Auteur Topic: 22 maart 2012 Toestand in de tuin  (gelezen 1112 keer)

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
22 maart 2012 Toestand in de tuin
« Gepost op: maart 22, 2012, 07:30:40 pm »
Misschien een nieuw item wat interesse zal krijgen.
Nl. Wat is de toestand van de orchideeën in de tuin op  ... .... ... dag !

Ik start vandaag 22 maart 2012 in mijn tuin. (Hoboken bij Antwerpen)

Behalve wat ik hier toon zijn er nog enkele zaken die nog niet opgekomen zijn, nog helemaal geen groei vertonen. Die hoop ik later te kunnen tonen.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: 22 maart 2012 Toestand in de tuin
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2012, 07:54:29 pm »
Gisteren gekocht!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2012, 11:51:43 pm »
Had je dit onderwerp niet beter "Wat groeit er in mijnen hof..." kunnen noemen, Patrick?
Ik moet toegeven dat je mij met je enthousiaste verhalen over de inheemse orchideeën flink aangestoken hebt: sinds vorig jaar is hier in de tuin ook een stuk(je) afgebakend voor orchideeën. Dat afbakenen mag je zeer letterlijk nemen, want niet iedereen hier heeft door dat er ook effectief iets geplant is in die hoek en dan wordt daar soms zo'n lading verhakseld snoeihout op gegooid of zo.
Ook ik heb mij gisteren laten verleiden tot de aankoop van 2 nieuwe soorten, dus ik doe nu ook mee in dit rubriekje  8) .
Bij mij zal het eerder zijn of de planten overleven of niet, want ik mis nog heel wat ervaring. In elk geval is jouw beproefde systeem van "emmers met gaten" of "betonnen buizen met geschikte grond" al uitgeprobeerd en heb ik ook al ééntje te melden: een Dactylorhiza praetermissa hybride steekt één neusje boven. De rest zal ik morgen eens voorzichtig gaan onderzoeken. Ik ben bang om de jonge scheutjes te kwetsen als ik al te ijverig ga zoeken. In elk geval moet ik de 2 nieuwe aanwinsten planten zodat ze goed aan de groei gaan en dan kan ik binnenkort misschien ook bloemen vermelden.
Groeten,
Marleen

Offline Bqstore77

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2012, 12:50:35 pm »
Hoi phal

Bij mij zijn er nog niet zo veel zaken omhoog hoor.

Ik heb tot op heden een 2 tal : Cypripedium waar de neuzen al redelijk ver door zijn.

Eentje waar ik net een kopje van boven zie komen en de rest is nog afwachten

Al mijn Dactylorhiza zijn al goed op dreef.

Hetzelfde met de Pogonia ophioglossoides.

De bletilla's , nog geen groei in zicht maar deze zijn meestal later dan de rest.

dit weekend ga ik nog eens zien

zijn we weer een weekje verder :D

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2012, 08:56:02 pm »
Mijn Cypripedium formosana's zijn haast uitgebloeid!
Vorig jaar verpotte ik ide plant en scheurde ik die. In een pot staan drie kleine scheuten, van gescheurde stukken. Die bloeiden nog niet.

Ik kocht vorige maand een Cyperpedium faciolatum met 2 neuzen.
Die was reeds ver uitgelopen en heb ik binnen verder gehouden. Die staat sinds vandaag ik de tuin. Want ondertussen met twee bloemen uitgebloeid. (Dat is dus geen persoonlijk succes!)

Ik checkte vandaag in de tuin.
Cypripedium reginea = nog helemaal hetzelfde. Amper de neuzen boven de grond. (Die doen het al enkele jaren goed.)

Cypripedium reginea alba = twee neuzen, die tijdens de winter in een tuinhuisje stonden, staan ±7cm hoog, te vroeg om knoppen te voelen. (Die bloeiden vorig jaar niet, ik verwacht nu toch zeker één bloeiend exemplaar.)

