:49 pm »
Daar ik niet echt vond waar ik dit moet posten heb ik het maar hier geplaatst.

Ik vraag me af hoe je een nieuwe bloemstengel zo mooi verticaal kan krijgen zoals je een nieuwe plant koopt in de winkel.
Bij mijn ouders staan er 3 orhideen en 2 ervan krijgen een nieuwe bloemstengel, maar ipv dat deze naar boven groeien groeien deze horizontaal. Ik had graag gehad dat deze naar boven groeien maar ik vroeg me af wat de beste techniek hiervoor zou zijn.
Ik heb eens gevoeld aan de stengel of ik deze zelf wat de "goeie" richting kan krijgen maar ik vrees dat ik deze bij het manipuleren zal beschadigen. Alle tips zijn dus welkom :-)

Groeten.

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Bloemstengel verkrijgen zoals je ze koopt in de winkel
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2010, 09:41:36 pm »
Wanneer ik een bloemstengel opmerk, dan probeer ik de plant zo te draaien dat die stengel weer naar het licht moet toegroeien... Als hij dan zo'n 10-15cm lang is, zet ik er een stokje zo dicht mogelijk naast en probeer hem met verschillende ringen en klemmetjes in de goede richting te leiden, telkens een beetje vaster en hoger tot hij mooi recht staat.
Dat doe ik niet elke keer, want ik vind het niet zo erg dat sommige planten niet mooi rechtop groeien en soms ben ik gewoon te laat om hem nog te leiden zonder hem te breken.
In professionele kwekerijen komt het licht gelijkmatig van alle kanten en gaan de stengels gemakkelijker verticaal groeien, denk ik.
In elk geval zou ik niet te snel proberen, want de eerste 2-3 cm van zo'n stengel, zijn echt nog heel fragiel.
Succes en laat je ons weten of het gelukt is?
Groeten,
Marleen

Offline Granny

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2010, 08:31:58 am »
Een Phalaenopsis is heel gemakkelijk in de richting te leiden die je wenst door hem gewoon regelmatig te draaien. In de winkel zijn ze ook allemaal volldig opgebonden en zien er dan heel kunstmatig uit, hetgeen ikzelf niet  mooi vind maar da’s een persoonlijke goesting. Een beetje steunen met een stokje tot waar de bloemen beginnen en dan mooi laten buigen.

jeannine/Granny

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2010, 11:01:28 am »
Klopt wel hé. In serre's komt het licht van bovenaf en groeien ze mooi omhoog.

Nu kan je een bloemstengel wel voorzichtig buigen hoor. Ik zag zelfs al bloemstelen van zo'n metertje lang. Die zijn deels naar beneden geleid, zodat je een soort van ovaal krijgt, met bloemen op.

Maar op d evensterbank draaien d emeeste mensen typisch hun plant, zodat hij naar het lichtgroeit, tot de steel hoog genoeg is om langs een stokje te leiden.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline brenda

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2010, 01:43:04 pm »
Ik zou er zeker niet aan prutsen(maar wie het ook zegt...eergisteren net hetzelfde probleem,maar ik ging de natuur eens een handje helpen,wat denk je,mijn mooie bloemstengel afgebroken :x
Ik denk het het inderdaad het beste is om de plant steeds te draaien.
Veel succes ermee.
Groeten Brenda

Offline cycnoches

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2010, 04:14:25 pm »
ik denk dat de stokjes de wortels beschadigen .klopt dat of ben ik verkeerd :?:

gr cycnoches

Offline The Joke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2010, 02:56:05 pm »
je moet geen schrik hebben om een wortel te beschadigen als je er een stokje induwd, ze hebben wortels genoeg.
maar ik probeer ook vanaf de tak een 10 cm is, hem voorzichtig omhoog te leiden.
als dit niet dreigt te lukken, of ik heb schrik om hem te breken, dan begin ik dat geleidelijk te doen.
elke dag het stokje dichter bij de bloemtak, tot die er mooi recht tegen staat, zo forceer je hem ook niet ineens te fel.
draaien is ook een optie, maar als alle bloemen eraan staan, is het immers een heel gewicht voor de tak om hem mooi recht te houden.
dan heb ik weer schrik dat hij gaat doorknakken.
voor mij dus wel degelijk een kunstmatig stokje.

grtjs The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.