Auteur Topic: cypripedium japonicum  (gelezen 2010 keer)

Offline shusui

• Bekijk profiel
    • http://community.webshots.com/user/sushui
cypripedium japonicum
« Gepost op: december 12, 2007, 03:39:40 pm »
hallo iedereen

weet iemand verzorgingstips voor deze soort ?
best in pot/volle grond
volledig vorstbestendig /toch wat beschermen
bodemeisen
...

alvast bedankt
sven

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: cypripedium japonicum
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2007, 08:21:34 pm »
.
Een Cypripedium japonicum heb ik niet. Wel een Cypripedium formosanum. En als ik het boek van Phillip Cribb over het geslacht Cyperpedium bekijk dan leven die onder gelijkaardige omstandigheden. Alleen komt de Cypripedium japonicum nog iets noordelijke voor dan de Cypripedium formosanum, dus zal die nog beter tegen de kou kunnen!

Mijn Cypripedium formosanum groeit alvast als volgt :

Ingegraven in een plastieken emmer, met op halve hoogte gaten en verder onderin veel steentjes en bovenaan een mangsel van schors, wat kiezel en wat zure turf.

Merk op de foto op, dat ik er een randje stenen heb rond gelegd en dat rechts nog het glazen koepeltje (deurtje van wasmachine) ligt wat er in de winter overstaat.  Foto is eerste bloei 4 jaar gelden.

Het tweede jaar had ik twee bloemen. Het derde jaar drie en dit jaar vier plus eentje wat helemaal misvormt was.

Overigens om je te laten dromen. Deze bos fotografeerde ik in het wild! en de grootste bos die ik ooit zag telde 56 bloeiende bloemen en nog een tiental knoppen.

Een week of 2-3 geleden trok ik deze foto. Er staan momenteel een 10-tal neuzen boven de grond. (Op de foto zie je er maar een stuk of vijf! Maar het zijn er echt wel een tiental.)

Ze bloeien wel erg vroeg in het jaar al in April.
Ik overweeg andere soorten aan te kopen, die dan hopelijk later op het jaar bloeien. Zo kocht ik Cyperpedium calceolus en Cyperpedium pubensens, als jonge planten, die komen al drie op een volgende jaren amper op als plant. en bloeiden nog nooit.  

Ook een Cyperpedium reginaea kocht ik ooit in bloei. Ook ongeveer vier jaar geleden. Dit jaar bloeide die voor het eerst terug sinds de aankoop en maakte hij nog een forse tweede scheut zonder bloei. Dus daar heb ik ook goede hoop voor de toekomst.  

Groetjes,
Patrick - Phal

Offline shusui

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2007, 08:56:01 pm »
hallo phal

heel mooie planten heb je
zijn in die pot onderaan ook gaten of enkel halverwege ?
anders blijft hier toch veel water instaan

dus zijn neuzen komen nu al boven de grond?

ik heb :
2 reginae deze planten bloeien elk jaar maar geven elk maar 1 stengel en staan nu toch al 3 jaar in de tuin
2 kentuckiense dit zijn nog jonge plantjes die elk jaar iets groter worden maar het ook niet heel schitterend doen
beide soorten staan in een verhoogd bed met vulcka korrel,vijveraarde,turf,dennennaalden,zand
maar aan hun groei te zien is er iets niet juist

weet iemand of deze soorten nu net zuur/kalk minnend zijn en wat er kan verbeterd worden aan het mengsel?

groeten
sven

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 12, 2007, 11:01:55 pm »
Citaat van: "shusui"
zijn in die pot onderaan ook gaten of enkel halverwege ?
Enkel halverwege en dus ontstaat onderaan een waterreserve.  Het dotje wortels legde ik destijds enkele cm hoger dan de positie van die gaten.  Dat heb ik zelf niet uitgevonden hoor! In Temse woonde destijds iemand die in zijn tuin zwarte emmers met Cypen had staan. (gekend als zwarte baden waarin bezetters hun plaaster in afmaken. -Stucadoors- pleisteraars- plakkers- of hoe je zo iemand ook noemt.)
Die emmers zijn zo'n 70cm diameter en 45cm hoog, in de bodem zit dus geen gat, maar ongeveer 15cm hoog in de zijkant een achttal gaten van ongeveer 2cm diameter.  Hij zette die emmers in de winter binnen in een onverwarmd hok. Dus wel beschermd tegen de vorst en vooral vrij droog, boven de gaten.  De scheuten bleven dus droog!