Cyperpedium faciolatum = 5 scheuten ±15cm hoog en je voelt in alle vijf al knoppen zitten. (Vorig jaar bloeiden er maar drie. Dat lijkt dus goed te gaan.)

Cypripedium kentukiense = in één pot 4 scheuten, voorlopig voel ik geen knop. (Die kocht ik pas vorige maand.)
In een tweede pot heb ik drie scheueten van ±10cm hoogte en daar lijk ik overal knop in te voelen. (Ik heb die reeds 2 jaar die zouden voor het eerst bloeien! Dat lijkt dus goed te gaan.)

Cypripedium flavum = drie scheuten, waar reeds drie jaar één plant stond die steeds bloeide. Er stond oorspronkelijk een tweede plant die is ook vorig jaar niet etrug opgekomen. Ik ga er van uit dat die dood is.

Ik hed drie mooie scheuten van Calanthe discolor, die heb ik enkele weken geleden buiten gezet. En die hebben nu belangrijke vorstschade. Bloei verwacht ik dit jaar niet. (Ik kocht nu op orchilim nog twee scheuten aan 8,5€/st)

Ik kocht ook Epipactis gigantea[/b], die lijkt niet op te komen. Epipactis heleborine heb ik al jaren in grote getalen in de tuin. Spontaan daar gekomen en die beginnen op te komen.  Van voor de winder stond er de rozet van Dactylorhiza maculata. Het ene jaar bloeit die, het volgende dan weer niet. Het is te vroeg om daar iets over te zeggen.

Tenslotte doen ook de Bletillas het erg goed, maar dat is al jaren een succes.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Bqstore77

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2012, 12:20:28 pm »
Het zal bij mij nog even wachten zijn voor dat de eerste gaan bloeien

momenteel heb ik toch al 6 cypripedium soorten waar dat er leven in zit

binnenkort zal ik wat foto's maken

mvg

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2012, 10:07:42 pm »
Om te ondersteunen dat niet alles  loopt zoals je wil!

Hier enkele fotos van aanvreten Cypripedium reginea. Vorig jaar prachtig in bloei. Dit jaar zal het waarschijnlijk heel wat minder zijn!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2012, 10:08:51 pm »
Maar er zijn dus ook successen. En als de zon begint te schijnen gaat het plots snel!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Granny

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2012, 01:21:27 pm »
Hier gaat het over de toestand op het terras bij gebrek aan een tuin  :wink:

Habenaria radiata : 2 van de 3 knolletjes zijn boven gekomen

Calanthe discolor : pas cadeau gekregen

greetz,
jeannine

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2012, 08:48:42 pm »
Te laat om reclame te maken, maar ik was vandaag in Bokrijk op de Radio 2 -dag. Eens iets anders dan de PNP-dag dacht ik zo.

Ik wou er mijn vrouwke plezier doen met wat plantjes voor de tuin. En ze kreeg er wel enkele... Maar mijn oogst is ook niet mis.
Cypripedium Pueblo en Cypripedium Kentucky Pink.
Beiden van de kwekerij waarover je info vindt via http://www.gardenorchid.com  .  Ze bieden een vijftal orchideeën aan.

Dus dit jaar zal ik de bloem bewonderen zoals ik de plant kocht! Maar hopelijk mag ik volgend jaar uitpakken met een successtory en bloeien ze terug en liefst beter dan dit jaar.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2012, 09:01:48 pm door Phal »
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2012, 09:00:34 pm »
Overigens dit wordt meer en meer een Cypripedium verhaal. Want behalve een Calanthe en Blettila lijken niet veel soorten in de tuin gekweek te worden.

