Zo terug thuis! Kilometerssss file in Nederland. Ongelooflijk 5 baanvakken vol en alles staat stil!
We waren maar met zijn vieren, dat is logisch, immers vrijdag werken er mensen... En die die niet werken staan dus in de file.
Toch durf ik het een succes te noemen.
Eerst reden we naar Klinge. Rene ontving ons met open armen, bood ons een kopje koffie aan en liet ons vervolgens los in de serre. We mochten alles zien, alles vragen, maar niet alles kopen. Drie tabletten waren eigen planten en daar mocht niets van weg... Behalve dan toch die Bulbophyllum medusea die Peter meekreeg.
Er zit duidelijk een grote terugval in het orchideeënwereldje. Commercieel is enkele Phalaenopsis een succes. Species vinden haast geen afzet. Laat staan omzet voor de commerciele kweker. Rene is daar allemaal nogal open en rechtuit in. Een opvallende uitspraak was ; ' De eerste drie vier jaar zal je hier nog wel iets kunnen vinden' ... En daarna ? vroeg ik ' We zien wel!' was het antwoord.
Vervolgens trokken we naar De Wilg. De GPS voorspelde 40 minuten. Maar die wist blijkbaar niet dat er weer een reuze file tussen zat. Daar was sinds mijn laatste bezoek heel wat veranderd! De bekende verkoopsserre is helemaal weg. Er is nu een gezellige zithoek en een soort tuin, maar die was niet toegankelijk, wegens nog onder constructie. We mochten zomaar de grote serre in lopen, dat was ooit anders.
Helemaal achteraan, waren enkele jonge gasten de boel letterlijk aan't afbreken. Als ik hen aansprak, zei ééntje. Hier gaan de orchideeën weg en komen viooltjes te staan.
Waar wel nog orchideeën stonden en hingen, waren haast alle labels weg. Je zag dat her en der gewerkt was geweest, doch het merendeel stond ongeordend door elkaar.
Her en der lagen ook orchideeën op de grond, onder tabletten, op een hoop. Seels zo dood als een pier, deels eigenlijk nog in goede conditie. We vonden ook een deel planten met ongenode gasten. Van het type schild- en wolluis.
Toch bleef er nog heel wat interessants over. We zetten een aantal planten opzij en vroegen naar een prijslijst. Iemand verscheen met een onvolledige lijst en vooral prijslijke lijst!
Na een tijdje stapte ik op de zaakvoerder af. Hij gaf direct toe dat de prijs lijst voor gezonde planten kon gelden, maar niet voor het huidige aanbod. Wanneer hij onze keuze begon te monsteren, bleek de prijs minimaal met de helft te zakken. Wat maakte dat we allemaal met een behoorlijk aantal planten naar huis vertrokken.
Met de toestand die we er aantroffen in het achterhoofd. De deels afbroken serre, de winterkoude voor de deur, zou ik iedereen durven aanraden zo snel mogelijk 'De Wilg' op te zoeken. Ik denk dat er nog heel wat koopjes kunnen gemaakt worden.