Ja maar enkel bij de Cypripedium formosanum! De andere soorten hun 'neuzen' komen pas na de winter boven.

weet iemand of deze soorten nu net zuur/kalk minnend zijn en wat er kan verbeterd worden aan het mengsel?
Dat is afhankelijk van soort tot soort. Het boek van Phillip Crib beschrijft alvast goed waar de planten voorkomen en ook qua cultuur verteld het veel. een echte aanrader voor onder de kerstboom!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline venusschoen

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 16, 2007, 04:39:05 pm »
Dat boek is heel goed, maar niet zo eenvoudig om te vinden!!

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

Offline shusui

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 17, 2007, 06:17:35 pm »
Citaat
shusui schreef:
Citaat
phal schreef:
Ja maar enkel bij de Cypripedium formosanum! De andere soorten hun 'neuzen' komen pas na de winter boven.

heeft de japonicum dit ook niet? hij komt toch met veel kenmerken overeen met de formosanum?

en voor de overwintering:
ik heb een tunnelserre waar het ongeveer 3°C warmer is dan buiten  
hier vriest het dus ook in en ik kan de planten droog houden. is dit goed om de potten dan s'winters in onder te brengen?

nog een vraagje : wanneer kan je cypen het best verplanten ?

en bedankt voor de tip van het boek maar er is inderdaad niet zo veel over te vinden

groeten, sven

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 17, 2007, 07:59:41 pm »
Die tunnelserre moet voldoen.
De grootste booswicht is vocht bij perioden van vorst. Als de planten droog staan als het vriest is de kans op problemen kleiner. Natuurlijk is het slechts een beperkte bescherming. (Zoals alle bescherming; fliesdoek, glazen koepeltjes, bladerendek, enz)

Verplanten doe je elke plant best voor de groei start! Dat is bij aardorchideeën iets moeilijker.
Cypen handelaars verzenden hun planten in het vroege voorjaar! Omdat je ze dan hoort op te potten.

Ik hoorde al eens iemand beweren, dat je het beter in het erg late najaar doet en ze dan quasi droog bewaard... ? Wie zal het zeggen.

Probeer eens via Bert van Zuylen (NOV) . En ik ben de naam even kwijt , maar er is een Engelse boekenshop Flori... en nog wat, die soms op grote beurzen staan, daar kan je het boek zeker bestellen. Of rechtstreeks bij KEW.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline shusui

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2007, 08:07:45 pm »
zou het verplanten nu ook gaan?
als het even een vorstvrije periode is en dan uit de grond halen ,oppotten en de tunnelserre in ?

of beter wachten tot net voor de planten boven komen?

ik zal eens achter het boek zoeken
is het prijzig :?  
of valt dat mee?

groeten
sven

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2007, 08:22:38 pm »
Ik zou nu wachten tot einde maart voor de meeste Cypen, wellicht voor de vroeg bloeiende iets vroeger.

De boeken van KEW zijn verzorgd, waardevol, maar gewoonlijk vrij duur !!! Maar vraag me geen prijs, ik weet het niet!
in mijn boek staat op het eerste blad 29£ doorstreept en 25£. Maar waar ik die kocht en of het nu een nieuw prijs was of tweede hands, ik weet het echt niet meer. De kans is groot dat ik hem bij Bert kocht, die kleeft er gewoonlijk een gele post-it in.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2007, 09:07:06 pm »
Citaat van: "Phal"
er is een Engelse boekenshop Flori... en nog wat

Ik heb het teruggevonden. Die boekenshop heet Naturalia en ik zag ze op een stand tijdens het WOC te Dyon.
Maar ondertussen surfde ik even rond voor een concreet adres, doch vond niets. Wellicht kan iemand anders U daar bij helpen.

Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Anonymous

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 18, 2007, 09:23:43 am »
ik zal eens achter het boek zoeken
Even scrollen op de link dan zie je het boek staan met afbeelding voor € 39,95

http://www.greendreams.nl/orchidee/lit_lijst.html

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag vandaag Shusui.

