Auteur Topic: Naam Phalaenopsis  (gelezen 913 keer)

Offline Noah14

• Bekijk profiel
Naam Phalaenopsis
« Gepost op: juli 28, 2011, 12:57:18 pm »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Johan en ik ben een beginneling op het gebied van orchideeën. Ik heb dit forum en het NOV forum
al eens schuin doorgelezen, maar ik ben mijn orchidee nog niet tegengekomen.
Daarom mijn vraag, kent iemand de naam van de Phal op de foto. Ik heb deze van mijn vader gekregen en hij
heeft die waarschijnlijk ooit uit een tuincentrum gehaald. Het heeft twee jaar geduurd voor deze terug wilde bloeien,
maar nu staan er 20+ knoppen aan de hoofdstengel en zijstengels.
Ik zou graag de naam weten, omdat ik deze gekruist heb met een andere Phal en dus graag de correcte gegevens
zou hebben om alles mooi te catalogeren.

Alvast bedankt,
Johan

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Naam Phalaenopsis
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2011, 04:01:49 pm »
Johan,

De orchidee op de foto is zelf al een hybride en de naam die er al op gekleefd zou kunnen worden is van generlij waarde.
Sommige orchidee hybriden worden aangemeld en indien de kruising als "nieuw" wordt aanvaard ingeschreven op de Sanders list of hybrids. Met de naam die wordt toegekend door de kweker.
In het geslacht Phalaenopsis is evenwel zoveel gekruisd dat men de moeite zelfs niet meer heeft genomen om die hybriden te benoemen. Primaire hybriden (tussen natuursoorten) zal je nog wel kunnen terugvinden. Maar de oorsprong van deze hybride achterhalen lijkt mij quasi onmogelijk.
Blijft het natuurlijk interessant er mee te kweken en ervaringen op te doen. Dus als jij een bevruchting hebt kunnen maken met een andere hybriden is dat leuk, wellicht kan je met enig succes verder kweken. Maar voorlopig zou ik me niet vastpinnen op namen.   Ik zou hem 'lila-mooi' noemen...

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Noah14

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2011, 08:22:10 am »
Ik had al zo'n vermoeden dat naamgeving van hybride orchideeen van het zevende knoopsgat nogal moeilijk kan zijn. Toch bedankt voor de reactie. Lila mooi kan ik wel mee leven.

Johan

Offline stefke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2011, 12:39:36 pm »
Het lijkt mij dat de naamgeving van phals ronduit chaotisch gebeurd.

Ieder kweekcentrum of individue dat phals kweekt ,gaat uit van het uniek karakter van zijn kruising of vondst.
De éne geeft een naam,de andere een nummer of code.
Ik heb zelf twee (?) Phalaenopsis Brother Sarah Gold.Ogenschijnlijk identiek ,maar de ene geurt,de andere niet

Zonder  "iets" gecentraliseerd dat een dbase bij houdt is ,het ook maar proberen een correcte naam te vinden een onbegonnen werk.
Zeker als herkomst niet duidelijk is.

Ik was vroeger betrokken bij het oprichten en ontstaan van "the Phasmid study group",kort : PSG
Gepassioneerde kwekers van wandelende takken.
In de jaren 80 waren er niet veel van deze insekten te vinden.
Maar met het aantal leden en contacten steeg de lijst met namen enorm
Normen en afspraken werden gemaakt.
Er kwam een PSG-lijst die nu wereldwijd gevolgd wordt

Synoniemen,oude benamingen en identieke gevallen vlogen eruit.

Er bestaan reeds landelijke structuren in orchideeën minnend land...
Kunnen deze.................

Sorry,..... ben aan het 'peinzen''.....ben maar een beginneling in orchid-land

Maar geef toe.............ergerlijk als je info zoekt

stefke