Auteur Topic: Phalaenopsis gigantea  (gelezen 1704 keer)

Offline Titaatje

• Bekijk profiel
Phalaenopsis gigantea
« Gepost op: mei 07, 2008, 06:46:38 am »
Deze moet zeer dringend verpot worden.Zou deze zich goed voelen op kurk of is hij beter in een pot met cocosvezels(een tip gekregen beter in  cocosvezels waar of niet ??)
Ik heb nog geen phalaenopsis op kurk en wil  eens proberen.
Hij staat reeds een jaar bij mij in bark, ik zou niet willen dat hij afsterft.

Gr Titaatje
Plus qu'hier, moins que demain.....

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Phalaenopsis gigantea
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2008, 01:03:56 pm »
Ik heb er nooit een gehad, doch zag al erg grote exemplaren in verzamelingen. Meestal in hangpotjes of mandjes. Ze moeten ook kunnen hangen, dat is hun typische groeiwijze. De bloemaar bengelt ook achter de bladeren!
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline venusschoen

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2008, 06:12:14 pm »
Tita,

Ik heb er eentje in pot staan en die doet het goed, het worden wel heel grote planten voor op kurk te plaatsen, dat denk ik, als je een Phal. op kurk wilt, waarom dan geen lobbii of dergelijke. Die zijn klein en groeien in en op alles, bij mij toch!

Enkel een tip natuurlijk maar reuzen hou ik liever in pot! Een hangende pot kan natuurlijk ook!

:oops:

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

Offline Marleen

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2008, 10:30:50 pm »
Soms lees ik ook wel eens dat planten het zeer goed doen op kurk, vanwege hun luchtwortels of hun hangende bloeiwijzen, maar evengoed in een zeer luchtig substraat in een pot. Ik heb er hier ook een paar staan waar de 2 mogelijkheden kunnen.
Als de plant het goed doet in z'n pot, zou ik hem niet zomaar van habitat veranderen. De meeste planten gewennen zich aan een bepaald patroon van watergeven. Ze zijn soms toleranter dan wij denken...
Door hem aan een heel nieuw vocht-patroon bloot te stellen (blote wortels, meer én snellere opdroging), zal hij misschien vertragen (in groei en bloei), maar zeker ook zich aanpassen mettertijd.
't Is het overwegen waard en je kan een pot nog altijd omhoog zetten/hangen wanneer de bloeiwijzen tevoorschijn komen.
Groeten,
Marleen
PS: Ik ben hem recentelijk nog niet tegen gekomen, maar als dat gebeurt, koop ik hem ook! Succes met de verpot/verkurk-actie  :)  Ik wil dan wel eens weten hoe hij/zij het doet.

Offline Titaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2008, 08:19:34 am »
Ok dan mag hij terug in een potje en deze keer krijgt hij een hangpotje. :)
Mijn lobbii doet het goed,hij staat in een pot.
Misschien koop ik wel een lobbi (andere soort ) en plaats hem op kurk,dan zie ik welke van de 2 het beste groeien en bloeien.
voor de info

Gr Titaatje

Offline venusschoen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2008, 01:33:05 pm »
Hou ons in ieder geval op de hoogte!!

Met lobbii zal je geen probleem hebben ik het er 2 op kurk en 3 in pot en doen het allemaal even goed!
 :wink:

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

Offline The Joke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2008, 04:35:44 pm »
ik zou hem ook persoonlijk niet op kurk binden. hij is te groot. maar met mini phals lukt het perfect.
je zou trouwens ook al een groot stuk kurk moeten nemen. je bindt hem op, gedeeltelijk met de wortels, er komt teveel gewicht op dat "opbindpunt" te hangen. zo zou je je plant kunnen knakken.
geef maar een hangmandje, zal die blij mee zijn!

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

Offline Titaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2008, 08:27:46 am »
Ok bedankt iedereen

Gr Titaatje