Auteur Topic: Uit de fles  (gelezen 759 keer)

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Uit de fles
« Gepost op: april 22, 2008, 07:54:20 pm »
IK KREEG EEN VRAAG VIA MAIL. MAAR DENK DAT WE DIE BETER HIER BEHANDELEN.

Beste Patrick,

We hebben uit Thailand 2 glazen flesjes meegebracht met daarin 4 stekjes op een voedingsbodem.
Nu na 2 maanden zijn de flesjes nog steeds dicht.
      Flesje 1. Vanda Lamellata "red indigo"
      Flesje 2. Vanda Sansai Blue
Wanneer mag er lucht bij de plantjes en hoe kan ik ze het best verpotten,  materiaal enz.
Ik hoop dat het met Uw hulp zal lukken.
Vast bedankt.

Marian en Vincent
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Uit de fles
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2008, 07:54:43 pm »
Marian en Vincent,

Je mag wachten tot de plantjes haast tegen de fles aan gegroeid zijn en de bodem uitgeput is, hij schrompelt dan en barst zelfs soms. Hoe dan ook te lang zou ik niet wachten, want deze periode van het jaar leent zich het beste. Alle omstandigheden, qua licht en temperatuur zijn optimaal of verbeteren zelfs nog.

Je haalt de plantjes uit de fles. Als het eenvoudiger is breek je gewoon de fles. Je wast ze goed af in lauw water en wast ze nog eens na in een oplossing met wat ongeparfumeerd bleekwater om alle kwetsuren te ontsmetten. Vervolgens leg je ze te drogen op wat keukenpapier.

Eerst zocht je best een oppotmengesel wat zich leent voor jonge planten. Dat is een keuze, waar menig liefhebber andere raad zal geven. Sommigen zweren bij steenwol, wat goed vocht houd, neutraal is qua zuurtegraad en gemakkelijk wortelaanzet toelaat. Maar dat mag dan wel niet opdrogen, anders wordt het hard, en moet er na een zestal maanden weer af en herpot worden.

Anderen zweren bij erg fijne bark, gemengd met wat houtskool, perliet, mouse, enz.  Kortom veel liefhebbers zullen verschillende zaken als het van het naar voor schuiven. Ik zou kiezen voor enkele verschillende mengsels, dan kan je zien, welke plant in welk mengsel aanslaat en lessen eruit trekken.

Je neemt niet te grote potjes, max. 5cm en pot voorzichtig de plant op. De wortels zijn erg fragiel! Een beproefde methode is een lege pet fles te nemen, en de bodem eruit te snijden. Een schoteltje onder het potje te zetten, de fles erover. Zo maak je een mini serre. Na verloop van dagen, kan je de stop van de fles draaien, zodat er een schouw effect ontstaat en de plant langzaam gewoon geraakt aan het afharden.

Er zijn ook middeltjes om wortelaanzet te bevorderen. Zoals Superthrive.

Succes,

Ik zet je vraag ook op het forum bij het topic Zaaien. Wellicht weten andere forumbezoekers U ook te helpen.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline The Joke

• Bekijk profiel
Re: Uit de fles
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2008, 06:28:36 pm »
wat ik heb ondervonden, is dat ik makkelijk schimmel kreeg op mijn jonge plantjes.
maar er heeft iemand mij toegefluisterd dat die verneveld met een schimmeldodend middel in het water.
maar die details ken ik niet zo goed.

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.