Auteur Topic: Hulpmiddel bij behandeling van zaad.  (gelezen 856 keer)

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Hulpmiddel bij behandeling van zaad.
« Gepost op: november 07, 2006, 08:47:32 pm »
Snuisterend door andere site's vond ik enkele erg handige en toch gemakkelijk verwezelijkbare tips.

Mensen die zich bezig houden met zaad, hebben vaak problemen met het 'zien' van het stof fijne zaad. Nu is dat zaad gewoonlijk erg licht van kleur.

De oplossing is 'contrast'. Maar een bijkomend probleem is steriel werken!

Wat heeft men daarop gevonden:
Je neemt een glasplaat, je kiest een formaat waarop je gemakkelijk kan werken en vooral één die past in de ruimte waar je je zaden wil behandelen. Je schuurt/slijpt alle zijkanten goed mat, zodat je je er zeker niet aan kan snijden.  Je kuist één zijde erg goed op, ontvet die zijde en legt die op een groot stuk krant, met de propere kant naar boven. Vervolgens spuit je met zwarte verfspray die oppervlakte zwart. Je laat dat goed drogen. Als de zwarte oppervlakte droog is, kleef je er een zelfklevende folie over. Welke folie, speelt helemaal geen rol, het mag een grote gerecupereerde reclame sticker zijn.
Ams je de glasplaat nu omdraait heb je een perfect zwarte plaat, die helemaal glad is en gemakkelijk te ontvetten en steriliseren.

Als je zo'n ontvette en steriele glasplaat onderaan je zaaikast legt, kan je rechtsreeks op de plaat je zaden behandelen.

Hopelijk zijn de zaailiefhebbers iets met dit idee. Mij leek het handig.
Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline yellow treasure

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2006, 08:53:22 pm »
mijn ogen zijn best nog inorde ;)
om te zaaien zelf strooi ik het zaad in een busje om het vervolgens te ontsmetten met zuurstofwater.

waarvoor het wel handig zou zijn! is om zaad te verdelen, dan denk ik bvb aan stelis of masdevallia zaden. de zaaddoosjes zijn heel klein en ?bijgevolg? het zaad ook, en ook zeer slecht te zien.

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"