Offline shusui

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2007, 12:24:18 am »
hallo iedereen

vandaag is de cyp japonicum binnengekomen
ik had hem gekocht op e-bay
het was zoals gewoonlijk een goed geworteld en gezond plantje
zeer goed verpakt ,snelle verzending ,alles heel goed
hij heeft al een scheutje boven de grond steken en staat nu met wat extra bescherming in de tunnelserre
dat kan hij toch verdragen he ?

en bedankt iedereen voor de info over het boek
ik ga toch wachten tot op een beurs of misschien dat de club het boek heeft zodat ik het eerst eens kan inkijken
voor ik het koop

groetjes en nog fijne feestdagen
sven

Offline Anabolic

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2011, 07:27:06 pm »
Gisteren heb ik enkele Cypripediums gekocht op de plantenbeurs te Hombeek.
In deze rubriek heb ik gelezen dat ze niet vochtig mogen staan als het vriest.
Ik zou ze graag willen planten onder het afdak van mijn tuinhuis , de grond is daar vrij droog.
Bij de doe het zelf zaak ben ik twee zwarte metsers-emmers gaan halen van 20L,waarin ik halverwege wat gaten boor zoals beschreven.
Onderaan in de emmer doe ik half grove dolomiet,met bovenaan een mengsel van turf,dolomiet,fijne schors en misschien wat perliet.
Het is maar om zeker te zijn dat dit zou lukken,want het zijn vrij prijzige planten?  :roll:
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2011, 08:57:28 pm »
Je moet weten met welke Cyp je wat doet...
Cyperpedium reginea komt uit Noord Amerika en groeit er in natte loofbossen.
Ik heb foto's die een Amerikaanse colega uit Chicago voor me maakte!

Die zet ik in een emmer, met halver wege gaten, zodat er een soort water reservoir onder ontstaat.

Cyperpedium formosana komt uit Formosa of Taiwan, zoals dat nu heet. Ik denk dat het zowat de eerst bloeiende planten zijn. Ik had vorig jaar voor het tweede jaar in rij 13 bloemen en heb ze verpot.
De helft zette ik weer zoals oorspronkelijk, in een buis die onderaan open is. de grond is erg doorlatend en er is zeker geen water reserve. Ik zie nu alweer 2 grote knoppen zitten en denk nog enkele bloemende planten te hebben, maar zeker geen 13 . Wellicht een 5-tal.
Een deel van de plant zette ik net als de reginea in een emmer met halverwege gaten, dus met water reserve. Ik zie amper twee neuzen... Dus Cyp.formosana moet geen reserve hebben !!!  Na d ebloei voor d ewinter verpot ik die terug!

Cyp closum zag ik reeds enkele keren in het wild. Ze staan in loofbossen, meestal op een helling, toch wel redelijk droog en in de halfschaduw. Ik kocht al 2 exemplaren, die groeien elkaar jaar zie ik een scheut opkomen, maar ik kreeg die nog niet tot bloei. Ze staan in een ondiepe pot.

Het is toch wat zoeken.

Ik heb nog enkele soorten, pas sinds vorig jaar en slechts één gaat ook bloeien, uitgerekend daar ben ik de naam van kwijt, ik zal moeten wachten tot die bloeit. Het was een natuursoort die ik vorig voorjaar kocht bij de PNP-dag bij Claessen. (Naam terug gevonden Cyp.flavum)
Cyp. pubenscens nog steeds niet!
Cyp. macranthos nog steeds niet!
Cyp. aucale nog steeds niet!

Al wat ik wil stellen is, de ene Cyp. is de andere niet, je moet weten hoe die in de natuur groeit.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2011, 07:34:22 pm door Phal »
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Anabolic

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2011, 09:57:49 pm »
Hartelijk dank voor de snelle reactie Patrick.
Ik heb één Cyperpedium reginea (vorig jaar gebloeid maar nog niet in de volle grond gezet i.v.m. onze verhuis)
5  scheuten van de Cyperpedium calceolus (afwachten of het deze zijn)
1 Cypripedium formosanum (met 1 bloemknop)
Nu ben ik al een pak wijzer door je informatie.
Dat wordt wat experimenteren... :-)
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!