Over die Cypripediums wil ik nog wel enkele dingen kwijt.
- Ik vind het leuk om orchideeën in de tuin te hebben. Maar zal nooit planten uit het wild verzamelen en in mijn tuin aanplanten.
- Die Cypripediums zijn veelal hybriden. Leep van de kwekers. Ze bieden planten aan, met een naam die erg aansluit bij een natuursoort. Waarschijnlijk met een natuursoort waaruit ze zijn ontstaan. Cypripedium regina is echt geen Cypripedium reginae. Maar wat leuk is voor de liefhebber. Wellicht iets gemakkelijker in cultuur.  Hetzelfde geldt voor Cypripedium kentuky, dat is echt geen Cypripdium kentuckiense. En zo kan ik even doorgaan.
- De prijs van deze hybriden is beduidend lager. Een voordeel voor de liefhebber die ze in de tuin wil. Daar het vermeerderen van natuursoorten net iets moeilijker lijkt te lukken is die prijs vanzelfsprekend net iets hoger. Het moet U toch al opgevallen zijn dat onze eigen Cypripedium calceolus, bij de grote assortimenten niet voorkomt. Al wil menig vlotte verkoper wel allusie maken op een zeker gelijkenis. (Wellicht hebben ze nog nooit een Cypripedium calceolus in het wild gezien...)
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Bqstore77

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 04, 2012, 01:13:38 pm »
eindelijk

goed nieuws  :-)

Offline angrek

• Webmaster
  • Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2012, 06:06:07 pm »
Hierzie : C. ventricosum.

Deze natuur kruising is ontstaan door dat de Cypripedium calceolus en de Cypripedium macranthos in het zelfde gebied in Rusland, Noord/Oost China en Korea groeide. De planten kunnen heel divers van kleur zijn. Van een gele schoen met rode sepalen en petalen tot heel donker rood met een vleugje geel. Het is een makkelijke groeier die relatief snel tot grotere pollen kan uit groeien en elk jaar rijk bloeit. De planten zijn erg goed winterhard en worden 30 tot 40 cm hoog. De bloeitijd is half mei tot half juni.

Gekweekt op de Phal wijze :  pot halfvol met klein steenpuin, op die hoogte gaten in de pot en voor de rest bijgevuld met een mengsel van turf, zand, perlite en seramis.  

[attachment=1:39gxr5qi]IMG_0800.JPG[/attachment:39gxr5qi]

[attachment=0:39gxr5qi]IMG_08011.JPG[/attachment:39gxr5qi]
Once an orchid lover, always an orchid lover !

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2012, 10:32:20 pm »
Dit is een pracht, die heeft toch niet buiten de winter doorgebracht? Anders is die wel erg vroeg in bloei vind ik.

Ik ben absoluut ook aan zo'n rood kleurtje toe!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2012, 10:54:19 pm »
Cypripedium parviflorum , Dit jaar de tweede Cypripedium die in de tuin tot bloei komt.

Dit is een Noord Amerikaanse soort. Met een erg groot verspreidingsgebied.
Phillip Cribb vermeldt bij deze soort twee variëteiten ;
- Cypripedium parviflorum var.parviflorum
- Cypripedium parviflorum var.pubenscens

Die laatste wordt meestal als aparte soort beschreven en wordt ook het meest aangeboden en vermeld.

Cypripedium parviflorum var.parviflorum, zelf lijkt erg veel op onze inheemse Cypripedium calceolus, als direct onderscheid moet gezegd worden dat deze soort wat kleiner is en vaak ook meerdere bloemen op één bloemsteel produceert. Vroeg in het voorjaar krijgt hij waar hij bij mij staat veel zon, maar achter aan beukenhaag heeft hij mid-zomers ruim bescherming tegen de middagzon.
Overigens deze soort staat liefst iets droger, ik kweek hem dan ook in een ingegraven buis, dus niet in een emmer, niet met een waterreserve onderaan. Maar juist het tegenovergestelde, dus met een dertigtal cm onder het oppervlak een laag steenpuin om het overtollige water weg te draineren.
Groetjes,
Patrick - Phal