Auteur Topic: 3 bloemen  (gelezen 1176 keer)

Offline vulcaan

• Bekijk profiel
3 bloemen
« Gepost op: juli 07, 2011, 09:06:30 pm »
Hallo,
Ik heb nu al verschillende phalaenopsis terug in bloei gekregen, maar telkens met maar 3 bloemen.
In de winkel zijn het hele trossen bloemen.
Ik heb het geprobeerd met mest te geven  omdat ik niet veel mest geef, met als resultaat dat ik nu geen bloemen meer krijg.
Ik heb toch 5O planten staan en geen bloemen.
groetjes Carine

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: 3 bloemen
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2011, 08:52:25 pm »
50 planten en momenteel geen bloei...?
Dat lijkt me wel erg ongewoon.

Vaak initieert een beetje koelte de bloei. Dat wil zeggen; Zet ze NU (niet in de winter) buiten of minstens ergens wat koeler en droger. Dit gedurende een week. Vervolgens zet je ze terug warm. Binnen 5a6 weken zou de nieuwe bloetak moeten beginnen groeien.

Maar als je 50 planten hebt en geen bloei moet er nog iets anders mis zijn. Ik heb een 20-tal Phalaenopsis planten op de vensterbank staan. Meestal planten die ik op kringavonden won uit de tombola. Ze zijn eigenlijk slecht verzorgd. Enkele hadden beter verpot geworden. Vaak doen ze het best als je ze net iets droger houdt...

Wellicht is het goed eens een kringavond bij te wonen en de planten daar eens te tonen. Wellicht ziet men daar direct wat er aan de hand is.
Bekijk alvast eens de wortels. Daar start alles mee. En zoek ook naar ziekten of plagen. Vraat schade, enz.  

Wellicht kan je enkele foto's op dit forum zetten.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline vulcaan

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2011, 03:48:28 pm »
De planten die uitgebloeid zijn zet ik  boven in een kamer met  1 dakvenster  het is er zeker niet donker , maar er is geen verwarming . en het licht brand er ook niet veel dus bijna volledige natuurlijke belichting .
Tijdens de winter zet ik ze in  een kamer met  2 vensters en de verwarming open. ook boven , omdat al de planten in de woonkamer ,is een beetje te veel , als ze een bloemstengel hebben haal ik ze terug naar beneden.
Als ze uitgebloeid waren heb ik er enkele verplant , omdat de plant te hoog in de pot stond en omver viel. De wortels zijn goed  en de blarderen ook staan mooi groen en nu zijn er veel een nieuw blad aan het maken, maar geen bloem.
Voor het ogenblik heb ik er 2 met een bloem in vorming , maar telkens maar 3 bloemknopen , en 1 plant die mooi, een ganse bloemstengel gemaakt geeft 8 bloemknopen.. zal eens kijken om foto's te maken ,maar daar zal ik hulp voor nodig hebben ik kan niet zo goed met een computer werken. Sorry voor het laat reageren maar dit weekend feestje gehad .
gr carine

Offline vulcaan

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2011, 06:51:56 pm »
Hier wat foto's.

http://imageshack.us/g/703/dscf3526w.jpg/

Er zijn wel wat bladeren beschadigd door de zon van in de woonkamer, daar staan ze op de vensterbank.
Maar ik heb er ook wat met vlekken op de bladeren en ik weet niet wat het is .
Ik heb ook 4 dendrobium's, daar zijn er blaadjes met zwarte vlekjes, na een tijdje verdrogen ze, en vallen af.
gr carine

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2011, 10:20:23 pm »
Je foto's zijn prima!

Je planten zien er erg goed uit!

Van de Dendrobiums en andere 'niet-Phaleanopsis' soorten mag je niet de hoeveelheid bloei verwachten als van Phaleanopsissen. De meeste soorten bloeien slechts één keer per groeicyclus.

Wat kan een reden zijn voor uitblijven van bloei? Wellicht iets te weinig licht...?  Toch zie ik enkele takken.

En betreffende het aantal bloemen. Ik heb enkele witte, roze en licht gele bloemen, die grote rijke bloemaren geven. Maar ik heb vooral kleurrijke hybriden die steeds een kleiner aantal bloemen geven. Wellicht is dat bij jou ook het geval.

Ik zou gokken op een krote periode, iets kouder zetten en dan optimaal warm en licht.
Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal